Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni måste se på tv


znozy

Rekommendera Poster

För   kl:21.00 börjar "Tidningsliv" o enlig förhandsvisningarna verkar det bara vara macar på den tidningen, men alla kanske inte har den benägenheten att analysera vilka datorer som visas på tv i alla möjliga samanhang. Men det är ett virus jag lider av iallafall, tjejen bara suckar när jag en tyst o stillsam tv-kväll utbrister "KOLLA, EN MAC", det skiter väl hon i, men jag bara små-ler.

 

//Hallåan danne (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För   kl:21.00 börjar "Tidningsliv" o enlig förhandsvisningarna verkar det bara vara macar på den tidningen, men alla kanske inte har den benägenheten att analysera vilka datorer som visas på tv i alla möjliga samanhang. Men det är ett virus jag lider av iallafall, tjejen bara suckar när jag en tyst o stillsam tv-kväll utbrister "KOLLA, EN MAC", det skiter väl hon i, men jag bara små-ler.

 

//Hallåan danne (w00t)

Tidningsliv handlar om DalaDemokraten där fritänkaren och chefredaktören Göran Greider sedan länge sätter färg på tillvaron. FaluKuriren som är den lokala konkurrenten vill göra rättssak av det hela, de känner sig förbigågna av SVT.

Men FaluKuriren får stå sitt kast, de har inte värderat möjligheten att hitta en egen stil. En redaktion med grå murvlar som bara gör det som förväntas av dem, sällan höjer sig över den grå vardagen och bara arbetar på mekaniskt kan inte förvänta sig någon särskild uppmärksamhet.

 

Som vanligt kittlar Think Different mest. Heder åt SVT. Statstelevisionen som normalt får utstå mycket kritik erbjuder just nu det minst dåliga i genren "digitalt flimmer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För   kl:21.00 börjar "Tidningsliv" o enlig förhandsvisningarna verkar det bara vara macar på den tidningen, men alla kanske inte har den benägenheten att analysera vilka datorer som visas på tv i alla möjliga samanhang. Men det är ett virus jag lider av iallafall, tjejen bara suckar när jag en tyst o stillsam tv-kväll utbrister "KOLLA, EN MAC", det skiter väl hon i, men jag bara små-ler.

 

//Hallåan danne (w00t)

Jodå, Dala-demokraten liksom de flesta andra tidningar kör Mac, även om pendeln börjar svänga tillbaka nu. När jag började i tidningsvärlden höll just Aftonbladet på att byta från PC till Mac, och Expressen och DN följde snart efter. Det dröjde lite på DN - men flera år innan bytet hade bara några av cheferna Mac. (SE tror jag det var...)

Datafolk utanför tidningsvärlden inser/insåg inte det. När jag fick besök av en datatekniker trodde han knappt sina ögon; Gör ni tidning på Mac? Och han trodde definitivt inte på mig när jag sade att uppåt 80-90 % av sveriges tidningar gjorde det. (Inklusive Computer Sweden, tror jag;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

PowerMac G5, Quark XPress 6... ser ut som om tidningarna kan hålla på med mac ett tag till B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om macar i tv.. det går en serie på kanal 5, Gilmore Girls, som är hel-kass... men så fort en dator finns med i bild, vare sig det är en stationär eller bärbar, så är det en Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

serien som är beställd av Disney menar du? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För   kl:21.00 börjar "Tidningsliv" o enlig förhandsvisningarna verkar det bara vara macar på den tidningen, men alla kanske inte har den benägenheten att analysera vilka datorer som visas på tv i alla möjliga samanhang. Men det är ett virus jag lider av iallafall, tjejen bara suckar när jag en tyst o stillsam tv-kväll utbrister "KOLLA, EN MAC", det skiter väl hon i, men jag bara små-ler.

 

//Hallåan danne (w00t)

Känner igen det där…

 

Minns en tidigare diskussion om macar på tv, men hittar den inte. Var kanske i gamla forumet(?). Där skrev jag iaf om serien Felicity där en av snubbarna var en riktig macare. Det var lite kul just för att hans karraktär snackade om "mac-users" och "pc-users" och att denna lilla teknikkontrovers fick ett litet men stående inslag i en annars ganska slätstruken ungdom/tjej(?)-serie…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Go! Greider, Go!

Man borde starta en fanclub till den mannens ära!

 

Att ropa högt när man ser en Mac på TV verkar för övrigt vara en utbredd sjukdom, trots att det inte är någon överraskning att äpplena dyker upp i rutan då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För   kl:21.00 börjar "Tidningsliv" o enlig förhandsvisningarna verkar det bara vara macar på den tidningen, men alla kanske inte har den benägenheten att analysera vilka datorer som visas på tv i alla möjliga samanhang. Men det är ett virus jag lider av iallafall, tjejen bara suckar när jag en tyst o stillsam tv-kväll utbrister "KOLLA, EN MAC", det skiter väl hon i, men jag bara små-ler.

 

//Hallåan danne (w00t)

Tidningsliv handlar om DalaDemokraten där fritänkaren och chefredaktören Göran Greider sedan länge sätter färg på tillvaron. FaluKuriren som är den lokala konkurrenten vill göra rättssak av det hela, de känner sig förbigågna av SVT.

Men FaluKuriren får stå sitt kast, de har inte värderat möjligheten att hitta en egen stil. En redaktion med grå murvlar som bara gör det som förväntas av dem, sällan höjer sig över den grå vardagen och bara arbetar på mekaniskt kan inte förvänta sig någon särskild uppmärksamhet.

 

Som vanligt kittlar Think Different mest. Heder åt SVT. Statstelevisionen som normalt får utstå mycket kritik erbjuder just nu det minst dåliga i genren "digitalt flimmer".

För att vara ett (trodde jag ) storstadsdominerat forum verkar du vara bekant med våra seder i dalom. Är det tur eller skicklighet?

 

För övrigt vill jag ju till ärade Chefredaktören Holmlöv inflika att sagda DalaDemokraten, eller DD som vi så chikt säger på dalmål ;) erhåller en hel del miljoner i pressstöd som den mindre av två länstidningar. Den större vid namn FaluKuriren erhåller inget stöd, men går bra ändå. Konstigt va? DD borde nog närma sig 100 miljoners vallen sammanlagt... Intressant är också att man startade en särskild DD Borlänge enbart för att få ÄNNU mera stöd från staten... Det händer ju inte så mycket i Borlänge att det räcker att fylla en tidning så det blev liksom "folket i bild" i ny tappning så att säga med helsidesreportage om cykelstölder.... (w00t) Men kul för dem att de får lite gratishjälp så att de håller sig flytande ett tag till. Det vore synd med bara en röst i natten.....

 

FK har visst en egen stil. Snygg layout och uppträder som en välfiltrerad politiskt vattenkammad folkpartist....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se även Cleo. Nu var det bästa inslaget förra säsongen där gud sa att i himlen kör vi bara mac eller nåt sånt. Hur som helst tror jag det var uppe på forumet redan då, men som en kul anektdot eller nåt... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt vill jag ju till ärade Chefredaktören Holmlöv inflika att sagda DalaDemokraten, eller DD som vi så chikt säger på dalmål  ;)  erhåller en hel del miljoner i pressstöd som den mindre av två länstidningar. Den större vid namn FaluKuriren erhåller inget stöd, men går bra ändå. Konstigt va?  DD borde nog närma sig 100 miljoners vallen sammanlagt... Intressant är också att man startade en särskild DD Borlänge enbart för att få ÄNNU mera stöd från staten... Det händer ju inte så mycket i Borlänge att det räcker att fylla en tidning så det blev liksom "folket i bild" i ny tappning så att säga med helsidesreportage om cykelstölder....  (w00t)  Men kul för dem att de får lite gratishjälp så att de håller sig flytande ett tag till. Det vore synd med bara en röst i natten.....

"Presstödet" är en konstruktion just för att den tidningen som inte är störst på utgivningsorten ska få ekonomisk hjälp. Så det är inget konstigt med att DD erhåller stöd men inte FK.

(Sedan skulle jag tro att båda erhåller distributionsstöd)

 

Man kan ju kritisera upplägget av stöden, men inte att enskilda tidningar anpassar sig till reglerna.

Upplägget är gjort av och underhållet av (s)-regeringar, eftersom det är rörelseägda tidningar som generellt är nummer 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt vill jag ju till ärade Chefredaktören Holmlöv inflika att sagda DalaDemokraten, eller DD som vi så chikt säger på dalmål  ;)  erhåller en hel del miljoner i pressstöd som den mindre av två länstidningar. Den större vid namn FaluKuriren erhåller inget stöd, men går bra ändå. Konstigt va?  DD borde nog närma sig 100 miljoners vallen sammanlagt... Intressant är också att man startade en särskild DD Borlänge enbart för att få ÄNNU mera stöd från staten... Det händer ju inte så mycket i Borlänge att det räcker att fylla en tidning så det blev liksom "folket i bild" i ny tappning så att säga med helsidesreportage om cykelstölder....  (w00t)  Men kul för dem att de får lite gratishjälp så att de håller sig flytande ett tag till. Det vore synd med bara en röst i natten.....

"Presstödet" är en konstruktion just för att den tidningen som inte är störst på utgivningsorten ska få ekonomisk hjälp. Så det är inget konstigt med att DD erhåller stöd men inte FK.

(Sedan skulle jag tro att båda erhåller distributionsstöd)

 

Man kan ju kritisera upplägget av stöden, men inte att enskilda tidningar anpassar sig till reglerna.

Upplägget är gjort av och underhållet av (s)-regeringar, eftersom det är rörelseägda tidningar som generellt är nummer 2.

Exakt. Ville bara påpeka för Nils som driver en debatt om bla Robin Hood skatten i Stokholm i tråden om McDonalds nya reklamfilm och förmodligen är mera höger än mig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Det händer ju inte så mycket i Borlänge att det räcker att fylla en tidning så det blev liksom "folket i bild" i ny tappning så att säga med helsidesreportage om cykelstölder

 

Det finns väl bara tre grundtyper av nyheter från Borlänge?

 

(1) Rapport från folkhemmet: "Kafferep på ålderdomshemmet", "Avtackad med guldklocka efter 50 år på pappersbruket"

(2) Bad news från folkhemmet: "Någon åt upp dagisbarnens krusbär", "Det blev ingen korvätartävling på Jussi Björlings torg"

 

Sen är det världens glapp till:

 

(3) "Kidnappad kvinna torterad i flera dygn", "Ihjälhuggen i korvkö", "Skottlossning i centrum", "Man avrättad med hagelgevär mitt på Sveatorget", "Mördad med 46 knivhugg i ryggen" etc.

 

Kan bli intressant med DD-såpan. Har dock tyvärr ingen teve.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Ville bara påpeka för Nils som driver en debatt om bla Robin Hood skatten i Stokholm i tråden om McDonalds nya reklamfilm och förmodligen är mera höger än mig....

Jag är säkert mer höger än vad du är, eller så är det du som är mer vänster än jag ;) Men egentligen är jag marknadsliberal eller nåt åt det hållet. Så lite makt som möjligt till politikerna, marknadsekonomi överallt där marknaden kan fungera. Låt folk ta ansvar för sitt eget liv. I Sverige finns det bara ett parti som hyggligt stämmer överens med den filosofin - tyvärr innrymmer det partiet även tokskallar som är främlingsfientliga och konservativa.

 

Angående presstödet är jag kluven - å ena sidan anser jag att så kallad kultur som ingen vill betala för inte har något existensberättigande, å andra sidan kan jag se nackdelen med att låta kulturen hamna helt i händerna på vanligt folks smak. Då blir det bara Bingolotto, Farmen och Big Brother för hela slanten, och det är ju inte heller så kul.

 

Då är jag mer irriterad på reklamskatten som ju drabbar tidningar men som varken tv eller internet behöver betala, som enligt alla utredningar borde avskaffas och som i stort sett alla vill avskaffa, men som regeringen av någon anledning ännu inte förmått ta bort.

 

Men låt oss nu inte snöa in på det här, det är inte riktigt rätt plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om macar i tv.. det går en serie på kanal 5, Gilmore Girls, som är hel-kass... men så fort en dator finns med i bild, vare sig det är en stationär eller bärbar, så är det en Mac...

Angående kanal 5, läste i senaste nr av MW att dom använt mac till masterplan, men använder dom mac i övrigt för tittar man på kanalen så får man rätt ofta ljudavbrott och att bilden och ljudet försvinner helt i ett par minuter. Låter mer som windoze för mej. Eller kanske det är så att dom sänder med en windoze men gör allt arbete på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Angående kanal 5, läste i senaste nr av MW att dom använt mac till masterplan, men använder dom mac i övrigt för tittar man på kanalen så får man rätt ofta ljudavbrott och att bilden och ljudet försvinner helt i ett par minuter. Låter mer som windoze för mej. Eller kanske det är så att dom sänder med en windoze men gör allt arbete på mac.

Jag har samma problem då och då, men det händer MTV i mitt fall, aldrig Kanal 5. Jag tolkar det som att kabeltekniken/sattelittekniken fortfarande har en del brister.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Betvivlar att vare sig Mac OS eller Windows änvänds som plattform för distribution av sändningarna. Avbrott i ljud och bild, om de inte efterföljs av "tillfälligt avbrott"-rutor i femman beror troligen på din bildleverantör. Alltså på problem hos det kabelteve/satellit/digitalbolag som du eller din hyresvärd/förening anlitar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående kanal 5, läste i senaste nr av MW att dom använt mac till masterplan, men använder dom mac i övrigt för tittar man på kanalen så får man rätt ofta ljudavbrott och att bilden och ljudet försvinner helt i ett par minuter. Låter mer som windoze för mej. Eller kanske det är så att dom sänder med en windoze men gör allt arbete på mac.

Jag har samma problem då och då, men det händer MTV i mitt fall, aldrig Kanal 5. Jag tolkar det som att kabeltekniken/sattelittekniken fortfarande har en del brister.

har ni tänkt på att när det händer så är det nästan jämt under en dokusåpa. kanske en lack tekniker på comhem, isåfall, heder åt denna hjälte :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det blev ingen korvätartävling på Jussi Björlings torg"

 

Sen är det världens glapp till:

 

(3) "Kidnappad kvinna torterad i flera dygn", "Ihjälhuggen i korvkö", "Skottlossning i centrum", "Man avrättad med hagelgevär mitt på Sveatorget", "Mördad med 46 knivhugg i ryggen" etc.

 

Kan bli intressant med DD-såpan. Har dock tyvärr ingen teve.

 

//Thomas

Wow! En som känner till Jussi Björlings torg.

 

Men du glömde han som högg av huvudet på en kille på Tjärna Ängar och bar runt med det i en plastpåse på stan... Den killen försökte förövrigt sno farsans bil men som tur var så kom polisen innan farsan och grannen han ända fram, vilket de blev tacksamma för efteråt när de fick veta. Sens moral: Du vet aldrig vem det är som snor din bil....

Kompisens bästa vän blev ihjälsparkad rätt så nyligen i Borlänge om någon kommer ihåg en kille i trettioårsåldern som blev helt oskyldigt nedslagen av någon utflippad nisse. Han efterlämnade änka och två små barn...

 

FÖ bor jag inte i Borlänge (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men låt oss nu inte snöa in på det här, det är inte riktigt rätt plats.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FÖ bor jag inte i Borlänge

Inte jag heller ...alldeles för nära dock :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på tal om macar i tv.. det går en serie på kanal 5, Gilmore Girls, som är hel-kass... men så fort en dator finns med i bild, vare sig det är en stationär eller bärbar, så är det en Mac...

Angående kanal 5, läste i senaste nr av MW att dom använt mac till masterplan, men använder dom mac i övrigt för tittar man på kanalen så får man rätt ofta ljudavbrott och att bilden och ljudet försvinner helt i ett par minuter. Låter mer som windoze för mej. Eller kanske det är så att dom sänder med en windoze men gör allt arbete på mac.

Igår fick de rejält med problem med digitaltekniken på Rapport. Textningen ballade ur och inslagen kom i fel ordning bl a så fick Göran Persson Ariel Sharons namnskylt.

 

Till slut blev Claes Elfsberg tvungen att ta in vädret mitt i sändningen så att teknikerna skulle hinna trycka ctrl-alt-del.

 

PS. Bättre att ta in väder än att släppa det helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sens moral: Du vet aldrig vem det är som snor din bil....

Jag tänker i alla fall fortsätta patrullera parkeringen här hemma, tyvärr är det alldeles för mycket inbrott och skadegörelse här. Som väktare med tolv års erfarenhet kan man inte riktigt låta bli att bry sig. Däremot vill jag undvika medborgargarden med motorsågar och basebollträn, deras avsikter är delade.

 

För övrigt ser jag fler och fler Macar på TV, det var väl det tråden handlade om tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...