Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac skärmkvalitet

pal8

Recommended Posts

Såg en iMac 20'' igår. Det var inte så bra skärpa på den som jag trodde. Speciellt när man såg en Cinema-skärm sidan om. Kan detta bero på att den inte har tillräckligt hög upplösning (Cinema-skärmen hade nog en rätt hög upplösning)?

Jag är själv van med en bra CRT-skärm.

Såg en iMac 20'' igår. Det var inte så bra skärpa på den som jag trodde. Speciellt när man såg en Cinema-skärm sidan om. Kan detta bero på att den inte har tillräckligt hög upplösning (Cinema-skärmen hade nog en rätt hög upplösning)?

Jag är själv van med en bra CRT-skärm.

389691[/snapback]

Om man inte ställer in "optimal" upplösning på en LCD-skärm så blir det suddigt. Detta gäller ALLA LCD-skärmar oavsett fabrikat.

Just iMac 20 tum ska vara bra, så förmodligen var det något som pillat och ställt in för låg upplösning. Dock är ju Cinema-skärmarna snäppet bättre.

Min iMac 20" upplever jag som Ljusstark, klar och skarp... men det är klart att en Cinemaskärm för 7.695Kr skall väl vara snäppet bättre med tanke på att iMacen innehåller dator också som i prestanda överträffar bästa Mac mini med råge. 7.995Kr + Snabbare processor, större HD och ett bra grafikkort samt tangentbord och mus.

Pengarna måste ju läggas på bildskärmens kvalitet. Det vore konstigt annars.

Man kan vända på det och säga, det är konstigt att iMacens skärm är så bra speciellt med tanke på vad man stoppat in i skärmen i övrigt. :foralskad:

Om man inte ställer in "optimal" upplösning på en LCD-skärm så blir det suddigt. Detta gäller ALLA LCD-skärmar oavsett fabrikat.

Just iMac 20 tum ska vara bra, så förmodligen var det något som pillat och ställt in för låg upplösning. Dock är ju Cinema-skärmarna snäppet bättre.

389699[/snapback]

Är dom???? :fundersam:

iMac 20"

1680x1050

Typical contrast ratio 800:1 :ThumbsUp:

Typical brightness 280 cd/m :ThumbsUp:

Typical viewing angle 170° horizontal, 170° vertical

---------------------------------------------------------------

Apple Cinema Display 20"

1680x1050

Typical contrast ratio 400:1 :ThumbsDown:

Typical brightness 250 cd/m2 :ThumbsDown:

Är dom????  :fundersam:

iMac 20"             

1680x1050 

Typical contrast ratio 800:1  :ThumbsUp:

Typical brightness 280 cd/m  :ThumbsUp:

---------------------------------------------------------------

Apple Cinema Display 20" 

1680x1050 

Typical contrast ratio 400:1  :ThumbsDown:

Typical brightness 250 cd/m2  :ThumbsDown:

389737[/snapback]

Man kan inte läsa ut snabbheten eller färgåtergivningen ur de data du presenterar.

Men vad baserar du då påståendet på? Något man inte kan mäta?

389757[/snapback]

Snabbheten är lätt att mäta, färgåtergivningen betydligt svårare.

Alla tillverkare offentliggör inte alla tekniska data, tyvärr.

Var fick du dina data ifrån, förresten? Här står det så här om 20 tum Cinema

http://www.apple.com/displays/specs.html

Viewing angle (typical) 178* horizontal; 178* vertical

Brightness (typical) 20-inch Cinema Display: 300 cd/m2

Contrast ratio (typical) 700:1

Response time (typical) 14 ms

Slår iMacens skärm på alla punkter utom kontrasten, men det är såpass lika att det kan kvitta.

Jag har inte lyckats hitta hastigheten på en iMacs skärm.

Snabbheten är lätt att mäta, färgåtergivningen betydligt svårare.

Alla tillverkare offentliggör inte alla tekniska data, tyvärr.

Var fick du dina data ifrån, förresten? Här står det så här om 20 tum Cinema

http://www.apple.com/displays/specs.html

Viewing angle (typical) 178* horizontal; 178* vertical

Brightness (typical) 20-inch Cinema Display: 300 cd/m2

Contrast ratio (typical) 700:1

Response time (typical) 14 ms

Slår iMacens skärm på alla punkter utom kontrasten, men det är såpass lika att det kan kvitta.

Jag har inte lyckats hitta hastigheten på en iMacs skärm.

389764[/snapback]

Jag kollade här: http://support.apple.com/specs/ men det är klart dom uppdaterades ju nyss. Fortfarande risiga specs iof.

Jag kollade här: http://support.apple.com/specs/ men det är klart dom uppdaterades ju nyss. Fortfarande risiga specs iof.

389768[/snapback]

Märkligt att det skiljer så. Undrar vad som är rätt? :fundersam:

Den svenska sidan http://www.apple.com/se/displays/specs.html stämmer med de bättre specar jag hittade. Det gjorde Amerikanska Apple Store också.

389699[/snapback]

Det var på max. Men jag förstår vad du menar. Stod en 30'' sidan om som var kopplad till en MacMini. Såg inte för kul ut. :)

Nu vet jag vad det kan vara, typsnittsutjämningen. Det var just typsnittet i menyn av Findern jag kikade på och tyckte det var lite väl "pixlit". Kan ju vara den som var fel inställd.

Märkligt att det skiljer så. Undrar vad som är rätt?    :fundersam:

Den svenska sidan http://www.apple.com/se/displays/specs.html stämmer med de bättre specar jag hittade. Det gjorde Amerikanska Apple Store också.

389771[/snapback]

Jag tror att dom du fick fram stämmer bättre för cinema displays fick en liten bump nyss+prissänkning.

Jag tror att dom du fick fram stämmer bättre för cinema displays fick en liten bump nyss+prissänkning.

389779[/snapback]

Aha. Ja, den måste ju vara bättre än iMacen för att motivera priset.

Aha. Ja, den måste ju vara bättre än iMacen för att motivera priset.

389792[/snapback]

Mmm men väldigt länge så var dom sämre....iaf de spec jag räknade upp

Mmm men väldigt länge så var dom sämre....iaf de spec jag räknade upp

389797[/snapback]

Ja, just det. Apple var tvungna att förbättra skärmen för att kunna sälja den.

Joakim Ågren

389768[/snapback]

Du får dock tänka på att det handlar om en proffs-skärm då brukar specen vara ärliga då proffs inte låter sig luras till skillnad från svenssons.

Ta detta med 14ms responstid. Låter uselt med tanke på att det finns skärmar som bara har 8-4ms. Då är det dock så att detta kan mätas på olika sätt:

Vad responstid handlar om är den tid det tar för en pixel på skärmen att tändas och släckas. Problemet är bara att olika tillverkare är olika ärliga när det gäller detta!!

Man kan nämligen mäta på flera sätt:

Från tänd till släckt till tänd(en full blinkning således)-den mest ärliga mätmetoden och som naturligtvis ger ett högre värde på responstiden

Från tänd till släckt eller tvärtom-Ger lägre värde men är mindre ärligt

Från tänd till grått(dvs bara nästan släckt)- Det mest oärliga värdet och som ofta är det värde som anges på de billigaste skärmarna tex många skärmar för under 2000kr och med 8 ms i responstid.

Det är krångligt det här att få reda på sanningen :byrakrat::fundersam: det är bara att testa skärmarna för att vara säker men jag har svårt att tänka mig att Cinema Display tex inte skulle duga bra för filmvisning! Funkar säkert bra till spel också!

Skulle inte förvåna mig om iMac's 20" och 20" Cinema'n är samma LCD. Egentligen finns det inte så många tillverkare av stora LCD - Samsung gör nästan alla i hela världen. Kan tänka mig att det finns max 4-5 stora tillverkare av högkvalitativa LCD's. Dessa bygger man ramar kring och klistrar på logotyper. En LCD-fabrik kan inte ha en massa linor för an massa olika LCD's och kvaliteter. Jag tror att det i stort sätt finns tre kvaliteter: Gränsfall, Hyfsad och Bra.

Joakim Ågren
Skulle inte förvåna mig om iMac's 20" och 20" Cinema'n är samma LCD. Egentligen finns det inte så många tillverkare av stora LCD - Samsung gör nästan alla i hela världen. Kan tänka mig att det finns max 4-5 stora tillverkare av högkvalitativa LCD's. Dessa bygger man ramar kring och klistrar på logotyper. En LCD-fabrik kan inte ha en massa linor för an massa olika LCD's och kvaliteter. Jag tror att det i stort sätt finns tre kvaliteter: Gränsfall, Hyfsad och Bra.

389835[/snapback]

Det kanske är som med Plasmapaneler där man tillverkar i en lina men pga den mycket komplicerade tillverkningen så blir olika enskilda panelerna i olika kvalitet och endast de få perfekta hamnar i de dyraste TV-apparaterna medans de mest misslyckade hamnar i de billigaste kanske samma sak gäller för LCD!.

I alla fall hittade en recension av Apple Cinema Display 23" och den fick inte så bra betyg och är tydligen inte lämplig till spel:

http://www.tomshardware.se/business_lounge...pro_lcd-01.html

Dåligt för det priset måste jag säga skulle aldrig köpa en Cinema Display om jag hade råd pga detta för det priset skall man få yppersta prestanda!. :ThumbsDown::chockadskeptisk:

I alla fall hittade en recension av Apple Cinema Display 23" och den fick inte så bra betyg och är tydligen inte lämplig till spel:

http://www.tomshardware.se/business_lounge...pro_lcd-01.html

389869[/snapback]

Jag fick inte upp sidan. Men ska man döma av länken så var det ett test av en gammal modell du hittat (från förra året). .../20050806/pro_lcd-01.html

• 2 weeks later...

En annan vinkling på detta; såg en iMac 20'' idag med Parallels och Win XP. När jag jämförde bilderna som utgör topmenyn på Apples hemsida var själva fonten bättre på Win XP, d v s den är aningens mer blurrig i Safari Mac, vilket överraskade mig. Någon som har en bra förklaring på detta? Jag menar, det är ju samma skärm, samma förutsättningar. Har det att göra med 72 vs 96 ppi? Måste väl vara det, väl?

Skulle inte förvåna mig om iMac's 20" och 20" Cinema'n är samma LCD.

389835[/snapback]

Är det nån som märkt om det är stor skillnad mellan iMac 20' och 17' i skärmkvalité?

• 2 weeks later...
Du får dock tänka på att det handlar om en proffs-skärm då brukar specen vara ärliga då proffs inte låter sig luras till skillnad från svenssons.

Ta detta med 14ms responstid. Låter uselt med tanke på att det finns skärmar som bara har 8-4ms. Då är det dock så att detta kan mätas på olika sätt:

Vad responstid handlar om är den tid det tar för en pixel på skärmen att tändas och släckas. Problemet är bara att olika tillverkare är olika ärliga när det gäller detta!!

Man kan nämligen mäta på flera sätt:

Från tänd till släckt till tänd(en full blinkning således)-den mest ärliga mätmetoden och som naturligtvis ger ett högre värde på responstiden

Från tänd till släckt eller tvärtom-Ger lägre värde men är mindre ärligt

Från tänd till grått(dvs bara nästan släckt)- Det mest oärliga värdet och som ofta är det värde som anges på de billigaste skärmarna tex många skärmar för under 2000kr och med 8 ms i responstid.

Det är krångligt det här att få reda på sanningen :byrakrat:  :fundersam:  det är bara att testa skärmarna för att vara säker men jag har svårt att tänka mig att Cinema Display tex inte skulle duga bra för filmvisning! Funkar säkert bra till spel också!

389826[/snapback]

Responstid säger ingenting om hur bra en skärm är för proffesionella ändamål, och heller inte för Mac.. Tvärtom så är skärmar med låg millisekund ofta ganska keffade för avancerad bildbehandling och grafisk design, då snabb uppatering inte utger lika precisa ihållanderesultat.

Eizo är ett företag som gör riktiga proffs-lcd skärmar.. deras 20" kostar ca. 25-30 000 kr och har en millisekund på 37ms (!)

Apple cinema display och imac skiljer sig märkbart åt om man kollar närmre.. Notera att cinema har en flimmrig matt yta (ytbehandling) som syns tydligt genom att pixlarna liksom "tindrar" när du rör huvudet. Detta är ett tecken på att den fyller pixlarna bättre och skarpare, och är lättare att kalibrera för proffesionella mått..

Slutsats.. Både Apple imac och cinemaskärmarna håller betydligt krispigare bildkvalitet, skärpa och ljusåtergivning än merparten av alla gamerskärmar, men den är värdelös att spela och köra snabb 3d på.

Apple har dock däremot inte en suck mot skärmar som senaste Eizo.. Vilket är fullt förståligt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...