Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte extern hd på trådlöst nätverk


parre

Rekommendera Poster

hej

Jag har köpt en lacie 250 gb extern ethernet hd ,men min dator hittar inte den på det trådlösa nätverket . Jag har kopplat in den med medföljande kabel till en 5 portars ethernet switch(som airporten är inkopplad på ) men datorn hittar inte disken .

 

hur ska jag gå tillväga för att hitta den ? Att koppla den direkt med usb funka perfekt !

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den fått en IP-adress, och i så fall vilken?

Är den konfigurerad att få en IP-adress via DHCP, eller har den en fast IP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

På baksian av hd står en mac adress men enligt instruktionsboken ska man gå in på http//edmini och få en ip adress där .På lacies hemsida så finns det en ip adress som tydligen ska vara standard på deras hd.Jag har kommit så ångt så att jag startar ett program som heter ipconfigurator men den "hittar ingen server" .

 

Pliz help me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska man möjligtvis stänga av brandväggen eller något dylikt ?

 

Hittade denna text som för mig som ny mac ägare och tillika värdelösa dator användare inte säger mig något :blink:

Så om någon kan hjälpa mid så pliz ..... :ThumbsUp:

 

There can be several reasons for this. Follow these steps to troubleshoot the network connection for your Ethernet Disk:

1) PHYSICAL NETWORK CONNECTION

 

Check the cables and network equipment for errors and also check that the network adapter of the client machine is working. Run the “IP Configurator” software to detect the Ethernet Disk on your network.

 

Note: If you have problems detecting the Ethernet Disk using the “IP Configurator” software, make sure you have no firewall software enabled, which blocks traffic on UDP port 4445 and 4446. If you still have problems detecting the Ethernet Disk on the network using the “IP Configurator” software, you should use a cross-over cable to make sure that none of your network devices block multicast traffic.

 

2) NETWORK SETTINGS

 

In order to successfully connect to the Ethernet Disk web administration page, you need to make sure that the network parameters for your Ethernet Disk are properly configured. Ask your network administrator for the correct network parameters if you do not know how to set up the network parameters. Use the “IP Configurator” software to set up or detect the network settings for your Ethernet Disk.

In order to check that the network parameters are correctly configured, use the “ping” command to see if the Ethernet Disk can be reached over the network. For more information on how to use this command check your OS documentation.

 

Note: If you are trying to access the Ethernet Disk from a different subnet, you need to make sure that the default gateway address has been configured correctly.

 

3) USER PERMISSIONS AND SETTINGS FOR SHARED FOLDERS

 

In order to successfully connect to the shared folders on the Ethernet Disk, check the following settings:

 

Check that the user account that is being used has been assigned enough permission to access the share.

Check that the protocol that is being used has been activated for the share that you are trying to connect to.

Check that the service for the protocol that you use has not been disabled.

Note: If you still have problems connecting to the share(s), try to connect from another computer. If it still does not work, try to connect by using any of the other available protocols (AFP, FTP, HTTP, RDP or SMB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma problem och höll på att bli vansinning...tills jag gjorde följande, som du kan testa:

 

1. Ta för säkerhets skull backup på disken om du har något på den.

2. Installera senaste firmwaren från LaCies sajt.

3. Koppla upp via smb (Gå >> Anslut till server >> smb://192.168.0.101).

4. Fyll i dina uppgifter om användare och lösenord.

5. Nu bör du komma åt disken!

 

Av någon anledning verkar det inte funka att koppla upp via afp. God knows why!?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara nedanstående lite mer utförligt , jag förstår inte smb och vart jag hittar Gå knappen .... hehe

 

 

3. Koppla upp via smb (Gå >> Anslut till server >> smb://192.168.0.101).

4. Fyll i dina uppgifter om användare och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu fattar jag , men nu när jag provat detta så får jag ett felmeddelande som säger :Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i "smb://192.168.0.101" inte kunde läsas eller skrivas (felkod -36)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett speciellt program som levererades tillsammans med din disk som du installerar på din Mac för att konfigurera den vidare.

 

http://edmini gäller endast Windows.

 

Läs i bruksanvisningen hur du går tillväga för att använda disken tillsammans med Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jo jag vet , jag har installerat det programmet och där ska jag tydligen ansluta till en server men jag hittar ingen server att välja i det programet. Man kan köra i wizard mode och den hittar inte heller något ...

 

Jag är helt fast och behöver hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behöver man öppna en server eller något liknande , har försökt att ansluta till hd men det händer nada !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något System på den externa hårddisken?

Lite osäker, men för att det funka med att använda Gå, så ska det varit påslaget Personlig Fildelning. Det innebär ett System på den externa.

 

Det är möjligt att jag pratar i nattmössan, och att det räcker med ett IP-nummer i rutan på GÅ

post-113-1156705550_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att skriva in bara ip adressen och då får jag bara felmeddelande

 

Kan det vara så att det är något fabriksfel på disken kanske .....

Puhh vad trött jag blir på mitt dator byte

 

Ignorance is a bless :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du andra saker som är kopplade till switchen? Är det inte så att din Airport skapar ett eget subnätverk "innanför" switchen? Har själv en Lacie ethernet disk (edmini) som funkar utmärkt men den sitter inkopplad direkt i samma router som allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen stänger du av i systeminställningar/fildelning. Enklast går du till inställningarna via det blå äpplet överst till vänster.

TIPS Skriv in det du söker i sökrutan i systeminställningar så markeras var du hittar inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat med apple protection plan support och han sa att felet till 99% sitter i att jag har en switch och inte en router som man ska ha. switchen skapar ett eget nätverk som dator och airporten och bredbandet krockar med så nu har min hd varit öppen för hel världen i några dagar hahahahaha LOL

Nu ska jag prova med en router o se ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite info ang mina problem ... Jag har fått bekräftat av APP att det går inte att koppla Airport express till en router som i sin tur är ihop kopplad med en extern hd, detta resulterar i en mega krock av ip nummer. airporten gör ett eget nätverk i nätverket o sen kan man inte hitta en router . Är så trött på hela skiten så jag ska nog skicka tillbaka min så efterlängtade och sååååå älskade MB ..... :ThumbsDown::cry::cry::cry::cry:

 

Vackrare maskin får man leta efter !

 

Har ni tips på hur man löser detta så är jag väldigt tacksam för svar , skicka gärna ett PM ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kopplat följande:

 

bredbandsmodem - trådlös router som en airport express är påkopplad på.. på den trådlösa routern har jag min lacie 250 gb

airporten är alltså kopplad på nätverket trådlöst.

 

funkar klockrent.. har fö en macbook också.. underbar dator =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga utav DHCP mm. på airport expressen. (mm= det där andra som jag inte kommer på just nu, ...IPv4?)

 

Du ska alltså köra den som en "brygga" från routern.... :skondans:

 

Kan tyvärr inte fixa skärmdump då jag inte är hemma nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att stänga utav DHCP mm. på airport expressen. (mm= det där andra som jag inte kommer på just nu, ...IPv4?)

 

Du ska alltså köra den som en "brygga" från routern....  :skondans:

393308[/snapback]

Yupp! Det är precis det som ska göras. Stäng av DHCP och NAT i AirPort Expressen, så att den endast fungerar som brygga, dvs inte längre fungerar som router mellan två nätverk.

 

Självklart går det att köra med routerfunktionen i AP Expressen också, men då är det en hel massa saker att tänka på. Dels så kan man behöva öppna portar (port forwarding egentligen), och så måste man se till att den inte har samma nätverksnummer som den andra routern, för då kommer IP-adresserna att krocka, eftersom det blir flera ip-adresser med samma nummer.

 

Nätverksnumret får man genom att använda delnätmasken för att maska bort det som inte är nätverksnummer. En vanlig IP-adress är t.ex 192.168.7.45, och delnätsmasken är vanligen 255.255.255.0.

 

Man gör en bit-wise AND-operation mellan IP-adressen och delnätsmasken, och får då nätverksnummer 192.168.7.0

 

Om både din router och din AirPort Express delar ut IP-adresser med samma nätverksnummer 192.168.7.x, så finns det risk för att mer än en dator/enhet får IP-adressen t.ex 192.168.7.5, och då blir det en konflikt. Nästan alla routrar brukar vara förkonfigurerade för ett nätverksnummer på 192.168.0.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det ingen manick man kan köpa som fixar dessa problem med ip nummer osv ...

 

Kan någon godhjärtad person som har tid o lust förklara i steg för steg vad jag ska göra ? Är jätteconfused !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...