Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rätt fingersättning


bach

Rekommendera Poster

Tänkte låta pekfingrarna vila lite.. :whistling:

Är det någon som har ett tips på ett övningsprogram för rätt fingersättning? Har hittat några trådar på nätet men de program som nämns verkar vara Windows tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara nåt?

389486[/snapback]

 

Absolut! Om jag fattar saken rätt så måste man vara online för att det ska funka på mac.. och det vore ännu bättre om det var möjligt att välja språk (förutom hebreiska)

Men ett klart kul program! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ten Thumbs Typing Tutor är ett kul program.

Lite dyrt kanske med 200 spänn, men man kan ju provköra gratis i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte låta pekfingrarna vila lite..  :whistling:

Är det någon som har ett tips på ett övningsprogram för rätt fingersättning? Har hittat några trådar på nätet men de program som nämns verkar vara Windows tyvärr.

389472[/snapback]

 

Jag kan ge dig en snabbkurs :)

 

1. Placera pekfingrarna på F och J (de har en markeriing på sig)

2. Placera de andra fingrarna bakom pekfingrarna (långfingrarna på D och K etc..), låt tummarna vila på mellanslagstangenten.

3. Ja, nu har du rätt fingersättning, nu gäller det att nå så många tangenter som möjligt utan att rubba fingersättningen alltför mycket. Det handlar om att låta fingrarna röra de tangenter som är närmast. Höger pekfinger, exempelvis, tar utmärkt hand om MNJUHY78... Tummarna tar hand om mellanslagstangenten och äpple/runa. Och så vidare... Försök nå den tangent du söker med det finger som är närmast. I början får du titta på tangentbordet en hel del... men det kan vara bra att täcka över tangentbordet och titta på skärmen och se vad som händer... Övning ger färdighet.

Jag tycker om att skriva och blunda, som en musiker, kommer mer in i känslan då... låter orden flöda... aaah.. :)

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt fingersättning måste vara den enskilda kompetensen som jag har haft mest nytta av att få lära mig i gymnasiet. (när jag gick i gymnasiet hade man fortfarande ämnet "maskinskrivning", antar att det inte finns kvar... :lol: )

 

Undrar ibland hur det blir när kidsen börjar använda datorer långt innan de introduceras i undervisningen? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på att jag någonsin fått lära mig rätt fingersättning... Kommer inte det där av sig själv om man skriver tillräckligt mycket? :fundersam:

 

Jag har ett hyfsat bra flyt efter 8 år bakom skärmen. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man som jag kört pekfingervalsen i hela sitt liv är det nog rätt svårt att lära om :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man som jag kört pekfingervalsen i hela sitt liv är det nog rätt svårt att lära om  :tarskratt:

392001[/snapback]

Men jag får ändå inte riktigt till det... Blir det inte vansinnigt jobbigt att köra med pekfinger hela tiden? Jag tycker liksom, det skulle komma av sig själv, det där med fingersättningen, juh mer man skriver liksom... Men det kanske inte funkar så då då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt fingersättning måste vara den enskilda kompetensen som jag har haft mest nytta av att få lära mig i gymnasiet. (när jag gick i gymnasiet hade man fortfarande ämnet "maskinskrivning", antar att det inte finns kvar... :lol: )

391929[/snapback]

Samma här! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte verkar finnas nåt tangentbordsprogram för det svenska språket. Det är iofs bra att kunna skriva engelska snabbt, men vi lever ju i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag får ändå inte riktigt till det... Blir det inte vansinnigt jobbigt att köra med pekfinger hela tiden? Jag tycker liksom, det skulle komma av sig själv, det där med fingersättningen, juh mer man skriver liksom... Men det kanske inte funkar så då då.

392006[/snapback]

 

Nix, :blushing: inte för män. Vi har liksom i genkoden att det är banka som gäller! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte verkar finnas nåt tangentbordsprogram för det svenska språket. Det är iofs bra att kunna skriva engelska snabbt, men vi lever ju i Sverige.

392484[/snapback]

 

När man lärt sig var man ska hålla händerna, så är det bara att öva och då kan man väl välja texter på vilket språk som helst? Jag har iofs inte testat nåt tangentbordsprogram, utan lärde mig på en gammal handjagare genom att skriva av låttexter och bitar ur böcker. (Sen fick jag såklart ordentligt med praktik under mina år som advokatsekreterare :whistling: och nu går det hyfsat fort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte verkar finnas nåt tangentbordsprogram för det svenska språket. Det är iofs bra att kunna skriva engelska snabbt, men vi lever ju i Sverige.

392484[/snapback]

Det följde ju med svensk text till programmet ovan och det ska dessutom gå att klippa in övningstext själv.

Eller är det något annat du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan TypeTrainer4Mac vara det du letar efter.

391883[/snapback]

 

Jättebra! Tack för tipset.

Spännade att läsa skillnaderna på resp språks exempeltexter.. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följde ju med svensk text till programmet ovan och det ska dessutom gå att klippa in övningstext själv.

Eller är det något annat du menar?

392500[/snapback]

Ok, då är det ju lugnt. :ThumbsUp:

Jag har ingen möjlighet att testa det än, måste vänta tills jag får ny dator och OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett äldre progam som heter Type. Det innehåller även ett roligt spel, vilket kanske alla skrivprogram gör numera. Det går ut på att man ska springa ikapp med en häcklöpare som springer i en hastighet som motsvarar ett visst antal tecken per minut. Detta går att ställa in så det blir lagom svårt. Om man skriver fel så snubblar ens egen häcklöpare och man blir lite efter. Kan vara lite nervöst och stressigt, men kul är det! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...