Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Mat-tråden

Rekommendera Poster

niffen

Skall göra "riktig" fiskgratäng till middag idag.

Har inhandlat färsk rödtunga 2 st och ett halvt kg färska räkor.

Filéar först fisken, bryner skalen från räkorna i smör med lite lök i en kastrull, slår på vittvin och vatten och lägger i skroven från fiskarna. Får sjuda i ca 1/2 tim och silar av. Kryddar och reder med mjöl och grädde till en krämig sås.

Kokar mjölig potatis som jag pressar och gör ett mos av som jag kryddar med vitpeppar, salt och riven muskotnöt.

Skär filéerna i ca 2,5 cm breda strimlor och rullar in en räka i varje, blir ca 16 rullar.

Smörjer en form och spritsar moset runt kanterna, lägger i fiskrullarna i mitten och slår över såsen.

Bakar i 175 gr ca 30 min eller tills moset blivit fint brynt. Efter halva tiden lägger jag på resterande räkor som jag hackat.

Ett glas kylt vitt till.

Dagens middagstips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mariana

Filéar först fisken, bryner skalen från räkorna i smör med lite lök i en kastrull, slår på vittvin och vatten och lägger i skroven från fiskarna. Får sjuda i ca 1/2 tim och silar av. Kryddar och reder med mjöl och grädde till en krämig sås.

Kokar mjölig potatis som jag pressar och gör ett mos av som jag kryddar med vitpeppar, salt och riven muskotnöt.

Skär filéerna i ca 2,5 cm breda strimlor och rullar in en räka i varje, blir ca 16 rullar.

Smörjer en form och spritsar moset runt kanterna, lägger i fiskrullarna i mitten och slår över såsen.

Bakar i 175 gr ca 30 min eller tills moset blivit fint brynt. Efter halva tiden lägger jag på resterande räkor som jag hackat.

Ett glas kylt vitt till.

Dagens middagstips.

467982[/snapback]

Har du en tallrik till? Annars kan jag ta med egen :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen
Har du en tallrik till? Annars kan jag ta med egen :D

468038[/snapback]

Visst har jag det, det enda du behöver ta med dig är dig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234

Ett glas kylt vitt till.

Dagens middagstips.

467982[/snapback]

Låter supergott. :yeahbaby:

Ska faktiskt ta mig friheten att skriva av ditt recept, o så en vacker dag i en nära framtid ska jag försöka mig på en egen fiskgratäng á la Niffen. :skondans:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen
Låter supergott.  :yeahbaby:

Ska faktiskt ta mig friheten att skriva av ditt recept, o så en vacker dag i en nära framtid ska jag försöka mig på en egen fiskgratäng á la Niffen.  :skondans:

468100[/snapback]

Tackar Rickard och var så god att skriva av.

Jag har ju sett att du inte är tappad bakom stekpannan så det fixar du lätt som en plätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234
Tackar Rickard och var så god att skriva av.

Jag har ju sett att du inte är tappad bakom stekpannan så det fixar du lätt som en plätt.

468116[/snapback]

Jag tycker ju om att laga mat så då går det mesta bra i köket. ^_^

Det är bara det där med sås... det är jag (ännu) inte så bra på... :blushing:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

En sås är ju egentligen bara ett avkok av resterna till det du äter till varmrätt. Tillsatt med lite smakämnen som t.ex lite örter, kryddor, grädde och din egen fantasi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234

Allt är ju lätt när man väl kan det, men jag har ännu inte "vågat" mig på att göra sås så många gånger. Det finns ju så många goda färdiga-såser på tetra i affären. :whistling:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen
Allt är ju lätt när man väl kan det, men jag har ännu inte "vågat" mig på att göra sås så många gånger. Det finns ju så många goda färdiga-såser på tetra i affären. :whistling:

468173[/snapback]

Usch.

Läste på en sån paket kantarellsås att den innhöll 0,05% kantarell, hur kan det då vara kantarellsås?

Oavsett om du skulle misslyckas lite får du säker bättre resultat än 0,05%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234
Usch.

Läste på en sån paket kantarellsås att den innhöll 0,05% kantarell, hur kan det då vara kantarellsås?

Oavsett om du skulle misslyckas lite får du säker bättre resultat än 0,05%.

468180[/snapback]

Jo, jag vet. Jag ska lära mig att göra (god) sås. :skondans:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Erre

Jag lagade crepes med kanelkryddad köttfärsfyllning i kväll :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
katzenklavier

Låter läskigt ^_^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen
Jag lagade crepes med kanelkryddad köttfärsfyllning i kväll :yeahbaby:

468201[/snapback]

Låter spännande. :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

I kväll blir det pepparstek på entrecote med råstekt potatis och grilltomat.

Börjar med att finhacka en halv av varje liten röd och grön paprika samt gul lök (skulle varit schalottenlök men det fanns inte på hyllan idag). Sen mosar jag grönpeppar i lag efter smak i en mortel. Detta blir grunden för såsen.

Skär etrecoten ca 800 gr i fyra skivor, två tjockare till mig och två tunnare till sambon.

Vräker på med grovmalen vit och svartpeppar och plattar till.

Skivar potatisen tunt på en köksmandolin och bryner i smör och olja. Kryddar med pressad vitlök, peppar och lite salt.

Svettar grönsakerna och grönpepparmoset i smör i en kastrull, tillsätter oxbuliong och låter sjuda.

Slänger in den bryta potatisen i ugnen, 125 gr.

Steker köttbitarna och tomterna på hög temp tills köttkärnan är rosa och ytan krispig. Köttet får sen vila i folie.

Häller i stekskyn i grösaksröran och reder av med grädde och lite Madeira vin.

Tomaten går med potatisen i ugnen.

Dagens middagstips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234
I kväll blir det pepparstek på entrecote med råstekt potatis och grilltomat.

Börjar med att finhacka en halv av varje liten röd och grön paprika samt gul lök (skulle varit schalottenlök men det fanns inte på hyllan idag). Sen mosar jag grönpeppar i lag efter smak i en mortel. Detta blir grunden för såsen.

Skär etrecoten ca 800 gr i fyra skivor, två tjockare till mig och två tunnare till sambon.

Vräker på med grovmalen vit och svartpeppar och plattar till.

Skivar potatisen tunt på en köksmandolin och bryner i smör och olja. Kryddar med pressad vitlök, peppar och lite salt.

Svettar grönsakerna och grönpepparmoset i smör i en kastrull, tillsätter oxbuliong och låter sjuda.

Slänger in den bryta potatisen i ugnen, 125 gr.

Steker köttbitarna och tomterna på hög temp tills köttkärnan är rosa och ytan krispig. Köttet får sen vila i folie.

Häller i stekskyn i grösaksröran och reder av med grädde och lite Madeira vin.

Tomaten går med potatisen i ugnen.

Dagens middagstips.

468795[/snapback]

Mums! :ThumbsUp::ThumbsUp::ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Nu är det dags att börja "finlaga" igen. Blir sugen av alla recept! :foralskad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Poze

Ska ha lite födelsedagskalas på lördag och undrar om ni kanske kan tipsa om pajer som man skulle kunna bjuda på? Har tänkt mig tre olika sorters tillsammans med någon god sallad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
treebeard

ost/skinka kött och fisk eller kyckling kanske?

Alternativt kan du bjuda på blåbärspaj ;)

Redigerad av treebeard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen
Ska ha lite födelsedagskalas på lördag och undrar om ni kanske kan tipsa om pajer som man skulle kunna bjuda på? Har tänkt mig tre olika sorters tillsammans med någon god sallad.

469173[/snapback]

Nu vet jag ju inte vad du har tillgång till, och hur udda du vill vara.

Svägerskan bjöd för ett tagsen på en paj med trattkantarell och lök, supergod.

En annan god paj jag själv gjort var på finhackad renskav, svamp, chremfraiche och rosépeppar.

Krabbstuvning på burk funkar oxå.

Ett hot alternativ kan vara finhackad röd och grön paprika i chremfraiche spetsat med Sambal Oelek.

Västerbottensost är ett måste för en lyckad paj.

Det var väl vad jag kunde komma på så här i en hast. Meddela vad det blev.

Grattis på födelsedagen lite i förväg. :cake::cake:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kabo

Pajer:

Spenat, mozarella, starka korvar eller salami.

Soltorkade tomater, svarta oliver. Strö över hackad färsk basilika vid servering.

Grillad kyckling, bacon och bananer kryddat med curry.

"äggstanning" ska det vara på alla.

Idag är stora ärtsoppedagen. Hittade julskinka till mycket förmånligt pris så nu äkte stora grytan fram. Det blir väl sådär 10 liter när det är klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
På tal om matlagning. Jag kan VARMT rekommendera att ni införskaffar en bra kniv. Jag köpte en sån här för några veckor sedan. Jag kan nu indela mitt matintresse i två perioder, nämligen pre- ny kniv och post- ny kniv.

Skärpan i bladet är hänförande, vilket gör matlagningen mer passionerad  :bultandehjarta: Inte kunde jag tro att en kniv kunde betyda så mycket för hur matlagningslusten stimuleras. Dock vill jag höja ett varningens finger, kniven är VASS som ett as ! Jag saknar en heldel skinn på mina nu något sargade händer och fingrar  :whistling: Men skam för den som ger sig ! Det ska ju synas att man har lagat mat!

Hur som helst, är ni intresserade av matlagning men saknar en bra kniv? Då ska ni genast springa i väg och köpa en med det samma. De är dyra de rackarna, men tro mig det är det värt!

398121[/snapback]

Annars är ju det farligaste redskapet man har i köket en SLÖ kniv. Med en slö kniv slinter man lättare.

På tal om knivar: Har ni en magnetlist på väggen för era knivar? Då ska handtaget alltid vara uppåt. Om handtaget är nedåt så kommer gripreflexen att klämma fingrarna om bladet (och därmed eggen) när man slinter och det är inte alls bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82
Det är bara det där med sås... det är jag (ännu) inte så bra på...  :blushing:

468148[/snapback]

En bra sås reder sig själv. :P:D:lol::)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jarting
På tal om knivar: Har ni en magnetlist på väggen för era knivar? Då ska handtaget alltid vara uppåt. Om handtaget är nedåt så kommer gripreflexen att klämma fingrarna om bladet (och därmed eggen) när man slinter och det är inte alls bra...

470174[/snapback]

:yeahbaby: Ska genast vända på knivarna :ThumbsUp:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

Goda fyllningar på pajerna det där och självklart måste man ha äggstanning liksom även pajdeg. :w00t:

Gör du ärtsoppan från grunden med att blötlägga torkade gula ärtor dagen före?

Idag blir det rågmjölspanerad stekt strömmingflundra. Panerar dom dubbla med smärgåskavijar mellan.

Persiljepotatismos, lingon och knäckebröd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
rickard1234

Orkar inte med nåt avancerat idag. Det får bli en bondomelett med lök, korv & champinjoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...