Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradering av hårddisk och RAM?


Tobberoth

Rekommendera Poster

Då har det äntligen blivit dags för mig att köpa en Macbook. Har jobbat i sommar och tjänat 16 750 kr. Jag ska köpa en Macbook och en iPod video (för att gå rabatten på 150 kr såklart!)

 

Då är frågan, vilken macbook ska man köpa? Jag har bestämt att det minst måste vara den vita mellan modellen. (Den ska inte vara svart heller, so no worries there).

 

Problemet är, ska man betala mac extrema överpriser för att få extra diskutrymme och extra RAM minne, eller ska man kanske köpa det på pricerunner eller liknande och installera själv? Eller ska man köpa den i orginalskick så garantin inte ryker?

 

Datorn ska användas till allt möjligt. Mestadels för surfande, musik och att se på filmer. Kan också hända att den ska användas för en del java programmering.

 

Några frågor jag har är bland annat om vilken hårddisk som helst funkar? Hittade en Seagate 120 GB med 7200 varvtal, tydligen 3,5" i storlek. Funkar den i Macbooken utan att krångla? (Den kostade nämligen 480 kr, vilket ju är helt enormt mycket mindre än den 120GB man kan köpa på apple store, som bara har 5400 varvantal).

 

Kan man hitta billigare RAM sticks? (Apple tar ju 4 600 kr för 2GB, det är ju helt sinnessjukt).

 

Så vad tycker ni? Hur ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram minne kan du köpa annan stans och hd:n med!

 

Men hd:n är en 2,5" så den där 3.5" kan du glömma! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ram minne kan du köpa annan stans och hd:n med!

 

Men hd:n är en 2,5" så den där 3.5" kan du glömma! :skondans:

388786[/snapback]

Tusan, jo jag antog att det var lite väl bra för att vara sant :)

 

Jag har bestämt mig för att beställa macbooken i orginalskick. Sen om jag inte tycker den duger om 2-3 månader, så uppgraderar jag manuellt så att säga. Men vill vara noga med att det faktiskt krävs, för jag behöver av olika anlenindgar mycket pengar för tillfället ;)

 

Tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan inte tänka mig att en 3,5" HD passar i en bärbar dator. Det brukar vara 2,5" diskar i dem. Det ska dessutom vara en seriel ata (SATA) disk i Macbooken så den är kanske lite dyrare. En dryg tusenlapp för 100 GB och några hundra till för 120 GB eller snabbare hastighet vid en snabb koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta och läs i den här tråden så ska du nog kunna hitta några svar på dina frågor.

 

Men för att svara kort.

 

Du kan bytta minnena i MacBooken utan att garantin rycker. Det är lätt och du kan läsa hur här.

 

Du kan bytta hårddisk i MacBooken och troligtvis utan att garantin rycker. Det är lätt och du kan läsa mer här: OBS: PDF Byta Hårddisk

 

Filmer

Film 2

 

Minnena kan du köpa på flera ställen för att nämna några:

Komplett

Macdata

inWarehouse

 

Att stoppa in en hårddisk på 7200 rpm kan vara mindre bra. Jag vet dock inte exakt men den borde producera mer värme så det kan vara skadligt. Annars kan du köpa exempelvis denna: Butik.it Du kan inte stoppa in en 3,5 tums hårddisk i MacBooken, det ska vara 2,5 tum.

 

Har kollat upp vad man skulle kunna spara om man köper delarna själv istället från Apple.

Om man köper MacBook:en vit 2 GHz/1.83 GHz som grundmodel och sedan uppgraderar den själv så kan man spara lite pengar.

 

Om man köper 2 st 1 GB minnen hos Macdata  istället för Apples så sparar man 2466 kr, 1976 kr med studentrabat.

 

Om man köper en 120 GB hårdisk från Butik.it istället för Apples så sparar man 801 kr, 556 kr med studentrabat.

 

Man skulle kunna spara 3267 kr, 2532 med studentrabat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade vad Apple ville ha för sina 120 GB diskar och det var fantasipriser. Köp minsta möjliga och byt till en 160 GB istället :-) MacBooken har jag för mig att det är enkelt att byta på. Min PB 12" var ett flera timmarsprojekt att byta HD i så det beror nog lite på vad man har för dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade vad Apple ville ha för sina 120 GB diskar och det var fantasipriser. Köp minsta möjliga och byt till en 160 GB istället :-) MacBooken har jag för mig att det är enkelt att byta på. Min PB 12" var ett flera timmarsprojekt att byta HD i så det beror nog lite på vad man har för dator.

388792[/snapback]

Tror faktiskt inte macbooken klarar med än 120GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tobberoth, jag köpte som dig orginal konf, men jaghar beställt mer ram minne det behövs verkligen om man ska sitta o arbeta med photoshop.

 

man har inte mkt ledigt ram efter en halv dags surfande o.s.v. heller...

 

men angående hårddisk, orkar jag nog inte pillra in en ny riktgt än, ska däremot köpa en extern när jag får cash över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för krav på RAM då? Macbooken klarar inte 3,5 inch hårddiskar och vill helst inte ha över 5400 varv/s... vad gäller RAMen? Måste det vara en viss modell, en viss hastighet? MÅSTE man ha 2 likadana sticks?

 

Jag kommer antagligen inte använda photoshop super mycket.. men vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser mitt inlägg ovan så har du tre länkar till minnen. Alla fungerar på MacBooken.

 

Alltså:

DDR 2 SDRAM

SO DIMM 200-pin

667 MHz ( PC2-5300 )

 

Edit:

 

Man måste inte ha två likadana minnen men om minnena är lika stora så får man en prestanda ökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser mitt inlägg ovan så har du tre länkar till minnen. Alla fungerar på MacBooken.

 

Alltså:

DDR 2 SDRAM

SO DIMM 200-pin

667 MHz ( PC2-5300 )

 

Edit:

 

Man måste inte ha två likadana minnen men om minnena är lika stora så får man en prestanda ökning.

388942[/snapback]

Hur mycket är den prestandaökningen värd? Är det en märkbar skillnad, eller är den inte värd typ 200 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet i fall det är lika lätt att byta ram på MBP?

 

Har även en dum fråga; Måste man göra något mer än att bara pilla in grejerna rent mekaniskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att installera mer minne i en MacBook Pro. Man tar bort batteriet och sedan finns det tre skruvar som man skruvar bort. Då kan man lyfta av en lucka och där är minnena. Sedan är det bara att trycka in dem.

12.jpg

13.jpg

 

Läs exakt här

 

Lycka till :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena är samma som de som sitter i MacBooken. Så om du kollar mina tidigare inlägg så ser du vilka minnen det ska vara och var man exempelvis kan köpa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac som är den enklaste datorn att använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det nån som vet hur man byter hårddisk i en MacBook Pro? Letar runt på Apples suportsidor & hittar info för MacBook men inte MBP???? Har en 80 G 5400 i min nu & vill byta till en större 7200. Tycker att det vore konstigt om det inte går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde mig av guiden på

 

http://www.ifixit.com/Guide/

 

när jag bytte i min gamla PB G4. Det fanns guider där för MBP. För den som trodde att man inte kan ha större HD än 120GB i en MB så kan jag bara säga att det låter skumt. Ungefär som att jag inte skulle kunna ha större än 60 GB i min PB eftersom det var det största som fanns när jag köpte den.. (nu har jag 100 GB och snabbare disk med lägre strömförbrukning = lägre värmeutveckling).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...