Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPod Hi-Fi!


MacJoel

Rekommendera Poster

Minirecension vet jag inte, men den tid jag haft den har gjort mig supernöjd, fantastiskt ljud och den väcker sensation var jag än drar med den.

I går hade vi fest på området där jag bor och alla var förundrade över hur enormt ljud det kan komma ur en så pass liten pjäs.

Sedan att inte många fattar att det är iPoden som levererade musiken är en annan sak, en del letade efter CD-intaget på HiFi :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att "dra" på lite och finns det någon bas eller är det mer ett komplement (mer klockradio än Hi-Fi) så som tex Tivoli Audio Model Three? Jag funderar annars på att köpa Yamaha E600 MKii. Detta lilla krutpaket låter helt otroligt bra och det går att spela duktigt högt om man nu skulle vilja ha party i sovrummet. Får dock byta till en svart iPod för jag har en vit nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga inställningar, dra på, det kan jag garantera att du kan, det är en grym bas.

Naturligtvis ska du inte gå och köpa en ohört. Ta med dig din iPod och knalla in i en Macbutik.

 

När jag köpte min på avenyn i Göteborg, var det inte långt ifrån att jag blåste ut fönstren i butiken :w00t:

Hade låtar med grymma bastrummor, samt drog på Smoke on Water :lol:

Bestämde mig på studs, den uppfyllde mina krav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåsa ut fönster tror jag inte den kan göra men att den har bra ljud i sedvanlig "iPod-anda" tror jag på. Har långt till närmaste butik som saluför denna så att lyssna på den går tyvärr inte.

 

Tror att jag köper Yamahan istället för den har jag lyssnat på och den låter otroligt bra för sin storlek.

 

Tack för all input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men det var ju en helt annan pryl den du köper istället.

iPod Hi-Fi är inte jämförbar med den.

Vad jag inte nämnde är att iPod Hi-Fi går att köra på batteri.

 

Hade med den ut på Getskärs brygga när grabben gifte sig och drog på Mendelssohn Bröllopsmarsch :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min nu i ca 3 månader, och den har mer eller mindre ersatt stereon helt hemma, kåkar på nåt sanslöst den lilla boxen. Helt perfekt att lyfta ut på tomten sommartid. Har inte tesat med batterier ännu dock.

 

Kort o gott, ljudet är bra, väldigt bra, basen rejäl och ren. Folk förvånas alltid över hur den kan låta så bra den "lilla....".

 

Egentligen enda jag har emot den är att iPoden står upp som den gör, skulle sett att den typ fälldes in i fronten på nåt sätt, som den är nu är den väldigt oskyddad om man har den i närheten av folk som dunkar emot den. Men rent ljudmässigt, aldrig hört nån bättre variant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I brittiska "What HiFi?" så fick den bara betyget 3 av 5 stjärnor. Detta betyder att den är medelmåttig för sin prisklass (£250) med kommentaren: "Not what we expected and not good enough". Denna tidnings omdömen litar jag helt på.

 

I samma prisklass (£250) så har följande fått 5 stjärnor:

Audica MPS-1 ("Cool speakers and an amp designed for MP3 players")

Monitor Audio i-deck (" Best iPod audio dock in Awards 2005. Great sounding")

 

4 stjärnor (£250):

Bose SoundDock ("In terms of looks and sound this is the stylish option.")

 

En riktig höjdare är Eclipse TD307 PA, men priset är ett helt annat, £400. ("Produce an incredible clear and precise sound.")

 

De har varken testat Yamahan eller Tivolin du tittat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skrev otydligt men Tivolin tog jag som ett exempel för ljudet i den klassar jag som "klockradio". Undrade om iPod Hi-Fi låter "klockradio" eller Hi-Fi. Nu när jag kollat upp den mer ingående så är det inte Hi-Fi som iPod Hi-Fi presterar utan det är "klockradio".

 

Därför har jag bestämt mig för att köpa Yamahan tillsammans med en svart Nano (får sälja min vita på Blocket). Yamahan erbjuder förutom bättre ljud även CD, DVD & radio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skrev otydligt men Tivolin tog jag som ett exempel för ljudet i den klassar jag som "klockradio". Undrade om iPod Hi-Fi låter "klockradio" eller Hi-Fi. Nu när jag kollat upp den mer ingående så är det inte Hi-Fi som iPod Hi-Fi presterar utan det är "klockradio".

 

Därför har jag bestämt mig för att köpa Yamahan tillsammans med en svart Nano (får sälja min vita på Blocket). Yamahan erbjuder förutom bättre ljud även CD, DVD & radio.

388776[/snapback]

I min förra post hade jag bara en en-raders sammanfattning att gå på. Nu när jag letat upp numret där iPod Hi-Fi var testad i "What HiFi?" så har du nog gjort rätt val. Det står att iPod HiFi kan spela starkt, men inte särskilt bra:

"Apple's speaker system goes very, very loud...loud does not necessarily translate to good...the Hi-Fi sounds compressed, lacking especially the top-end sparkle. And as for the timing, the Hi-Fi falls well short of the Monitor Audio i-deck, while its midrange also misses the mark, sounding cupped."

 

Så en mycket starkt ljudande klockradio, men ändå klockradio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Har nu Yamaha E600 MKii hemma och den låter ännu bättre än i butiken. Detta har blivit en dyr vecka, MacBook och Yamahan.

 

:byrakrat: <-Räkningar :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är ute efter mesta ljud ur minsta skal och om "mesta ljud" betyder "förmånga att flytta luft" så funkar iPod hi-fi bra, men riktig hi-fi är det inte... Detaljer i musiken försvinner, dynamiken är svag och stereoperspektivet är obefintligt (går inte få till det när högtalarelementen är så tätt placerade på iPod hi-fi, fysikens lagar sätter emot). Som party-boom-boom-box fungerar den utmärkt och därför borde den heta ljust iPod boom-boom. :) En modern variant av 80-talets "bergsprängare" helt enkelt.

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...