Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera mp3:or i FCP


hammern

Rekommendera Poster

Vid import av musik till mitt filmprojekt så importerade jag ett antal mp3:or. Väl i FCP så "knäpper" musiken i vissa låtar ungefär som om det peakar, fast nivåmätarna inte indikerar detta.. Hur kan man fixa detta? Någon inställning? Hjälp behövs snarast!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Konvertera låtarna i iTunes till aiff.-format. FCP kommer inte överens med .mp3 alls.

 

(Görs enl. följande: öppna i Tunes. Gå in på Inställningar. Gå i den menyn in på Avancerat, och välj den i mitten: Importera. Ställ in "Importera med:" på AIFF-kodare. Tryck OK. Markera sedan den låt Du vill konvertera, gå in på Avancerat uppe i menyn, välj Konvertera markeringen till AIFF. Efter konverteringen finns dels en .mp3-version och en aiff-version. För att kolla vilken som är vilken; markera den ena och tryck kringla+i. Information kommer upp. Då Du har koll på vilken som är aiff-versionen: dra ut den till skrivbordet. Importera till FCP.)

 

Säg till om det är några frågor.

 

:elaktflin:

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara kul att få hjälpa till lite. Hoppas det går bra med det Du gör.

 

 

:kaffe:

 

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig utgå från MP3 som format för att ljudlägga en film. MP3 är ju ett hårt komprimerat format, och det är också en kraftigt förstörande komprimering. Bara för att du packar upp dessa filer till AIFF, så innebär inte det att du får bättre kvalitet på ljudet. Då kan aldrig återfå det som försvann vid komprimeringen till MP3.

 

När du sedan har redigerat klart din film, så kommer du förmodligen att komprimera hela filmen till t.ex MPEG-2, om du ska ha den på DVD, eller något annat format. Då kommer ju musiken, som redan har varit komprimerad en gång, att bli komprimerad med förstörande metoder ännu en gång, vilket resulterar i oacceptabelt ljud.

 

När man arbetar med film/video/lljud så ska man alltid se till att ha så bra kvalitet på råmaterialet som möjligt. Redigera aldrig sådant som har varit komprimerat innan.

 

Om det är musik som du själv har producerat, så spela in den igen, och gör det rdirekt till AIFF, eller WAV. Om det är kommersiell musik, så måste du ju också ha tillstånd att använda musiken i ditt projekt. Då är det bättre att rippa från CD, eller om du kan få tag på musiken via skivbolaget i ännu bättre kvalitet. Även CD-kvaliteten är på sätt och vis komprimerad, då den är begränsad till 44.1kHz i samplingsfrekvens, och kanske även bara i 16-bitas samples.

 

Tänk på att om du ska göra en DVD i slutändan, så ska ljudet vara i 48kHz, och det kommer då att samplas om från 44.1kHz som förmodligen är det som används i de MP3-filer du har. Kvaliteten på ljudet kommer bli allt annat än njutbar, även för icke-audiofiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ge en kommentar till inägget innan, det av Mizhou...

 

Det är väl självklart att kvaliteten på ljudet blir sämre om det har konverterats från en .mp3; det måste man väl vara rätt dum i huvudet för att inte fatta? (Alt. vara pc-användare...)

MEN om inte ljudet är avsett för att en mer avancerad produktion, så funkar det alldeles utmärkt. Och med en mindre avancerad produktion menar jag ett verk som görs för familj och vänner alt. något som aldrig drar ut på DVD. Vet inte om det är bekant för Mizhou, men från FCP går det att tanka ut till ganska många medier, exempelvis beta etc, etc...

 

Min EGENTLIGA slutpoäng är: det är inte särskilt smart att dränka en kanske oerfaren genom att radda upp en massa negativiteter. Det kränker mer än det bättrar; kreativiteten försvinner blixtsnabbt. Det är ju lätt att vara "smart", men enligt mig kan det hämma konstnärligheten oerhört mycket ibland. Såsom i det här fallet.

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en sak...

 

När jag skrev föregående inlägg, så var jag på ett rasande dåligt humör. Helt beroende på personliga orsaker. Så jag garderar mig till viss del mot mitt senaste inlägg. Det var en aningens plumpt och dumt.

 

Naturligtvis är all information, alla kunskaper som man kan få här, i gott syfte.

 

Ursäkta mitt humör, Mizhou.

 

:geros:

 

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN om inte ljudet är avsett för att en mer avancerad produktion, så funkar det alldeles utmärkt. Och med en mindre avancerad produktion menar jag ett verk som görs för familj och vänner alt. något som aldrig drar ut på DVD. Vet inte om det är bekant för Mizhou, men från FCP går det att tanka ut till ganska många medier, exempelvis beta etc, etc...

388795[/snapback]

Jo, visst är det sant att det går att tanka ut till andra medier än DVD. Men jag tror också att om "produktionen" endast är avseddd för släkt och vänner, så skulle man nog inte klippa i FCP, som ju är ett ganska avancerat program. Då är ju FCE mer lämpat för det, eller kanske till och med iMovie, om man kan leva med de begränsningar som iMovie har.

 

Min EGENTLIGA slutpoäng är: det är inte särskilt smart att dränka en kanske oerfaren genom att radda upp en massa negativiteter. Det kränker mer än det bättrar; kreativiteten försvinner blixtsnabbt. Det är ju lätt att vara "smart", men enligt mig kan det hämma konstnärligheten oerhört mycket ibland. Såsom i det här fallet.

388795[/snapback]

Ja, du har en poäng i att mitt inlägg kanske kan ta död på kreativiteten. Dock vill jag inte gärna uppmuntra folk till att utgå från rätt usla komprimerade filer som råmaterial, inte ens för hemmabruk.

 

Jag är själv inget proffs på videoproduktion, utan ser mig som en glad amatör. Dock är jag mer avancerad än den vanliga semesterfilmaren, och kör hellre FCE än iMovie. FCP är dock lite overkill, även för mig.

 

Min tanke var att om ljudfilerna han har kanske var rippade från CD, och om han har tillgång till dem, så är det ju bra mycket bättre att rippa om dem i Lossless eller AIFF, eller så.

 

 

När jag skrev föregående inlägg, så var jag på ett rasande dåligt humör. Helt beroende på personliga orsaker. Så jag garderar mig till viss del mot mitt senaste inlägg. Det var en aningens plumpt och dumt.

 

Naturligtvis är all information, alla kunskaper som man kan få här, i gott syfte.

 

Ursäkta mitt humör, Mizhou.

388799[/snapback]

Ingen fara! Jag uppfattade det inte som plumpt alls. Dina åsikter är ju bra också. Självklart är jag inte ute efter att ta död på kreativiteten hos folk, men vill gärna dela med mig av mina erfarenheter, så att även semesterfilmaren kan få ett bra resultat i slutändan.

 

Dock borde jag ha ställt en motfråga, för att kolla om det var bara för personligt bruk, eller om det var yrkesmässigt. Jag drog kanske en förhastad slutsats att han kanske gjorde något som skulle vara mer "proffsigt" än bara för familjen, eftersom han tydligen kör med FCP, som ju har ganska hög inlärningströskel. Inte så att jag direkt fick uppfattningen av att han jobbar inom videobranschen, för då hade han nog inte ens ställt frågan.

 

Jag drar dock en snabb parallell till när desktop publishing kom. Helt plötsligt var det inte de grafiska proffsen som gjorde reklambroschyrer längre, utan många företag tyckte att de klarade det lika bra "in-house", dvs att de hade någon anställd som själv producerade allt reklammaterial, med varierande resultat. Desktop publishing är ju inte lika populärt idag. Visst används datorerna för att producera reklam idag, precis som när DTP kom, men nu är det återigen proffsen som står för produktionen, dvs det är inte längre så att alla företag försöker producera sin egen reklam.

 

Om man nu sitter "in-house" på et företag, och försöker producera något, utan att vara "proffs", så är det ju mycket kunskaper som måste inhämtas, för att resultatet ska bli bra.

 

Men som sagt...

Jag tog inte illa upp av dina inlägg alls, så behåll rosen, och ge den till någon som du tycker mycket om. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller ju den här tråden på att spåra ur en aning, eftersom den har tappat sitt ursprungliga syfte. Men jag måste andå säga att jag blev oerhört glad och lättad över Mizhou´s svar. Har bara en sak till att säga om den lite utstickande dialogen: rosen är till Dig. Glöm inte att vattna den.

 

Hur gick det, hammern? Blev resultatet bra?

 

 

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller ju den här tråden på att spåra ur en aning, eftersom den har tappat sitt ursprungliga syfte. Men jag måste andå säga att jag blev oerhört glad och lättad över Mizhou´s svar. Har bara en sak till att säga om den lite utstickande dialogen: rosen är till Dig. Glöm inte att vattna den.

 

Hur gick det, hammern? Blev resultatet bra?

Isidor.

389054[/snapback]

 

Hehe, skön vändning på tråden.. :armskeptisk::lol:

 

Jo, angående projektet; Det var i själva verket inte jag som stod för arbetet i FCP. Det var en kompis tillika ny Mac-användare som jag "tagit under mina vingar" för att hjälpa till under switchen. Filmen var en introduktionsfilm för nyblivna ekonominollor under nolle-p i Linköping. Filmen gick ut på att presentera de medlemmar i ekonomi-festeriet vilket min kompis tillhör och det genomgående temat var typ "superhjältar" el dyl. Många scener var inspirerade av Matrix, Lock stock and two smoking barrels och andra filmer.. Således var det en film ganska fullsmockad med mycket effekter gjorda i Motion och liknande program. Ganska kul när man faktiskt kan tillåta sig att använda sådana effekter som oftast blir alldeles "too much" i semesterfilmer och sånt.

 

Angående musik; Jag nämnde för min kompis det där med rättigheter för musik och sådant ( utan att använda förmyndarstämman) , det var faktiskt totalt typ 250 pers som kollade på filmen.

En jäkligt skum grej som vi upptäckte, angående Mizhou's inlägg om komprimerad musik, var att en av de mp3:or som användes i filmen efter konvertering "innehöll" mer efter konvertering till aiff. För att försöka uttrycka mig tydligare; En ny körstämma fanns helt plötsligt, plus en gitarrslinga i slutet av låten som inte fanns där tidigare. Vi spelade de båda versionerna simultant flera gånger för att förvissa oss om att vi inte inbillade oss.

Är inte detta skumt? Once komprimerat, alltid komprimerat trodde jag i min enfald..

 

Jaja, iaf, än en gång tack för hjälpen Isidor, du räddade inledningsfilmen för 250 nya nollan i Linköping :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...