Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa en ny Mac, men vilken!


Hunter_78

Rekommendera Poster

Hej alla macare !

 

Jag funderar på att antingen köpa en Mac Pro eller en MacBook Pro!

Alt A : 2.66 Ghz standard

Alt B : 3.0 Ghz standard

Alt C : MacBook Pro 17 ( September model med Core2Duo ). Förhoppnings viss kommer den då.

 

Så vad ska jag använda datorn till?

Jag ska göra allting på datorn alt från iLife paketet till att köra Windows Xp, spela lite på Windows. Office paketet, Internet surfande m.m. Photo, Video, DVD, FTP m.m.

 

Hur använder jag datorn?

 

Jag brukar ha flera applikationer igång samtidigt samt och jag brukar låta datorn gå näst in till 24/7 för det är alltid någonting som görs på datorn.

 

Nu till frågan:

Vilken maskin skulle vara bättre val för mig, krav är att maskiner är så tyst som möjligt vilket både MBP & MP ska vara. Sedan är tanken att jag ska ha maskinen i minst

2 -3 år. Vilken maskin är då lämpligast. Jag kommer givetvis att göra samma saker nu som då. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du vill spela på datorn så rekommenderar jag att du väljer en Mac Pro, såvida du inte behöver bärbarheten i Macbooken. I Mac Pro kan du ju uppgradera bl.a. grafikkortet i efterhand, plus att du har plats för med hårddiskutrymme vilket kan vara bra när du håller på med video.

 

Alternativ B är inte särskilt prisvärt tycker jag (8000kr bara för en snabbare processor när den som redan sitter i datorn är ruskigt snabb...) Jag skulle istället välja alternativ A + att du ändrar grafikkortet till ett ATI Radeon X1900 XT och eventuellt uppgraderar något annat också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du vill spela på datorn så rekommenderar jag att du väljer en Mac Pro, såvida du inte behöver bärbarheten i Macbooken. I Mac Pro kan du ju uppgradera bl.a. grafikkortet i efterhand, plus att du har plats för med hårddiskutrymme vilket kan vara bra när du håller på med video.

 

Alternativ B är inte särskilt prisvärt tycker jag (8000kr bara för en snabbare processor när den som redan sitter i datorn är ruskigt snabb...) Jag skulle istället välja alternativ A + att du ändrar grafikkortet till ett ATI Radeon X1900 XT och eventuellt uppgraderar något annat också.

388516[/snapback]

 

 

Inte en dum idé alls ska tänka på det! Har du kanske någon rekommendation på en konfiguration kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en dum idé alls ska tänka på det! Har du kanske någon rekommendation på en konfiguration kanske?

388528[/snapback]

 

Som jag sa, standardkonfigurationen med ATI Radeon X1900 XT. Om du känner att du kommer behöva trådlöst nätverk, mer hårddisk och/eller ram etc. från början så kan du välja till det. Kom dock ihåg att du helst inte ska köpa ram direkt från apple eftersom du kan få det mycket billigare från annat håll.

 

Om du inte känner att du behöver något extra just nu så går det alltid att köpa till i efterhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bärbarheten och grafikkortet som är skillnaden. Annars ska du satsa på mycket RAM. Är bärbarheten viktig så köper du en MBP. Är grafikprestanda viktig köper du en MP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...