Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Glossy eller inte?

momek

Recommended Posts

Hej hej!

Jag har väldigt svårt att bestämma mej för glossy eller icke glossy.

Någon som har erfarenhet? Hur pass mycet lättare blir det reflektioner?

Ge mej gärna en del för och nackdelar

TACK

• 1 month later...

Jag har en lite annan infallsvinkel angående Glossy eller inte.

När jag såg MacBooken första gången tyckte jag att det verkade opraktiskt med Glossy eftersom det skulle bli blankt och mycket reflaxer och allt det där som avhandlats i forum över hela Internet.

However, när jag var på Ikea och bad om hjälp på köksinredningsavdelningen såg jag att deras skärmar var minst lika glossy som MacBookens och frågade personalen där hur det var att arbeta med skärmarna. Ikea är ju ett tämligen välbelyst ställe och det torde vara massor av reflexer tänkte jag. Ingen av dem jag talade med hade ens tänkt på att skärmen var blank och att det skulle vara svårt att se. Alla var nöjda med "den fina bilden" . kanske inte så farligt med glossy trots allt.

Var själv lite skeptisk till Glossy skärmen när jag beställde min MB, men måste säga att nu när jag har arbetat med den i ett ca 4 månader har jag ingenting att klaga över. Idag tänker jag inte ens på skärmen som Glossy.

Idag skulle jag lätt beställa en likadan skärm om det var ett alternativ vid en ny beställning.

Helt enkelt supernöjd med både datorn och skärmen, nu kan jag ångra lite att jag inte slog till och beställde en MBP men som mamma burkade säga man kan inte få allt på en gång... Nästa gång kanske.

I så fall skulle jag direkt beställa en med Glossy

:yeahbaby:

• 3 weeks later...

För mej var det inget val ens, glossy såklart, och aldrig ångrat mej...

Lider inte av speglingar, även om jag sitter i kontrorsmiljö med den.

Jag beställde också min med glossy. Testade båda först i butik och måste säga att glossy är ju hur fint som helst. Reflektionerna i butik är ju ofta ganska extrema (halogenspotlights direkt på burkarna för att locka kunder att kika tex), och inte i närhet av min hembelyning.

Absolut inte Glossy för min del.

Säker bättre om man jobbar med bilder, film osv då kontrasten blir starkare, men jag avskyr Glossy personligen.

Det är visst en massa reflexer, fingeravtryck och annat skit som efter en månad (när man tröttnat på att gulla med macen) gör sig extremt tydligt.

Men, smaken som baken.

Jag ville bara kommentera detta då alla andra plussade för Glossy.

Jag köpte en Mac Book Pro istället för Mac Book för att slippa Glossy.

Så! Nu har jag tjatat klart. Du får helt enkelt gå på din egen magkänsla

marcushedenstrom
Jag skulle aldrig i livet ta en glossy. fattar inte hur man kunde komma på ngt sånt.

417759[/snapback]

Framför allt tror jag det beror på att skärmarna blir så små, samtidigt som upplösningen skjuter i höjden. Givetvis måste man ha falkögon för att kunna se så smått som det blir på skärmen på en Macbook, och jag upplever att en glossy-skärm gör bilden skarpare och mer konstrasrik, precis som nämns i ett tidigare inlägg.

Tittar jag på blden av två Macbook Pros ovan, är den till höger (med glossy) den som tilltalar mig mest. Den andra ser oskarp och suddig ut. Jag hade valt glossy.

I vilket fall som helst en glossy i stil med en gammal vanlig CRT-skärm i blänket. Och de är det väl ingen som har något problem med?

ser man lite krasst på det så är skrivbordsbilden på macbooken till höger lite mörkare i sig själv än bakgrundsbilden på vänster macbook, testa själv att byta mellan dem. Inte så pass mycket skillnad som det är mellan macarna på bilden men ändå. Tycker själv att glossy ser bättre ut i färgdjup när man jämför macbook med macbook pro i affären men ajg skulle ha svårt i valet mellan glossy eller inte glossy på en macbook pro

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...