Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mörkerseende.


Daniela

Rekommendera Poster

Jag ska försöka förklara detta på ett smart sätt. Så att någon förstår i alla fall. Och jag vill som sagt veta varför?

 

En sen natt satt jag i min säng i mörkret med endast datorn som ljuskälla och som jag då hade i famnen. När man släcker en lampa så är man som bekant så gott som förblindad i några minuter innan man börjar få någon ordning på mörkerseendet. Well. Men jag märkte då, när jag satt där, att om jag tittade ner med ögonen på datorn, då såg jag, "i ögonvrån", fönstret och alla konturer i min lght hur bra som helst, . Inga problem. Vände jag blicken uppåt så var allt kolsvart. Jag såg nada. Vände jag blicken neråt igen, såg jag igen allt så klart och tydligt man nu kan se i mörker.

 

Vaffö är det på detta viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ögat finns tappar och stavar. Tappar används på dagen och stavar för mörkerseende. Den så kallade "gula fläcken" innehåller nästan bara tappar. Gula fläcken är den punkt i ögat som fångar ljuset från det man riktar blicken på. Om det är mörkt och du riktar blicken mot fönstret så ser du inget, eftersom det svaga ljust hamnar på gula fläcken, den det inte finns några stavar. I "ögonvrån" finns det däremot rätt gott om både tappar och stavar, så där ser du i mörker.

 

Dessutom är det så att om du tittar på din skärm i flera minuter så vänjer du den delen av hornhinnan vid ljus, men andra delar är vant vid mörker. Den är också därför som du ser mörka saker i ögonvrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ögat finns tappar och stavar. Tappar används på dagen och stavar för mörkerseende. Den så kallade "gula fläcken" innehåller nästan bara tappar. Gula fläcken är den punkt i ögat som fångar ljuset från det man riktar blicken på. Om det är mörkt och du riktar blicken mot fönstret så ser du inget, eftersom det svaga ljust hamnar på gula fläcken, den det inte finns några stavar. I "ögonvrån" finns det däremot rätt gott om både tappar och stavar, så där ser du i mörker.

 

Dessutom är det så att om du tittar på din skärm i flera minuter så vänjer du den delen av hornhinnan vid ljus, men andra delar är vant vid mörker. Den är också därför som du ser mörka saker i ögonvrån.

390149[/snapback]

Detta är säkert sådant man borde kunna va? =)

 

Jag hade en idé om att det var som du säger alldeles sist, men jag var juh inte säker, och det var det jag ville bli.

 

Tack så mycket i alla fall. Nu har jag blivit lite smartare. ;)

 

 

Och för övrigt... Min dator må ha lite RAM-minne, men mycket klarar den av för det, men dessa viftande smileysar på MacWorlds forum, de tar livet av den... Nästan så jag drar mig för att skriva något här. Muah. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är säkert sådant man borde kunna va? =)

390150[/snapback]

Javisst. Sov du på biologin i skolan?  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att vi vänjer oss vid mörker efter att ha varit i ljus, beror på att ögat har ett ljuskänsligt ämne som heter rhodopsin. I starkt ljus bryts det ner och minskar ögats känslighet för ljus. Det är det som sker när vi går ut i solljuset från ett mörkt rum, till exempel. Om vi förflyttar oss till mörker igen, från starkt ljus, nybildas ämnet i ögonen, men det tar ett tag. Nån minut för att få viss synförmåga igen, men så mycket som dryga halvtimmen för att få ett riktigt bra mörkerseende. För att nå upp till de maximala nivåerna i ögat, krävs totalmörker i flera dygn, kanske veckor. Men det är det knappast nån som har behov av... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Sov du på biologin i skolan?  ;)

390154[/snapback]

Det finns väl risk för det kanske. Fast jag ska minsann undersöka detta och se hur många av mina vänner som verkligen är lite lagom allmänbildade till skillnad från Moi! :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl risk för det kanske. Fast jag ska minsann undersöka detta och se hur många av mina vänner som verkligen är lite lagom allmänbildade till skillnad från Moi!  :nanakudde:

390172[/snapback]

 

Inte skadu sitta i mörkret sådär!!

 

Annars är det så att alla som legat i lumpen fått lära sig detta, även de som orienterar eller naturskådar!

 

För att se i mörker använder du i de sammanhangen alltid ditt indirekta seende, dvs att se förbi målet,, titta lite vid sidan om!

 

:ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Sov du på biologin i skolan?  ;)

390154[/snapback]

jag gör de ialf :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...