Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac (Originalet)


Wheatley

Rekommendera Poster

Hej!

 

En arbetskollega till mig har fått "ärva" en första generationens iMac (233 Mhz) från sitt jobb. Den står på hennes dotters rum och hon undrar följande:

 

1. Kan man få ADSL att fungera på den (delat via router i huset)?

2. Dottern vill köra MSN, surfa och skriva. Går det att köra MSN på tidigare versioner av Mac OS? (På hennes beskrivning av hur datorn funkar, har jag klurat ut att det måste vara Mac OS 9 på datorn).

 

Jag tror inte att hon vill lägga ut några större summor pengar (mer ram/Mac OS X), utan vill nog snarare göra det bästa av vad som finns. Själv har jag köpt Tiger till min PowerBook, men jag antar att det inte funkar, varken lagligt eller tekniskt, att installera det på hennes maskin.

 

Tror ni att det går? (Original-iMacen är ju annars ett framtida samlarobjekt; dumt att bara slkänga den kanske...)

 

MVH

 

Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inget av OS 9 mer än att det gick ställa in DHCP någonstans i nätverksinställningar (TCP/IP).

 

Men minnet är ju "korta" PC66/PC100 SO-DIMM vilket inte borde vara svårt att hitta i någon datorskrotslåda. 128:or funkar "alltid" medans 256:or kan vara lite hipp som happ :-)

Med bara 256 i så är väl Tiger trögt, men Panther funkar fint (eh... fint som i funkar om man inte har för mycket igång samtidigt).

HD är inte heller svårt att byta och det mesta pata verkar funka, även om OS X kräver en partition på 7GB först på disken för att hoppa igång. Detta innebär att /urs får mappas om till en annan partition än "systempartitionen", men det är inte så krångligt när man fått kläm på det :-)

 

Detta om OS X på iMac original, om os9 minns jag inget :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Kan man få ADSL att fungera på den (delat via router i huset)?

2. Dottern vill köra MSN, surfa och skriva. Går det att köra MSN på tidigare versioner av Mac OS?

 

1. Inga problem med ADSL, standardinställningarna för TCP/IP skall fungera. Kräver dock MacOS 9. Försök alltså inte med MacOS 7 eller 8 som ju ser snarlika ut.

 

2. Gå in på http://www.versiontracker.com/ och sök på MSN efter att du har valt Mac OS 8/9. Då hittar du både MSN Messenger 2.5.1 och Mac Messenger 3.5.4. Det är nog väldigt gamla versionen, som definitivt inte har de senaste finesserna som dagens MSN-klienter har. De bör dock fungera.

 

Lägg annars in Panther på burken, det har jag gjort. Fungerar hyfsat men kostar ju en slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska slänga i OS X så KOLLA FÖR 17 ATT RÄTT FIRMWARE ÄR INSTALLERAD, ANNARS ÄR DET SLUT MED BURKEN! INGENSTANS VARNAS FÖR DETTA!

 

Kolla denna tråden.

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...l=imac+firmware

 

Vidare så behövs förmodligen backupbatteriet bytas och det sitter undera all plast.... när du ändå har lyckats komma dit så släng i mer RAM och en större HD. Ett gammalt batteri i en iMac resulterar i mystiska fel som man kan bli galen på. Inträffar det så byt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KOLLA FÖR 17 ATT RÄTT FIRMWARE ÄR INSTALLERAD, ANNARS ÄR DET SLUT MED BURKEN!

 

Bra att du sa det :-)

Visste det var något viktigt jag glömt ang. OS X på iMac G3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

 

Om det är Mac OS 9 på den, nöjer hon nog sig med att kunna köra Internet och MSN.

 

Ska kolla på Versiontracker efter lämplig version!

 

/ Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

 

Här en länk om trimmning men som du ser så ser man "insidan" på imacen!

Och fick du med mac OS 8.1 som kom till just denna modell? = Eftersökt!

Då den har USB-Rutiner annars så får man "vänta" till OS 8.6 som kom med

Imac rev B o C.

 

Om det är orginal så en hdd på 4 till 6 GB 32 till 64mb och det räcker inte till X!

men til os 9 duger detta bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...