Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typ omysig pci-standard, liksom!


Gäst iMatte

Rekommendera Poster

Ursäkta min svenska i rubriken, men jag fick just en allvarlig chock. Glad i hågen skulle jag flytta över alla PCI-kort från min gamla G4 733 till min PM G5 2x2,3 när jag upptäckte att korten inte passar... :stjarnsmall: Detta innebär ju att om man vill byta dator så måste man även byta alla pci-kort... Idiotiskt är ju bara förnamnet. Men ok, what the heck, tänkte jag...kanske dags att kolla på nytt ljudkort ändå (jag har ingen budget för det, men vad gör man...?) Då upptäcker jag att det i stort sett inte finns några kort över huvud taget att köpa som passar till den nya standarden (pci-x). Inga kjudkort, inga usb2-kort och de scsi-kort som finns kostar typ 8000... Vad sysslar Apple med? Har de helt tappat greppet. Kontentan är att jag sitter med en ny dator som jag inte kan stoppa in mina gamla pci-kort i eller ens köpa nya i motsvarnade klass. Vad kul!

Plöstligt får jag bara lust att sälja av min G5 på rotmos och köpa en PC. Förvisso är Windows kräkframkallande, men om jag inte kan ha en PM som går att använda så får det nog vara för min del. iMac, MacBook och Mini i alla ära, men när man ska få något rejält gjort så krävs en rejäl, utbyggbar dator. Kan inte Apple leverera det så tappar de mig.

 

(En tanke, typ sista halmstrået: Finns det ingen adapter som går att sätta i pci-x-bussen, som förvandlar den till en användbar pcikortsplats?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan byta, min PMG5 2x1,8 har vanliga PCI-platser.  :D

393637[/snapback]

 

Tja...varför inte?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(svinhugg går igen! :shifty: Du ska inte sparka på den som redan ligger... Det var faktiskt ett svårt slag under bältet att upptäcka att mina pcikort blivit värdelösa...Detta skulle ju bli min jätteskojiga musikdator och så kan jag inte ens stoppa in ett ljudkort i den. Hur tänker Apple? Det går ju för fasiken inte att flytta över hårddiskar, pcikort, minne eller nåt till den jämra G5:an...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nyaste gefemmorna med PCI-extreme ska fungera med äldre PCI-kort, sedan finns ett par modeller av äldre G5 som funkar, varav 2x1,8 är en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

PCI-X är bakåtkompatibelt med gamla PCI så länge det inte är gamla 5 volts-kort. PCI Express som kom med de sista PM G5 för ungefär ett år sedan, är det inte alls bakåtkompatibel då det är en helt annan typ av konstruktion (seriell istället för parallel).

 

Förväxla alltså inte PCI-X och PCI Express. Det har sålts två olika 2x2,3 GHz. Den från våren 2005 har två processorer och PCI-X. Den som såldes hösten 2005 och fram tills nyligen har en processor med dubbla kärnor och PCI Express.

 

Håller med om att det är mindre lyckat av Apple att inte inkludera åtminstone en vanlig PCI-plats med PCI Express-Macarna. Dell och de andra grabbarna kan ju.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-X är bakåtkompatibelt med gamla PCI så länge det inte är gamla 5 volts-kort. PCI Express som kom med de sista PM G5 för ungefär ett år sedan, är det inte alls bakåtkompatibel då det är en helt annan typ av konstruktion (seriell istället för parallel).

393647[/snapback]

 

Ah, blandade ihop begreppen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Express" och "Extreme" och allt med "X" är nog de mest överanvända namnen just nu!

 

Själv väntar jag på att Q ska dyka upp. Blir alltid intressant då! :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min svenska i rubriken, men jag fick just en allvarlig chock. Glad i hågen skulle jag flytta över alla PCI-kort från min gamla G4 733 till min PM G5 2x2,3 när jag upptäckte att korten inte passar... :stjarnsmall: Detta innebär ju att om man vill byta dator så måste man även byta alla pci-kort... Idiotiskt är ju bara förnamnet. Men ok, what the heck, tänkte jag...kanske dags att kolla på nytt ljudkort ändå (jag har ingen budget för det, men vad gör man...?) Då upptäcker jag att det i stort sett inte finns några kort över huvud taget att köpa som passar till den nya standarden (pci-x). Inga kjudkort, inga usb2-kort och de scsi-kort som finns kostar typ 8000... Vad sysslar Apple med? Har de helt tappat greppet. Kontentan är att jag sitter med en ny dator som jag inte kan stoppa in mina gamla pci-kort i eller ens köpa nya i motsvarnade klass. Vad kul!

  Plöstligt får jag bara lust att sälja av min G5 på rotmos och köpa en PC. Förvisso är Windows kräkframkallande, men om jag inte kan ha en PM som går att använda så får det nog vara för min del. iMac, MacBook och Mini i alla ära, men när man ska få något rejält gjort så krävs en rejäl, utbyggbar dator. Kan inte Apple leverera det så tappar de mig.

 

(En tanke, typ sista halmstrået: Finns det ingen adapter som går att sätta i pci-x-bussen, som förvandlar den till en användbar pcikortsplats?)

393600[/snapback]

Haha :igenkänningsskratt:, jag fick också en smärre :chock: när jag öppnade skalet på min G5:a. Men jag fick reda på det som Thomas skriver; att pci-x är i princip helt bakåtkompatibelt med pci. Så nu sitter jag här och kan alltså använd mina gamla pci-kort från äldre macar. :whistling:

 

Tips: Vill du ha inbyggd billig bluetooth? Sätt i ett usb-kort med minst en plats på insidan och stoppa i en lite billig bluetooth-usb-pinne. :skondans:

 

 

(Är det "pci-x" du har eller "pci express"?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, låt dig inte luras av att pci-x-platserna är lite längre, pci-kort passar ändå. Det är ju bara "äkta" pci-x-kort som utnyttjar hela längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PCI-X är bakåtkompatibelt med gamla PCI så länge det inte är gamla 5 volts-kort. PCI Express som kom med de sista PM G5 för ungefär ett år sedan, är det inte alls bakåtkompatibel då det är en helt annan typ av konstruktion (seriell istället för parallel).

 

Förväxla alltså inte PCI-X och PCI Express. Det har sålts två olika 2x2,3 GHz. Den från våren 2005 har två processorer och PCI-X. Den som såldes hösten 2005 och fram tills nyligen har en processor med dubbla kärnor och PCI Express.

 

Håller med om att det är mindre lyckat av Apple att inte inkludera åtminstone en vanlig PCI-plats med PCI Express-Macarna. Dell och de andra grabbarna kan ju.

 

//Thomas

393647[/snapback]

 

Bakåtkompatibelt? Det är ju en helt annorlunda kontaktyta på pci-x. Hur kan det vara bakåtkompatibelt om kontakterna inte passar? (vilket jag tackochlov upptäckte innan jag började trycka alltför hårt i kortet... :o )

(Det är den tidiga 2x2,3GHz jag har alltså torde det vara pci-x i den)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, låt dig inte lura av att pci-x-platserna är lite längre, pci-kort passar ändå. Det är ju bara "äkta" pci-x-kort som utnyttjar hela längden.

393664[/snapback]

 

Nej, de passar inte alls. Möjligen om man vänder på kortet, men det blir i såfalllite opraktiskt med anslutande kontakter för ljudkort, scsi och usb som sitter inne i burken... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte passar på något sätt då måste det ju vara pci express du har. Då kanske du ska byta dator med Peth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha :igenkänningsskratt:, jag fick också en smärre :chock: när jag öppnade skalet på min G5:a. Men jag fick reda på det som Thomas skriver; att pci-x är i princip helt bakåtkompatibelt med pci. Så nu sitter jag här och kan alltså använd mina gamla pci-kort från äldre macar.  :whistling:

 

Tips: Vill du ha inbyggd billig bluetooth? Sätt i ett usb-kort med minst en plats på insidan och stoppa i en lite billig bluetooth-usb-pinne.  :skondans:

(Är det "pci-x" du har eller "pci express"?)

393661[/snapback]

 

Men hur fick du in de rackarns korten? Gjorde du något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte passar på något sätt då måste det ju vara pci express du har. Då kanske du ska byta dator med Peth.

393669[/snapback]

 

I så fall har Thomas fel högre upp i tråden. Jag är säker på att jag har en PM med två processorer. Måhända är mitt ex en hybrid, typ sista ex:et i den första serien... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Mactracker så ser jag enbart pci express i datorer fr.o.m. "late 2005"; 2,0, 2,3 och dual 2,5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Enligt Mactracker så ser jag enbart pci express i datorer fr.o.m. "late 2005"; 2,0, 2,3 och dual 2,5.

393680[/snapback]

 

Japp, det är dessa som har det. De är dual core, så 2,3 innebär dubbel 2,3 GHz.

Övriga har PCI-X eller vanlig PCI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur fick du in de rackarns korten? Gjorde du något speciellt?

393670[/snapback]

Nej, det är ju bara att sikta själva plåtlisten mot datorns utbyggnadshål (för täckluckorna har du väl tagit bort?). Sen ska det bara vara att tryck ner kortet, hur smidigt som helst. Går inte det så måste det vara pci express eller kanske trasiga slotar (vilket är mindre troligt).

 

p.s. Vill du ha min 1,8 singelpropp, vi byter jämnt...;) d.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka Mactracker som att de menar att alla uppräknade modeller är dual? Jag tolkade texten som att bara 2,5:an var dubbel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ska man tolka Mactracker som att de menar att alla uppräknade modeller är dual? Jag tolkade texten som att bara 2,5:an var dubbel?

393687[/snapback]

 

Det står PPC970MP, vilket innebär att alla konfigurationer har dubbelkärnor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nu är ni ute och seglar:

De G5:or som kom våren 2005 har dubbla processorer, dvs två G5:or. Det har min burk. De som kom hösten-2005 har bara en processor, men med dubbla kärnor. Alltså ska min burk ha pci-x, men de uttagen ser helt annorlunda ut än vanlig pci. Inte ens i närheten lika. Jag ska se om jag kan hitta bilder som visar skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju bara att sikta själva plåtlisten mot datorns utbyggnadshål (för täckluckorna har du väl tagit bort?). Sen ska det bara vara att tryck ner kortet, hur smidigt som helst. Går inte det så måste det vara pci express eller kanske trasiga slotar (vilket är mindre troligt).

 

p.s. Vill du ha min 1,8 singelpropp, vi byter jämnt...;) d.s.

393685[/snapback]

 

Jag tittade just på min sons G5 2x2,0GHz från hösten 2004 om vi kanske skulle byta, men den hade samma, jämra pci-x...även om de verkade ha en lägre hastighet...(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, hade din son och du samma typ av slotar? Har han pci-x så SKA dina pci passa. Jag satt ju med detta häromdan och installerade utan problem.

 

Bor du i Göteborg kan jag komma hem till dig och titta till det där. Gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, hade din son och du samma typ av slotar? Har han pci-x så SKA dina pci passa. Jag satt ju med detta häromdan och installerade utan problem.

 

Bor du i Göteborg kan jag komma hem till dig och titta till det där. Gratis.

393696[/snapback]

 

För första gången i mitt liv önskade jag att jag hade bott i Göteborg... :lol: Tyvärr är jag väl en sådär 50 mil längre bort, men tack för erbjudandet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här: Först Pci-x kortet, tänk att motsvarande kontakt ser likadan ut på moderkortet. Försök sen få ned bild nummer två i den kontakten. Det krävs nog en hel del våld för att forcera den första lilla mellanväggen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej, iMatte. Jag brukar yttra mig när jag är säker på något utifrån egen erfarenhet. Annars är jag tydlig att påpeka att jag spekulerar eller hänvisar till vad andra berättat för mig. I det här fallet spekulerar jag inte eftersom jag har testat alla generationer av Powermacar och själv äger en PCI-X-försedd G5 där jag kört ett och annat vanligt PCI-kort. :rolleyes:

 

Det kort du visar upp är ett 5 volts PCI-kort och det är meningen att du inte ska kunna stoppa in det eftersom du kan förstöra datorn, kortet eller både och.

 

Så då är frågan, vem ska du skälla på härnäst? Tillverkaren av kortet för att de inte följde framtidens standarder? Eller Apple för att de inte kan upphäva fysikens lagar? ;)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...