Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typ omysig pci-standard, liksom!


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Nej, iMatte. Jag brukar yttra mig när jag är säker på något utifrån egen erfarenhet. Annars är jag tydlig att påpeka att jag spekulerar eller hänvisar till vad andra berättat för mig. I det här fallet spekulerar jag inte eftersom jag har testat alla generationer av Powermacar och själv äger en PCI-X-försedd G5 där jag kört ett och annat vanligt PCI-kort. :rolleyes:

 

Det kort du visar upp är ett 5 volts PCI-kort och det är meningen att du inte ska kunna stoppa in det eftersom du kan förstöra datorn, kortet eller både och.

 

Så då är frågan, vem ska du skälla på härnäst? Tillverkaren av kortet för att de inte följde framtidens standarder? Eller Apple för att de inte kan upphäva fysikens lagar? ;)

 

//Thomas

393764[/snapback]

 

 

Mja, nu anklagade jag inte dig för att ha fel (jag har verkligen stor respekt för ditt kunnande), utan försökte mer säga att inte både du och Alphonze kunde ha rätt - vilket ni på sätt vis hade ändå. Men jag är fortfarande inte med riktigt - jag uppfattade 5 Volts PCI-kort som något "gammalt" och utdaterat. Men alla de pci-kort jag har i min PM 733 ser ut så - även det usb2-kort jag köpte i våras. Jag tittade på ljudkortstillverkarens webbsida och ser att samma kort som jag har nu har en modernare pci-kontakt.

Men vad menar du med att "upphäva fysikens lagar"? Det lyckades de ju med i PM G4... Där passar ju kortet... ;) Om jag köper ett nytt ljudkort av samma modell, så passar ju det i både min G4 och i min G5, eller hur? Varför skulle då inte det gamla kortet kunna göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då är frågan, vem ska du skälla på härnäst? Tillverkaren av kortet för att de inte följde framtidens standarder? Eller Apple för att de inte kan upphäva fysikens lagar? ;)

 

393764[/snapback]

Tja, nån vill man ju skälla på... Men när den första överraskningen lagt sig kanske jag kan se fördelarna... Det blir ju lättare att försvara luckan i hushållskassan som inköp av ett nytt kort innebär, när jag måste byta... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ohms lag. :)

 

PCI-X hanterar helt enkelt inte 5 voltskort. Powermac G4 har en 64-bitars PCI och klarar både och. En hel del äldre datorer, typ 8500 och den första PCI-Mac-generationen klarar bara 5V. Det finns också gott om kort som hanterar både 3,3V och 5V.

 

Här finns en pin-out-guide för PCI: http://pinouts.ru/Slots/PCI_pinout.shtml

 

Kort som ser ut som i mitten är 5V-kort. Den som idag tillverkar idag PCI-kort för Mac och endast gör 5V-kort gör verkligen det inte lätt för sig att hitta nya kunder då "Snik"-G5:orna inte klarar 5V-kort de heller.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohms lag. :)

 

PCI-X hanterar helt enkelt inte 5 voltskort. Powermac G4 har en 64-bitars PCI och klarar både och. En hel del äldre datorer, typ 8500 och den första PCI-Mac-generationen klarar bara 5V. Det finns också gott om kort som hanterar både 3,3V och 5V.

 

Här finns en pin-out-guide för PCI: http://pinouts.ru/Slots/PCI_pinout.shtml

 

Kort som ser ut som i mitten är 5V-kort. Den som idag tillverkar idag PCI-kort för Mac och endast gör 5V-kort gör verkligen det inte lätt för sig att hitta nya kunder då  "Snik"-G5:orna inte klarar 5V-kort de heller.

 

//Thomas

393832[/snapback]

 

Det går inte att bygla på några motstånd över kretsen för att få kortet att gå på lägre spänning? (Just kidding...)

 

Ok, tack! Då vet jag att loppet är kört och att jag köpte fel ljudkort för två år sen... :(

Det är bara att bryta ihop och gå vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fungerar inte G4/733? Ett dubbelprocessorkort i den och det kommer inte vara långt i från G5:n

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte G4/733? Ett dubbelprocessorkort i den och det kommer inte vara långt i från G5:n

 

//Thomas

393878[/snapback]

 

Jo, kanske...men jag har dåliga erfarenheter med att uppgradera gamla burkar, särskilt när det gäller prestanda för musikskaparprogram och mjuka synthar. Det känns lite som att sätta in en ny motor i den gamla Golfen - den kanske går bättre, men man blir kvar i allt annat gammalt junk. I G4:an finns ju bara tre minnesplatser. Att peta upp 768 mb RAM (som jag har i den) till 2 Gb (som jag vill ha till alla musikprogram) kostar ju nästan mer än ett nytt ljudkort... PC133-minnen är ju svindyra, särskilt de stora kretsarna.

Någon gång måste man ju ta språnget, men de senaste åren tycker jag Apple har hoppat mellan teknikerna alltför hastigt. Varje datorbyte/språng de senaste 6-8 åren har inneburit skrotning av dyra tillbehör. Jag har en hel del skrot stående - saker som egentligen borde fungera, men som inte passat i den nya burken... Till den högen kan jag nu lägga fyra pcikort...inga stora pengar, men när man just investerat en slant i en ny G5 svider varje tusenlapp...

Kanske jag skulle kunna sälja G4:an med korten i, men...vi är ju gamla vänner. Man kan väl inte sälja en kompis? Den har jobbat hårt och förtjänar en lugn pensionärstillvaro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, kanske...men jag har dåliga erfarenheter med att uppgradera gamla burkar, särskilt när det gäller prestanda för musikskaparprogram och mjuka synthar. Det känns lite som att sätta in en ny motor i den gamla Golfen - den kanske går bättre, men man blir kvar i allt annat gammalt junk. I G4:an finns ju bara tre minnesplatser. Att peta upp 768 mb RAM (som jag har i den) till 2 Gb (som jag vill ha till alla musikprogram) kostar ju nästan mer än ett nytt ljudkort... PC133-minnen är ju svindyra, särskilt de stora kretsarna.

Någon gång måste man ju ta språnget, men de senaste åren tycker jag Apple har hoppat mellan teknikerna alltför hastigt. Varje datorbyte/språng de senaste 6-8 åren har inneburit skrotning av dyra tillbehör. Jag har en hel del skrot stående - saker som egentligen borde fungera, men som inte passat i den nya burken... Till den högen kan jag nu lägga fyra pcikort...inga stora pengar, men när man just investerat en slant i en ny G5 svider varje tusenlapp...

Kanske jag skulle kunna sälja G4:an med korten i, men...vi är ju gamla vänner. Man kan väl inte sälja en kompis? Den har jobbat hårt och förtjänar en lugn pensionärstillvaro...

393886[/snapback]

 

Du skulle ha satsat på FireWire, funkar alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohms lag. :)

 

PCI-X hanterar helt enkelt inte 5 voltskort. Powermac G4 har en 64-bitars PCI och klarar både och. En hel del äldre datorer, typ 8500 och den första PCI-Mac-generationen klarar bara 5V. Det finns också gott om kort som hanterar både 3,3V och 5V.

 

Här finns en pin-out-guide för PCI: http://pinouts.ru/Slots/PCI_pinout.shtml

 

Kort som ser ut som i mitten är 5V-kort. Den som idag tillverkar idag PCI-kort för Mac och endast gör 5V-kort gör verkligen det inte lätt för sig att hitta nya kunder då  "Snik"-G5:orna inte klarar 5V-kort de heller.

 

//Thomas

393832[/snapback]

Nu är jag lite förvirrad. Jag har ett Clas Ohlsson USB 2.0-kort med (Ali-chip) som sägs leverera +5V/port. Passar 32-bit 33MHz pci 2.2. Hur fungerar det om inte pci-x hanterar 5-voltskort? Eller kan det vara ett sån där hybrid-kort för både 3,3 och 5 volt (trots att det inte står nånstans)? Använder kortet mest för att ha en intern usb-port där jag har bluetooth, och det fungerar nu. Kan jag bränna moderkortet tror du? Eller måste jag köpa nytt usb-kort?

 

 

Jag ser ditt problem tydligare nu, Imatte. Hittade några ännu äldre pci-kort på vinden; ett Sonnet ata66- och ett äldre noname usb 1.1-kort som båda såg ut som din nedre bild (dvs kontaktskena med EN glugg lite längre bak). De passar inte i min G5:a (vilket jag inte visste när jag skrev i tråden i början). Det visade sig också att de platsar i nåt som kallas pci 2.1-bussar. Mina nyare usb 2.0-, firewire- och Ati Radeon 32 MB-kort har en extra glugg närmare plåtfästet och de sägs passa i pci 2.2-bussar om man läser kartongerna.

 

Jag beklagar att du råkade köpa "gamla" pci-ljud-kort. Men jag gissar att du hade nog kunnat köpa pci 2.2-kort om de bara hade upplyst dig då.

 

(Påminner lite om när jag köpte ata66-kortet; inte visste jag att det var en 127 GB-gräns på diskarna. Det är mycket man måste veta om man vill vara hyfsat framtidskompatibel...Känns lite som om försäljarna kunde vara tydligare om sånt här faktiskt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] Kanske jag skulle kunna sälja G4:an med korten i, men...vi är ju gamla vänner. Man kan väl inte sälja en kompis? Den har jobbat hårt och förtjänar en lugn pensionärstillvaro...

393886[/snapback]

Faktum är att det är bättre att sälja den nu och få in lite kosing som plåster på såren. :geros:

Sen är det försent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det är bättre att sälja den nu och få in lite kosing som plåster på såren. :geros:

Sen är det försent.

393943[/snapback]

 

Jag vet, jag vet... :cry: Jag har en hel datorkyrkogård nere i källaren - burkar och grejor jag tänkt sälja men inte gjorde det i tid... Nån som behöver en Performa 5460 med tv-kort och 64 Mb RAM? Eller en ImageWriter med tio oanvända band?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag lite förvirrad. Jag har ett Clas Ohlsson USB 2.0-kort med (Ali-chip) som sägs leverera +5V/port. Passar 32-bit 33MHz pci 2.2. Hur fungerar det om inte pci-x hanterar 5-voltskort? Eller kan det vara ett sån där hybrid-kort för både 3,3 och 5 volt (trots att det inte står nånstans)? Använder kortet mest för att ha en intern usb-port där jag har bluetooth, och det fungerar nu. Kan jag bränna moderkortet tror du? Eller måste jag köpa nytt usb-kort?

Jag ser ditt problem tydligare nu, Imatte. Hittade några ännu äldre pci-kort på vinden; ett Sonnet ata66- och ett äldre noname usb 1.1-kort som båda såg ut som din nedre bild (dvs kontaktskena med EN glugg lite längre bak). De passar inte i min G5:a (vilket jag inte visste när jag skrev i tråden i början). Det visade sig också att de platsar i nåt som kallas pci 2.1-bussar. Mina nyare usb 2.0-, firewire- och Ati Radeon 32 MB-kort har en extra glugg närmare plåtfästet och de sägs passa i pci 2.2-bussar om man läser kartongerna.

 

Jag beklagar att du råkade köpa "gamla" pci-ljud-kort. Men jag gissar att du hade nog kunnat köpa pci 2.2-kort om de bara hade upplyst dig då.

 

(Påminner lite om när jag köpte ata66-kortet; inte visste jag att det var en 127 GB-gräns på diskarna. Det är mycket man måste veta om man vill vara hyfsat framtidskompatibel...Känns lite som om försäljarna kunde vara tydligare om sånt här faktiskt.)

393925[/snapback]

 

Ja, man kan ju inte tänka på allt när man köper dator och överraskningar kan komma som en kalldusch. När jag köpte min G4 och i samband med det klev över till OSX, köpte jag en usb-adapter för att kunna använda min ritbräda (en Wacom Intous som jag köpt för riktigt dyra pengar ett år innan) på den nya datorn. Det fungerade - men bara med OS9 - i OSX fungerade inte ritbrädan, adapter eller inte, eftersom Wacom släppt stödet för seriella brädor i OS X. :(

Men tack för medlidandet, det känns alltid bra när någon vet hur man känner sig... :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter interna ljudkort till mac men det verkar som om de flesta tillverkare gör externa FW-kort numera. Så nyttan med att ha en stationär dator i det fallet är inte så stor. Däremot kan man ju installera mycket mer minne plus att man kan ha flera hårddiskar internt. Kanske är det så att man vill dedikera PCI Express-platserna uteslutande åt grafiken. Det verkar så iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vart på soundblasters hemsida? där finns drivrutiner för mac och en

kompabillity-list så är det bara att hitta sitt ljudkort om man har tur!

 

Skulle inte chansa på nått annan tillverkare på ljudkort.

 

Men sök på denna länk i USA

 

http://www.streetprices.com/

 

Där finns mer än vad man behöver så ta det som bara du har nytta av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nu är jag lite förvirrad. Jag har ett Clas Ohlsson USB 2.0-kort med (Ali-chip) som sägs leverera +5V/port. Passar 32-bit 33MHz pci 2.2. Hur fungerar det om inte pci-x hanterar 5-voltskort? Eller kan det vara ett sån där hybrid-kort för både 3,3 och 5 volt (trots att det inte står nånstans)? Använder kortet mest för att ha en intern usb-port där jag har bluetooth, och det fungerar nu. Kan jag bränna moderkortet tror du? Eller måste jag köpa nytt usb-kort?

393925[/snapback]

 

3,3V och 5V handlar om kommunikationen, flödet av ettor och nollor mellan PCI-kort, PCI-brygga och moderkort där spänningen måste stämma för att inte grilla delikat och dyrt kisel. Sedan har varje kort möjlighet att dra en pool av ström separat, 30Watt eller så för att driva de egna kretsarna, Firewire-portar etc.

 

Två helt olika saker alltså. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att kolla vilka specer ens dator har som man köper.

394527[/snapback]

 

 

Det gjorde jag ju - och upptäckte att grejorna inte passade... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att kolla vilka specer ens dator har som man köper.

394527[/snapback]

Alltså, det där är lätt att säga i efterhand. Ibland vet man helt enket inte vad man ska leta efter och vad som är relevant. Det är helt enkelt för mycket som rör på sig inom datorvärlden. I mitt fall med min "nya" G5:a visste jag bara att pci-x var bakåtkompatibelt med pci, men inte visste jag att det fanns sjuttioelva (nåja) olika pci-standarder före pci-x. Ska man ha koll på allt får man ju sluta jobbet och börja studera datorteknik på heltid. I mitt fall var det ingen allvarlig skada att jag inte kan använda vissa gamla pci-kort, men jag har stor förståelse för Imattes besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte rubriken blev lite väl vingklippt av moderatorn. Den skulle varit argare, som den var från början ungefär!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte rubriken blev lite väl vingklippt av moderatorn. Den skulle varit argare, som den var från början ungefär!

394716[/snapback]

 

Ja, lite mesigt blev det. Men å andra sidan är den bättre än min något pubertala originalrubrik...

 

Det ordnar sig nog till det bästa med ljudkortet. Jag upptäckte att priset på kortet sjunkit betydligt sen jag köpte det - från runt 2500 till 995 hos de billigaste handlarna - och att det dessutom verkar gå för hyfsade priser på Tradera - senast i går för 700...

Skadan ser alltså ut att reduceras till runt ett par, tre hundringar och en massa besvär... Och så naturligtvis de andra pci-korten som inte passade... Nåväl, det är smällar man kan ta. Däremot har jag svårare att ta att jag inte kunde få leka hela helgen med min nya dator. Allt såg ju så bra ut; regnigt ute, ny G5 med massor av RAM, nytt LogicExpress, alla gamla soft-syntar som väntar på att köras fullt ut i G5:an, en del av familjen på annat håll och gräsmattan hyfsat nyklippt. En helg som gjord för att dyka ned i musikens stora hav...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite mesigt blev det. Men å andra sidan är den bättre än min något pubertala originalrubrik...

[...]

Haha! :lol: Som taget ur en svensk halvkass ungdomsfilm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...