Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela på uppkopplingen?


antaeus

Rekommendera Poster

Nu måste jag få lite klarhet i det hela: i alla sk Elektronikaffärer vet de ju inte mycet om sånt här:

 

Jag har en PowerMac med en BBB-uppkoppling.

Men nu är det så här att min gamla PC, utvisad til skamvrån fungerar utmärkt att surfa med och en tid körde jag en lång nätverkskabel mellan modemet (som står bredvid Maccen, på hedersplatsen!

 

Efter olika avväganden har jag kommit fram till att jag vill skaffa en trådlös koppling till PC:n, för att slippa sladdar drällandes i lägenheten.

 

Modemet från BBB har ju fyra uttag för datorn, så i princip kan jag har lika många burkar som delar på samma uppkoppling.

Så till frågan: vad är det för saker jag behöver för att skaffa trådlöst, framförallt till PC:n?

Siba säljer ett paket med ett modem och en USB-mottagare för 799 spänn.

Kan jag byta ut mitt modem från BBB mot detta? Är alla ADSL-modem likadana innanför skalet?

Jag har kollat detta med AirPort express men fattade inte vad det är för skillnad mellan den och 'vanlig' AirPort! :huh:

 

Nån kunnig som kan ge mig besked så att jag kommer fram till nån vettig lösning.

Är det värt att köpa såna grejer begagnade?

 

Tackar för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En trådlös router och ett trådlöst nätverkskort till pcn är vad du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tre övriga portarna på modemet är nog inte till data utan till tv och telefoni.

Du kan ju alltid flytta fram PCn och skaffa en vanig router med kabel, annars får du göra som Jarting säger. Hur som helst, nån form av ruter behöver du iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det så här att min gamla PC, utvisad til skamvrån fungerar utmärkt att surfa med och en tid körde jag en lång nätverkskabel mellan modemet (som står bredvid Maccen, på hedersplatsen!

 

Efter olika avväganden har jag kommit fram till att jag vill skaffa en trådlös koppling till PC:n, för att slippa sladdar drällandes i lägenheten.

 

Modemet från BBB har ju fyra uttag för datorn, så i princip kan jag har lika många burkar som delar på samma uppkoppling.

Så till frågan: vad är det för saker jag behöver för att skaffa trådlöst, framförallt till PC:n?

389342[/snapback]

Ett modem till behöver du knappast, då det du har duger alldeles utmärkt. Om du inte har valt att ha EN fast IP-adress, så får du FEM dynamiska adresser från BBB. Det innebär att du kan koppla in upp till fem enheter (datorer, nätverksskrivare eller annat som har en egen IP-adress) utan att behöva en router emellan. Det du behöver är en accesspunkt, som då fungerar som brygga mellan det trådlösa nätverket och det kabel-baserade.

 

Du kan även köra med en trådlös bredbandsrouter, som avskärmar ditt nätverk från det publika nätet.

 

Du kan t.ex köa med Apples egna AirPort Extreme eller AirPort Express, eller i stort sett vilken annan trådlös bredbandsrouter som helst. Apples routrar/basstationer konfigureras med deras egen programvara, som finns för både Mac OS X och Windows. Om du väljer ett annat fabrikat, så välj en som går att konfigurera helt via webgränssnitt, så att du har möjlighet att konfigurera den från din Mac, ifall Windows strular (vilket händer rätt ofta, speciellt för trådslöst nätverk).

 

Skillnaden mellan AirPort Extreme och AirPort Express är att Expressen kan hantera strömmning av musik från iTunes över det trådlösa nätverket. Den har också ljudutgång, så att den kan anslutas till stereon. Ljudet strömmas alltså från en dator till AirPort Express, som sedan skickar ljudet via kabel till stereon. Vidare har inte Expressen någon LAN-port. Den har en WAN-port för anslutning till modemet, och datorer kan bara anslutas trådlöst.

 

Extremen har en LAN-port också, så att man kan ansluta en dator via kabel och sedan flera andra trådlöst. Om man vill koppla in fler datorer via kabel, så behöver man dessutom en switch.

 

De flesta andra trådlösa bredbandsrouters har en inbyggd switch, med 4-5 portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...