Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har det hänt nåt på två år?


Axelman

Rekommendera Poster

Tjo.

Skulle ta ett avkopplande bad och hittade en MW från oktober 2001. Det var kul i all sin enkelhet. Man kan konstatera att det har hänt en hel del i utvecklingen och kanske allra mest i prislistorna!!! Den billigaste PowerMacen då kostade lite mer än billigaste G5 nu! G4 733 mhz, lite minne, liten HD, antikt grafikkort men ca 22.000:- ! USB-fickminne 256 MB endast 7000:-! Plus moms!! En tiondel kostar den idag.... IBM Deskstar HD 40 GB kostade som 180 GB idag. En iMac G3 700mHz ( den vassaste varianten då ) betingade ett pris av 21.000:- . Jo, du läste rätt. Som en iMac G4 med 17"skärm och DVD-brännare idag!! VärstingsPowermacen då för 45.000:- (standardutförande) klarade nästan 100 bildrutor i sekunden i Quake 3..En G5 för 21.000:- presterar 120 enligt sista numret av MW. Tänkte bara påminna dig om att vi får mer för pengarna för varje år! En Superdrive gick loss på nästan 10 lakan..(Och sluta tro att du kan sälja din gamla Mac som om det var GULD du hade!!) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade för ett par år sedan min fars gamla hög med Microdatorn från tidigt 80-tal. Hittade ett reportage om ett universitet (tror jag det var) som hade köpt den senaste och häftigaste datorn som fanns att tillgå då – en Classic. De betalade 80.000 för den. Men då fick de ju också de två sjyssta programmen macpaint och macwrite på köpet. :) Till reportaget fanns också en rolig bild där hela personalstyrkan står samlade runt datorn. Det var tider det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Hittade för ett par år sedan min fars gamla hög med Microdatorn från tidigt 80-tal. Hittade ett reportage om ett universitet (tror jag det var) som hade köpt den senaste och häftigaste datorn som fanns att tillgå då – en Classic.

Ungefär vid den här tiden publicerade vi en artikel om att hårddiskar äntligen hade blivit prisvärda. Man fick 5 megabyte för 20 000. Och för att slå alla rekord i vansinne kan jag berätta om ett sk "case" jag gjorde när jag gick på universitetet. Det var lite gammalt sa läraren, men det höll i princip fortfarande. I caset berättades bl a att internminne kostade 300 000, för 1 megabyte.

 

Man kan förstå om återförsäljarna tycker att det är lite knapert idag. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt! Alltid är det någon som ska vara värre... ;) För ett tag sedan hittade jag en 10 år gammal datortidning, glömt vilken, där kostade en extern scussihårddisk på 5 gig 60.000:-.... Var det bättre förr? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår första (desktop)utrustning till tryckeriet 1988 (MacII, 13" färgskärm, Laserwriter NTII och några program) gick det på 110.000:-

När vi sen skulle uppdatera ramminnet till det dubbla (1 mb) så kostade det 10.000:- 1989. (w00t)

 

Jag tror att jag har nästan alla MacWorld (måste kolla på jobbet när den första kom). Även MacPressen (den började ju som en tabloidtidning).

 

Gud va gammal man känner sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gud va gammal man känner sig!

Är det därför du har dragit ned kepsen, eller har du köpt en PC? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gud va gammal man känner sig!

Är det därför du har dragit ned kepsen, eller har du köpt en PC? (w00t)

Nä´da! Jag bara skäms över att jag inte har uppdaterat till OSX ännu. :blush:

Nu går det så fort att jag får väl slänga mig på Panthern direkt! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gud va gammal man känner sig!

Är det därför du har dragit ned kepsen, eller har du köpt en PC? (w00t)

Nä´da! Jag bara skäms över att jag inte har uppdaterat till OSX ännu. :blush:

Nu går det så fort att jag får väl slänga mig på Panthern direkt! (w00t)

Fint! Då är vi två! (w00t) Fast jag anväder min keps för att begränsa kalhygget..... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...