Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kombinerad DVD/VHS-spelare

Agnes

Recommended Posts

Hej

Jag är på jakt efter en kombinerad DVD och VHS-spelare med inspelningsmöjlighet. Jag ska kunna ansluta min gamla icke-digitala videokamera till DVD-spelaren för att spela av film från kameran till VHS-band och sedan till en CD eller direkt till CD (eller DVD).

Jag vet bara inte vad jag ska titta efter för ut/in-gångar, vad de heter och ev hur de ska se ut, för mig är det en djungel av förkortningar som inte säger mig någonting. :fundersam:

Skulle bli jättetacksam om någon kan hjälpa mig! :geros:

Thomas Ytterberg

I stor sett vilken som helst av dessa kombinationsapparater gör det du önskar.

Däremot behöver du inte spela av film från kameran till vhs och sedan till dvd-brännaren utan du spelar in direkt på dvd-skivan, alternativt hårddisk om apparaten har sådan.

Vhs-delen behöver du enbart om du har ett bibliotek av videoband du vill bevara till omvärlden. Är du redan "vhs-befriad" kan du alltså skippa den delen. Utbudet av dvd-inspelare utan vhs är också flera gånger större.

Det går också att kombinera din befintliga videobandspelare med en dvd-inspelare, men det är oerhört mycket smidigare att ha allt i samma paket.

Däremot vill du verkligen ha en så kallad AV-ingång på framsidan så att du direkt kan ansluta videokamerans bild- och ljudkablar till apparaten utan att behöva fippla runt med scart-adaptrar på baksidan. De flesta har det, men inte alla, så kontrollera detta innan köp.

Nästa fråga att besvara är om du vill ha hårddisk också. Det minskar utbudet om du också vill ha vhs och apparaterna är dyrare. Men hårddisken har många sköna fördelar.

//Thomas

Thomas Ytterberg
From VHS to DVD

Give New Life to Old Movies

http://www.macworld.com/2004/05/features/fromvhstodvd/

I detta sammanhang funkar din gamla videokamera som vilken VHS-bandare som helst.

389717[/snapback]

Fast det gör den inte. Videokameran tar inte VHS-band till att börja med.

Dessutom krävs någon form av digitaliseringshårdvara som ger DV-ut vilket inte är billigare än en dvd-inspelare. Och för att överhuvudtaget "konvertera" analoga videoband till DVD via Macen måste de importeras i iMovie/QTPro, lagras i xxx gigbayte på disk, kodas i iDVD i kanske en halv dag och kräver mängder av tid och energi. Visst, med datorn får man helt andra möjligheter att redigera och klippa filmerna, göra menyer, lägga på ljud och så vidare. Om det nu är det man önskar.

Det blir riktigt omfattande projekt. Lätta att hålla i tanken men för de allra flesta ohållbart i praktiken. De få människor jag stött på som orkar med denna procedur är ofta pensionärer som har hela dagarna på sig. Följaktligen finns det också väldigt få analog-till-DV-konverterare på marknaden trots att möjligheten har funnits i många år.

DVD-inspelarkombon är i jämförelse en fikapaus. Bara att klicka Play och på Rec och inom två timmar finns bandets innehåll på en färdig DVD. Då är de apparaterna också riktigt populära.

//Thomas

Fast det gör den inte. Videokameran tar inte VHS-band till att börja med.

389732[/snapback]

Nej, men den har samma utgångar, ansluts likadant och man trycker sedan på "Play".

Och om man nu har (eller tänkt köpa) en digital videokamera så har man redan all hårdvara.

Visst, med datorn får man helt andra möjligheter att redigera och klippa filmerna, göra menyer, lägga på ljud och så vidare. Om det nu är det man önskar.

389732[/snapback]

Det gör man säkert, man måste åtminstone klippa bort det tråkiga/oskarpa/skakiga etc.

Lägga dit en titel gör rätt mycket, när och var är det filmat? Vilka är personerna? (Det är inte säkert man kommer ihåg det om 30 år, och garanterat inte när arvingarna hittar filmen när man dött.)

Thomas Ytterberg
Det gör man säkert, man måste åtminstone klippa bort det tråkiga/oskarpa/skakiga etc.

Lägga dit en titel gör rätt mycket, när och var är det filmat? Vilka är personerna? (Det är inte säkert man kommer ihåg det om 30 år, och garanterat inte när arvingarna hittar filmen när man dött.)

389756[/snapback]

Japp, håller med. Det är också därför intresset för detta och (den nödvändiga) tiden är stor hos just pensionärer. Vi andra hinner inte. Vi vill, vi hoppas och vi drömmer om att få till det, men efter första eller andra försöket ger man upp. Hellre då att bevara hela rasket på DVD än på bandteknik som knappt går att köpa längre.

//Thomas

Tack ska ni ha för alla svar!

Ja, jag har ett jättebibliotek med filmer och VHS-band som jag vill få över på DVD. Sen vill släkt och vänner ha kopior från olika tillfällen och alla har inte DVD-spelare så det är bra att kunna få över filmerna på VHS-band också.

Nu vet jag i alla fall lite mer om vad jag ska titta efter. :geros::geros::geros:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...