Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En grönmöglig blåädel


Semmelman

Rekommendera Poster

Var i Danmark i somras och käka lite god ost, de hade nån sanslöst god blåädelost som var lite krämig och grönmöglig el blåädlig, i konsistens som Gorgonzola fast inte med bajssmaken som Gorgonzola har, utan mer som blåädel, den var både gräddig och stark samtidigt. Nu har vi prövat en del ostar här hemma men hittar inget riktigt likt, alla är torra, nån som har en idé? Allra först köpte jag nån Agur el liknande som var ganska nära, men sen verkar det mest som blåädel i olika askar mest. Och vad är skillnaden på grönmögel och blåädelost?? Eller är det samma mögel men det senare ett produkt namn? Är Gorgonzola grönmögel el nåt annat mögel?

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte begripa hur man kan käka mögeläckel frivilligt. Skit samma att det är ofarligt (om det nu är det...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bavaria blue (tror jag den heter) är en ost som påminner om gorgonzola utan att ha dess skärpa.

 

I övrigt kan jag inget annat om mögelostar annat än att dom är alldeles för goda, specielt på pepparkaka.

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte begripa hur man kan käka mögeläckel frivilligt. Skit samma att det är ofarligt (om det nu är det...).

389953[/snapback]

Kanske för att det är sagolikt gott??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Kabo, ska testa Bavaria Blue, har inte gjort det än.

 

 

Nåt som är ännu mer fantastisk oändligt supermumsigt Clcdcm är att smälta blåädelost i kastrullen och hälla i grädde och värma upp och sen hälla på kokt spaghetti… lite jordnötter i kanske, mumsilemums.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag kände lukten av gorgonzola trodde jag personen framför mig hade skitit på sig! Jag skojar inte. Det luktade PRECIS som småbarn som bajat i brallan.

Först en stund efteråt upptäckte jag att han hade strött gorgonzola på en köttfärsrätt.

(Detta var i personalmatsalen på Apple, för övrigt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om kombinationen spenat och blåmögelsås i lasagne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med dig om Gorgonzolan, den ska inte va så gammal om jag skall med den.

390035[/snapback]

Så länge den inte kryper ut själv är den okej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag kände lukten av gorgonzola trodde jag personen framför mig hade skitit på sig! Jag skojar inte. Det luktade PRECIS som småbarn som bajat i brallan.

Först en stund efteråt upptäckte jag att han hade strött gorgonzola på en köttfärsrätt.

(Detta var i personalmatsalen på Apple, för övrigt!)

390033[/snapback]

 

har du den läggningen så prova en ordentlig bit av Dansk Havarti!! :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om kombinationen spenat och blåmögelsås i lasagne!

390036[/snapback]

Det är sant, och i paj! :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen finns det en dansk ost (dock vanlig hårdost, om jag fattat rätt) som lagras i koskit... Stämmer detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, i danmark åt dom denna dessertost till frukost! Men efter chocken la sig så visade det sig att de hade rätt, det var supergott det oxå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen finns det en dansk ost (dock vanlig hårdost, om jag fattat rätt) som lagras i koskit... Stämmer detta?

390044[/snapback]

Skulle inte tro det, men man vet ju inte! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen finns det en dansk ost (dock vanlig hårdost, om jag fattat rätt) som lagras i koskit... Stämmer detta?

390044[/snapback]

 

Men det är ju bara för att få det att lukta gott om gödselstacken!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i Danmark i somras och käka lite god ost, de hade nån sanslöst god blåädelost som var lite krämig och grönmöglig el blåädlig, i konsistens som Gorgonzola fast inte med bajssmaken som Gorgonzola har, utan mer som blåädel, den var både gräddig och stark samtidigt.

389922[/snapback]

Det låter som om det är Danablu som du efterlyser. Den finns också i en krämigare variant som heter Grädd-Danablu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är Danablu som du efterlyser. Den finns också i en krämigare variant som heter Grädd-Danablu.

390112[/snapback]

Hade jag också gissat på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där Danablun är den vanliga hårda man köper höll jag på att skriva men nu vart jag osäker, men grädd-danablun ska givetvis testas, den kanske är nära.

 

Men är gorgonzola grönmögel som de andra blå-ädelostarna (fast bara mognare), nån som har en tanke om det där med grönmögel/blåädel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är gorgonzola grönmögel som de andra blå-ädelostarna (fast bara mognare), nån som har en tanke om det där med grönmögel/blåädel?

390310[/snapback]

Nej, det är helt olika mögelkulturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grönmögel/blåädel eller gorgonzola/grönmögel?

390364[/snapback]

Det finns flera sorter av mögel som används för ost. Gemensamt för dem är att de alla är besläktade med Penicillin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha.

Stärker min misstanke att grönmögelost är nyttigt…

Alla fall på så sätt att det kryllar av bakterier som sätter fart på försvarssystemet så det inte går till anfall på egna organismen, som allergi, diabetes tydligen, reumatism… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grädd-danablun var hård, och smaka lite jäst tyvärr…

 

Köpte Castello idag och konsistensen var perfekt, men jag tyckte det smaka lite för mycket åt gorgonzola-hållet. Närmast hittills. Godast var annars Clemens-nånting jag köpte på Åhlens, fast den var för hård… Aguren skall provas igen tror jag men den är så dyr. Hur smakar roqueofort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...