Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Mat-tråden

Rekommendera Poster

kiplon

Ja, nu är det ju snart sommar... Bättre att fokuserar på kirs istället. :totaltgalen:;)

ja, just ja. Kul att du påminde om den där kärsen, står inte på så grönskar den för fullt, iaf i utkanterna i min trädgård. Gratis är alltid gott :)

Man kan säkert göra en quiche rez aîné på späda skott.. :totaltgalen:;)

Spenat eller kirskål, går väl på ett ut.... antar jag. Men då får man göra vanlig paj istället för quiche rez aîné ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

ja, just ja. Kul att du påminde om den där kärsen, står inte på så grönskar den för fullt, iaf i utkanterna i min trädgård. Gratis är alltid gott :)

Spenat eller kirskål, går väl på ett ut.... antar jag. Men då får man göra vanlig paj istället för quiche rez aîné ;)

Jag har redan sett små späda skott av kirskål ute i markerna... :whistling:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Strunta i den där quichen .... :totaltgalen::hihihi:

Det finns ju andra sätt att göra paj på ;) Idag blev det kesopaj med purjolök. Mycket godare än vad det låter. Pajdeg med graham, fyllning med förkokt purjo och keso blandat med ägg och lämplig kryddning och riven ost. Blanda ihop hela fyllningen och lägg i förgräddat pajskal.

Ju bättre ost ju bättre blir det, finns Västerbotten hemma så föredrar jag det.

Som pricken på i så gör jag mera pajdeg än vad som går åt, överskottet kavlar jag ut och gör ett snyggt rutnät och lägger över. Med degsporre såklart..

Klart godare middag idag än igår :)

Det där låter väldigt quiche!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mattem

Svängt ihop lite thai-inspirerad kycklinggryta med ris till mig och ex-sambon som ska komma förbi ikväll. Panang-curry-kryddad kokosmjölk, svamp, tomat, röd paprika, röd chili, vattenkastanjer och bambuskott utöver curryfräst kyckling. Helt klart godkänd kryddning post-34005-0-66447200-1428937954.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Ris ja...

Ni har väl hört om det senaste vad gäller just ris? Det innehåller arsenik vilket gör det olämpligt att äta alltför ofta. För egen del har jag minskat på intaget till max en gång per vecka. Trist, men att äta det oftare med denna vetskap är för mig helt orimligt. Men eftersom jag under de första 20 åren ungefär ätit mest potatis, så är det inget större problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Ris ja...

Ni har väl hört om det senaste vad gäller just ris? Det innehåller arsenik vilket gör det olämpligt att äta alltför ofta. För egen del har jag minskat på intaget till max en gång per vecka. Trist, men att äta det oftare med denna vetskap är för mig helt orimligt. Men eftersom jag under de första 20 åren ungefär ätit mest potatis, så är det inget större problem.

Allt ris?

Källa?

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
wall7

Ris ja...

Konstigt att japanernas medellivslängd slår nästan samtliga andras i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben
e-snobben

Konstigt att japanernas medellivslängd slår nästan samtliga andras i så fall.

Tror inte man kan dra slutsatsen att deras livslängd bevisar att arsenik i ris är ofarligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Ja nu läste jag mer om det. Verkar dock som att om man är en hyggligt välväxt karl (som jag) så kan man utan vidare knapra i sig en hel del ris utan att ens närma sig max rekommenderad nivå.

Dock ska det sägas att det där med nivåer verkar vara svårt att fastställa då jag förstår att det egentligen inte finns en nivå som är lika med helt ofarlig.

Sedan kan jag hålla med om att man inte kan dra slutsatsen att ris är ofarligt bara för att det är vanlig föda i länder med hyggligt hög medelålder. Dock är det ett väldigt besvärligt förhållande att förklara för den som påstår att ris/arsenik skulle vara så farligt som man nu påstår.

Skulle uppskatta att jag äter ris 1-3 gånger i veckan och jag kommer nog inte ändra det som det ser ut nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alix

post-28798-0-49934400-1429798394_thumb.jpg

Såg ju intressant ut. Hämtat ur Minnenas television om Ra II-expeditionen. Men jag hittar inte detta "sello" när jag googlar eller kollar Wikipedia/NE. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kiplon

Förberett för Pavlovatårta tills i morgon kväll, dvs gjort Lemon Curd och marängbotten.

Lemon Curden är alltid lite av en chansning, har provat lite olika recept och hur utgången blir känns alltid lite oviss. Curden ska ju bres ovanpå marängen och därför måste den bli tillräckligt krämig. I kväll körde jag ett recept som jag tror är rätt genuint och det ursprungliga sättet att göra den på. Så nu har jag stått och rört allt i vattenbad i säkert 45 min däromkring tills allt tjocknade. Så får jag se i morgon bitti om den blivit tillräcklig krämig. Så man håller på, hade ju kunnat fuska med maizena eller potatismjöl. Iaf, tårtan är fantastiskt god.

Och om ni undrar? Så följde jag receptet slaviskt. Tror jag iaf :shifty::unsure:

Supergod tårta!

Före dess grillad entrecote i bit med diverse goda tillbehör. Köttet såklart lokalt och "närodlat".

post-67957-0-85205100-1437260786_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
xeric

Supergod tårta!

Före dess grillad entrecote i bit med diverse goda tillbehör. Köttet såklart lokalt och "närodlat".

attachicon.gifPavlovatårta.jpg

Ser riktigt gott ut. :yeahbaby:(sånär som på nötterna)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

Det blev smörstekt kycklinglever i chillisalsa med nyskördad blomkål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Fiskblock i ugn idag, i tomatsås med grädde och vitlök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
niffen

Helstekt färsk Rödspätta med alldeles nyfångade rödbetor smörsvängda med kapris blir aftonens måltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Vad ska man ha för måltidsdryck till vardags?

Juice? Har jag druckit nu i flera år och börjar tröttna.

Nektar? "Vattenskadad" juice.

Mjölk? Dricker jag ibland, men inte för ofta.

Läsk? Nja, inte gärna till maten.

Saft? Nja, inte gärna till maten.

Kranvatten? Tråkigt och måste kylas först (blir aldrig kallt i kranen).

Flaskvatten? Måste man köpa hem och kyla. Dessutom tråkigt i längden.

Vad har jag glömt?

Vad dricker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Vad har jag glömt?

Vad dricker ni?

Vatten

Vatten

Vatten med bubblor

Vatten

Mjölk

Vatten

Öl

Vatten

Vin

I den ordningen ungefär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Telly82

Öl, ja. Det är kanske inte så dumt.

Läste en insändare som konstaterade att lättöl är dyrare i affären än folköl, detta trots lägre alkoholskatt för lättölet. Men det var visst mer konkurrens om folkölet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

Öl, ja. Det är kanske inte så dumt.

Läste en insändare som konstaterade att lättöl är dyrare i affären än folköl, detta trots lägre alkoholskatt för lättölet. Men det var visst mer konkurrens om folkölet.

Oftast bolagsstark öl i mitt fall. Kanske inget att rekommendera för daglig konsumtion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Vatten dricker jag till vardags, men jag förstår att alla inte gillar vatten lika mycket som jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
e-snobben

Vad har jag glömt?

Vad dricker ni?

Kranvatten är bäst. Lägg en lapp nånstans du tittar ofta kvällen innan, så kommer du ihåg att ställa in en kanna vatten i kylen då. Helst ska man ha en kanna med lock för att undvika att vattnet tar smak av annat i kylen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kabo

Det är nog lite en vanesak med vatten som måltidsdryck.

Jag är uppväxt på bondgård och mjölk. Det har tagit mig flera år att vänja mig vid vatten. Numer vill jag inte ha nåt annat utom till pannkaka.

Men jag vill ha rumstempererat vatten.

Lite citron eller lime i vattnet kan man ju testa om man inte gillar rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kabo

Kokar rödbetor för att ha till varm sallad.

Olja, vinäger, salt, peppar o timjan och så vällagrad brie i duttar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...