Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rippa CD-samlingen!


lindor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nu efter en del funderande bestämt att jag ska rippa min CD-samling.

Samlingen består av ca 500 CD-skivor med mestadels "klassisk musik".

 

Behöver lite råd vad jag ska tänka på när jag rippar för att det ska bli så smidigt som möjligt att hitta i samlingen och för att ljudkvalitén ska bli ok. Vilket ljusformat ska jag välja och vilken kvalité?

Skivorna ska rippas i iTunes.

 

Jag ska ha samlingen dels i datorn med iTunes, och dels i min nybeställda iPod 80GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använd Apple Lossless encoding. Tydligen ska du få med allt ljud på så sätt. Antar att du inte vill lägga in dem som aiff och fylla disken på en gång. :shifty:

 

En apple lossless blir ungefär tre-fyra gånger större än en mp3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha det i iPoden då?

400111[/snapback]

Javisst, det kan man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kan man ha det i iPoden då?

400111[/snapback]

 

Ja, men iPod Shuffle i första generation stöder inte Lossless. Men nya Shufflen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen bäst och hör man någon skillnad?

 

Jag valde att importera hela min CD-samling i AAC 128Kbit-format eftersom det är samma format som Apple använder i iTunes Store och jag ville ha en så jämn ljudkvalitet som möjligt.

 

Jag har ju ingen lust att importera alla skivor ytterligare en gång för att få dem i Apple LossLess, men är det stor skillnad?

 

Ska i alla fall prova att importera en skiva och jämföra.

 

För visst hör man i alla fall skillnad på fylligheten i ljudet när man spelar en vanlig CD i CD-spelaren mot när en AAC-fil spelas upp via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen bäst och hör man någon skillnad?

 

Jag valde att importera hela min CD-samling i AAC 128Kbit-format eftersom det är samma format som Apple använder i iTunes Store och jag ville ha en så jämn ljudkvalitet som möjligt.

 

Jag har ju ingen lust att importera alla skivor ytterligare en gång för att få dem i Apple LossLess, men är det stor skillnad?

 

Ska i alla fall prova att importera en skiva och jämföra.

 

För visst hör man i alla fall skillnad på fylligheten i ljudet när man spelar en vanlig CD i CD-spelaren mot när en AAC-fil spelas upp via datorn.

401114[/snapback]

Bäst är analogt ljud (som är så gott som utrotat idag).

All sampling (digitalisering) innebär att information tas bort. Bästa digitala ljud idag är DVD-audio som är 24 bitar/96kHz.

Om man nu utgår från CD så är AIFF bäst, följt av Apple Lossless, följt at AAC, följt av MP3.

 

Att gå från AAC 128k till AAC 192k är hörbar skillnad. Jag har ännu inte testat Apple Lossless.

 

Bästa bedömaren är dina egna öron, men skaffa ett par BRA hörlurar först. De som följer med iPod håller inte måttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, visst är det analoga ljudet bäst, det har du helt rätt i. Jag har även ett par DVD-audio skivor. Tubular Bells 2003 med Mike Oldfield samt Nightwish - Once tror jag det heter. Grym ljudskillnad mot en vanlig rutten CD. Och då menar jag inte bara för att man har fem kanaler i ljudet, utan det är tusen gånger fylligare och mer explosivt än en vanlig CD.

 

Har även gjort en provlyssning av skivan Tubular Bells 2003 i apple lossless-format och jämfört med den mp3-version 196/Kbit jag har. Jag kan inte höra någon skillnad alls, visste jag dessutom inte om att det var två olika ljudformat skulle jag inte ens reflektera över det om någon spelade dem för mig. Så jag tror jag kör vidare på min AAC i 128Kbit.

 

Tycker det verkar onödigt att en låt på fem minuter ska ta upp 35MB i utrymme när samma låt i 196Kbit MP3 tar 8 MB och förmodligen ännu mindre i 128Kbit AAC. Jag menar, det är ett jädra jobb att göra om hela biblioteket igen. Sen finns det ju drösavis med låtar som man bara har i MP3-format i olika kvalitet som man ändå inte kan göra något med för att förbättra.

 

En vecka när jag har tråkigt kanske jag får för mig att förnya ljudkvaliteten i mitt bibliotek :)

 

Men samtidigt, så länge iTunes Store säljer musik i 128Kbit känns det ju bara fånigt. Får köpa skivor och importera själv i så fall.

 

Lindor: Du behöver inte göra ett skvatt för att hitta i samlingen. Var bara uppkopplad mot internet när du lägger in skivorna och se till att iTunes är inställt på att sortera och gruppera dina filer automatiskt. Då kommer iTunes skappa fina mappstrukturer (som du inte behöver bry dig om) och lägga musiken i. Därefter använder du bara sökfunktionen och smarta spellistor i iTunes för att enkelt komma åt all musik. Kan inte bli lättare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Om man nu utgår från CD så är AIFF bäst, följt av Apple Lossless, följt at AAC, följt av MP3. [...]

Nja.., cd-kvaliteten (cdda) och aiff (och wave) är samma datainnehåll. Det som kan skilja är bara i vilken utrustning man spelar upp det i. Lyssnar du på cd från en hifi-anläggning låter den sannolikt mycket bättre p.g.a. att förstärkningen är så mycket bättre än om du lyssnar på cd eller aiff i samma lurar från datorn, som oftast har mycket billigare analog förstärkning/ljudbearbetning.

 

Lyssnar du istället på en lossless från samma dator så ska den återge exakt samma ljudinnehåll som från en cd/aiff/wave. Skillnaden är bara att själva filen är ihoppackad för att spara plats på hd:n, men det ljudmässiga datainnehållet är exakt samma som cd/aiff/wave!

 

Men aac, mp3, ogg, atrac och wma m.fl. är alla ännu mycket mer förstörda (dvs borttagen ljudinformation) jämfört med cd. Och det bästa formatet är aac enligt vissa. I vilket fall som helst så är aac bättre än mp3 vid samma bithastighet. Helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nu efter en del funderande bestämt att jag ska rippa min CD-samling.

Samlingen består av ca 500 CD-skivor med mestadels "klassisk musik".

 

Behöver lite råd vad jag ska tänka på när jag rippar för att det ska bli så smidigt som möjligt att hitta i samlingen och för att ljudkvalitén ska bli ok. Vilket ljusformat ska jag välja och vilken kvalité?

Skivorna ska rippas i iTunes.

 

Jag ska ha samlingen dels i datorn med iTunes, och dels i min nybeställda iPod 80GB.

400079[/snapback]

Mitt råd (eftersom det är klassisk musik):

Spara plats: AAC/192 VBR eller bättre

"Slösa" plats: Lossless

Kompatibel: MP3/224 VBR eller bättre

 

(Hade det varit rock/pop hade du kunnat rippa lite lägre bithastighet, men klassiskt är känsligt för komprimering.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...