Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

APPLE mot DELL i...


Axelman

Rekommendera Poster

130 000 datorer! Det är osannolikt! Men vad har DELL att komma med förutom att de dumpar priset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Förr hade iallafall Dell en billig serie som alltid var fel på, och en dyrare som fungerade bra. Så priset är inte en självklar konkurrensfördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite tveksam till att man från en stor central förvaltning bestämmer att ALLA skall köra samma dator.

Även om det blir en Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> o_mats

 

Håller med. Är det inte vi Macanvändare som brukar bli upprörda nä landsting och företag slänger ihop hem-pc-paket enbart beståendes av wintel-burkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> o_mats

 

Håller med. Är det inte vi Macanvändare som brukar bli upprörda nä landsting och företag slänger ihop hem-pc-paket enbart beståendes av wintel-burkar?

Det är väl ändå en viss skillnad om en förvaltning eller ett företag köper in datorer för att användas i företaget eller förvaltningen mot att bli tvingad att köpa något privat mot sin vilja.... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> o_mats

 

Håller med. Är det inte vi Macanvändare som brukar bli upprörda nä landsting och företag slänger ihop hem-pc-paket enbart beståendes av wintel-burkar?

Det är väl ändå en viss skillnad om en förvaltning eller ett företag köper in datorer för att användas i företaget eller förvaltningen mot att bli tvingad att köpa något privat mot sin vilja.... <_<

Så vitt jag vet är man enligt lag inte tvungen att köpa något hem-pc-paket alls… Förstår iofs vad du menar, men håller inte med.

 

Och om Dell nu skulle få dealen så skulle det förmodligen innebära en massa sura kommentarer från macanvändare. Men allt det där tycker jag är förståerligt eftersom vi använder mac eftersom vi själva tycker det är det bästa alternativet.

 

Och självklart kan jag förstå att stora skolor/företag et cetera vill standardisera med en och samma plattform i största möjliga mån. För det första innebär ju högre inköpsvolymer från samma leverantör ett lägre inköpspris, men oxå enklare administration och support och integration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mycket begärt att kräva att en arbetsgivare ska använda just den datorn jag vill ha. Det finns ju mycket att ta hänsyn till. Ett HemPC-avtal som bara ger mig ETT alternativ som jag ska välja på med mina privata pengar är en helt annan sak. Det blir ett slags tvång. Tänk om någon beslutade att Dagens Nyheter var den enda tidningen du få välja på att ha hemma eller ingen alls. Eller att alla som bor i Säffle ska köpa Skoda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Och självklart kan jag förstå att stora skolor/företag et cetera vill standardisera med en och samma plattform i största möjliga mån. För det första innebär ju högre inköpsvolymer från samma leverantör ett lägre inköpspris, men oxå enklare administration och support och integration.

Stämmer verkligen det här? Intuitivt låter det ju logiskt, men är det inte just detta som man i otaliga undersökningar visat är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Axelman

 

Det går ju dock att köpa dator utan hem-pc-avtal, utan några restriktioner förutom den egna ekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft får stryk av Mac 1150 nya Macintoshdatorer flyttar in hos forskarna vid Japans mest ansedda statliga universitet, Tokyos universitet. Enligt artikel i Ny Teknik.

Dyker det upp liknande nyheter i USA så får dom nog sig en tankeställare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, tar dom på kvalitet så är det självklart Apple dom väljer, Dell's bärbara är skit enligt mig, plastigt skräp som går sönder för minsta lilla, dom enda som står sig mot PowerBook är Toshiba och IBM's enterprise modeller.

 

red/ är det iBook dom funderar på? hmm mindre bra isåf, den är juh inte direkt Apple's främsta ex på kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>> Axelman

 

Det går ju dock att köpa dator utan hem-pc-avtal, utan några restriktioner förutom den egna ekonomin.

Det var inte jag som förde up hempc... Vad jag ville säga är att det är skillnad. Jag tror inte det blir bättre om Apple dominerar än om MS gör det. Men det känns kul att se att Apple är med i racet eftersom jag själv är i det stallet så att säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och självklart kan jag förstå att stora skolor/företag et cetera vill standardisera med en och samma plattform i största möjliga mån. För det första innebär ju högre inköpsvolymer från samma leverantör ett lägre inköpspris, men oxå enklare administration och support och integration.

Stämmer verkligen det här? Intuitivt låter det ju logiskt, men är det inte just detta som man i otaliga undersökningar visat är fel?

Kanske inte. Har inte så mycket under fötterna för det påståendet. Men det låter ju onekligen som om det skulle vara lättare att administrera en arbetsplats med 10 000 datorer ifall alla körde samma istället för att 200 kör win nt, 300 mac os 9, 4000 os x och resten XP, dessutom från lika många olika datorleverantörer.

 

Rent administrativt tänkte jag dock främst på hur man hanterar support hos leverantören (man slipper kontakta fem olika, utan endast en huvudkontakt) samt att man slipper föra prisdiskussioner och uppdateringsfrågor med lika många…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...