Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Remote desktop


sinnjacka

Rekommendera Poster

kan inte ansluta till min xp från min ibook via "microsoft remote desktop" när jag sitter på skolan.

 

 

detta brukar väl vanligtvis betyda att en brandvägg hindrar den kontakten men på xp-sidan är allt som det ska så det måste vara nåt här på skolan men en brandvägg brukar väl vanligtvis skydda för anslutningar utifrån och jag sitter ju inuti nätverket och vill ansluta ut?

 

nån som har en aning om vad det kan bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du har någon brandvägg på datorn som blockar porten (3389 tror jag det är). Sen måste du tillåta att man kan fjärrstyra datorn. Men en brandvägg kan blocka åt alla möjliga håll det beror helt på inställningarna antar jag. Kolla bara så att port 3389 är öppen och att datorn tillåter att man ansluter till den.

 

Sen förstår jag inte riktigt, men sitter du i samma nätverk som datorn som du vill kontrollera?

Om inte så måste du ha portforwarding på din router hemma som pekar på den dator som du vill styra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej nej du har fått en hel del om bakfoten, jag sitter inte på samm nätverks som datorn jag vill ansluta till utan på ett nätverk på min skola.

 

och all portforward är gjord i alla fall på det nätverk som XPn står på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den säger att den inte kan se mig men det är ju inte så konstigt efttersom den kollar utifrån... eller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den ska ju kunna se dig, jag testade och den kan se mig (sitter i BBB). Jag får beskedet att min ISP inte blockar just den porten. Men du får ju testa både hemifrån och skolan såklart.

 

Jag brukar oxå fjärrstyra min server 2003 burk från skolan och det går utmärkt, det e ju bara det där med brandväggen samt portforwardingen som brukar krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska kolla om det är möjligt att öppna porten eftersom det uppenbarlkigen är ett sådant problem... jag hoppas.

 

 

dessutom bagera! var det inte du som ville kunna mounta dina årdiskar över inernet? det kan man göra med RDC under fliken lokala resuser, jag använder det för att sända hem backuper. har du testat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men går det snabbt??? vill kunna stream mp3or, jag ska testa... men annars kan man skapa en SSH tunnel via terminalen och sedan mounta via smb kommandot men jag har inte fått det at funka, och jag har frågat en massa folk på en hel del olika forum men ingen kan ge mig ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men går det snabbt??? vill kunna stream mp3or, jag ska testa... men annars kan man skapa en SSH tunnel via terminalen och sedan mounta via smb kommandot men jag har inte fått det at funka, och jag har frågat en massa folk på en hel del olika forum men ingen kan ge mig ett svar.

389553[/snapback]

 

 

nej det går inte snappt alls men det funkar för att föra över små filer som låtar och dokument, det är ju inte några hisnande hastigheter, men vad har egentligen det?

 

 

jag har iofs hör att timbuktu ska vara snabbare men jag vet innte om det går att mounta diskar där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja snabbt o snabbt allt e ju relativt, men i XP har jag använt ett program som heter Tunnelier som skapar en SSH tunnel där man sen kan mounta igenom så att det ser ut som en vanlig disk i XP. Hastigeten där är tillräcklig för att streama mp3or och smidigt är ju att man har den som en vanlig disk och kan då arbeta med dokument som ligger på servern som jag har RAID på. :) Allt för säkerheten skull.

 

Men jag ska kolla närmare på det där timbuktu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade timbuktu pro och det fungerar ungefär som RDC men är lite snyggare och snabbare, dessutom har den ett rätt fiffigt gränsnitt för filöverföringar.

 

 

men jag har ett problem med timbuktu. jag har inte lyckats logga in på en dator "remotely"

alltså jag kan ansluta om en användare redan är inne på XPn men jag kan inte logga in en användare från inloggningssidan.

 

detta funkar i RDC.

 

jag försöker ansluta till datorn när den har låst sig (vilket den gör automiskt efter 10 minuters inaktivitet) men då ser jag endast en svart skärm.

 

någon som är duktig på timbuktu eller tro sig veta vad felet beror på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...