Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Marathon


ollle

Rekommendera Poster

Är inte helt high på såna här grejer, men det måste ju finnas folk här som kan hjälpa mig:

Jag sitter på en iMac med Mac OS X (10.4.7). I ett plötsligt infall av okontrollerbar nostalgi måste jag spela de gamal Marathon-spelen. Jag har lyckats ladda ner dom, men så klart vill de ju inte starta. Vad gör jag?

Hjälp är vääääldigt uppskattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Marathon är väl ett OS 9-spel (om ens det). Du måste alltså installera OS 9, köra Classic environment (OS 9 i OS X) eller använda en OS 9-emulator (talades om i en annan tråd nyss, tror jag > https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=34720&hl=).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Alternativt köp en gammal burk som stöder OS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Rubicon X för Mac OS X

http://www.marathonrubicon.com/

 

1. Marathon: Rubicon X is a free, cross platform, first person shooter that continues the story of Bungie’s Marathon trilogy. First released as Marathon:Rubicon in 2001, Rubicon X is a complete overhaul of the original. It features all new high-resolution artwork, new and updated maps, and enough surprises to feel like a whole new game.

 

2. You also need the newest version of the Aleph One engine.

 

Questions? Feedback?

Visit the infogami site to leave feedback, gameplay tips, and workarounds. It's like a big wikipedia for Rubicon, so you'll need to bring your own content, http://rubicon.infogami.com/

 

Looking for more to play?

We recommend the original trilogy: Marathon 1, 2, Infinity. Great third party scenarios include Tempus Irae, Evil, Red, Morgana's Revenge, and Eternal. Everything can be downloaded for free from

http://source.bungie.org/get/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollle, om du vill köra spelet i den nyutgivna omarbetade versionen och har från hemsidan laddat ner alla dom filer som behövs, så är det ändå lite problem. Instruktionerna för hur man kommer igång är dels felaktiga, dels ofullständiga. Funkar inte heller om man följer snabbguidens instruktioner. Förvirrande, iaf som jag lyckas tolka det hela. Efter att ha följt alla dom varianterna som står där har jag fått flera olika felkoder och började experimentera lite på måfå (nästan) ;)

Nu har jag precis lyckats få igång spelet. Klart värt allt installeringsstrul :bultandehjarta: Funkar kanon!

Om jag i morgon fortfarande minns hur jag gjorde ska jag försöka hjälpa dej med att komma igång.

Nu är det tyvärr :nanakudde: som gäller, tråkigt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag gissade att det var OS 9-emulator som gällde. Men var hittar jag en sån, och hur funkar dom (om vi antar att jag inte kan någonting om sådant)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag gissade att det var OS 9-emulator som gällde. Men var hittar jag en sån, och hur funkar dom (om vi antar att jag inte kan någonting om sådant)?

389227[/snapback]

 

Som jag skrev tidigare kan man köra Marathon direkt i OS 10.4.7. Ingen speciell OS 9-emulator behövs.

Men det var knepiga och förvirrande instruktioner för hur man kommer igång.

Jag kör spelet just nu. Är det någon som vill veta hur jag bar mej åt för att få det att fungera, skriv en rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejnej, du behöver inte OS 9. Som climacx länkade till är hela Marathon-serien omskriven till OS X. Ladda ner något scenario bara och ladda sen ner spelmotorn Aleph One och placera den i scenariomappen och börja spela. Om du vill ha de extra filerna (t.ex högupplösta bakgrunder) är det lite mer jobb men allt står i medföljande textfilen så det är bara att följa instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack alla för hjälpen. har fått igång mästervärket nu.

nästa fråga: är det någon annan som har problem med att skiten hackar? inte våldsamt, men ändå så att man irriterar sig på det (bidrar ju iof. till nostalgikänslan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att kopiera in Aleph One applicationen i Maraton foldern där spelet ligger sen dubbel clickar man på Aleph One iconen. Så gjorde jag. Men jag fick inte Marathon 1 att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att kopiera in Aleph One applicationen i Maraton foldern där spelet ligger sen dubbel clickar man på Aleph One iconen. Så gjorde jag. Men jag fick inte Marathon 1 att fungera.

389758[/snapback]

 

Inte jag heller. På nåt annat ställe finns en annan instruktion men den ger felkod (-1) i stället för (-37), funkar alltså inte heller.

 

Så här gjorde jag (tror jag):

1. Skapade en ny mapp som jag döpte till nånting, t. ex. XYZ (vad som helst går nog bra) och till den kopierade jag hela innehållet i den uppackade AlephOne-20060701.dmg-filen.

2. Packade upp marathonRubiconX.zip-filen och kopierade allt utom mappen Scripts till XYZ.

3. Innehållet i Scripts (2 filer) kopierade jag till mappen Scripts i XYZ.

4. Dubbelklickar på AlephOne :skondans:

Spelet startar nu utan problem och flyter dessutom på riktigt fint.

Pröva och se om det funkar för dej. Berätta sen gärna hur det gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta spelet har heeeelt underbar multiplayer. Vilka minnen...suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...