Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto i papperskorgen!


Lock-Kulla

Rekommendera Poster

Jag hade hört mycket gott om nya iPhoto '06.

Redigeringsfunktionerna är helt OK men det går trögt när antalet bilder ökar.

Sedan är det det där med att bränna CD skivor, jag vill bara ha bildfilerna, inte hela iPhoto katalogen.

Saknar också möjlighetan att välja fotolabb, Kodak är ganska så dyrt tycker jag.

Jag tycker också att det borde gå att använda funktionen utan .Mac.

 

Som sagt nu åkte programmet i papperskorgen...

 

Vi kan ju alltid hoppas att Google gör Picasa för Mac också.

 

PS. Testade det hela på en PowerBook G4 1GHz 768MB RAM...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigeringsfunktionerna är helt OK men det går trögt när antalet bilder ökar.

Sedan är det det där med att bränna CD skivor, jag vill bara ha bildfilerna, inte hela iPhoto katalogen.

Saknar också möjlighetan att välja fotolabb, Kodak är ganska så dyrt tycker jag.

Jag tycker också att det borde gå att använda funktionen utan .Mac.

388473[/snapback]

Har själv drygt 5000 bilder (á drygt 3MB) och en iMac 800MHz G4. Går jättebra.

Hur många bilder har du innan det blir trögt?

 

Bränna CD: Om du får med hela katalogen gör du på fel sätt, du ska markera de bilder (eller album) du vill bränna. Du får visserligen med några extrafiler också, men de är små och stör inte mig. Dessa filer gör att det är lätt att öppna skivan i iPhoto.

 

Du kan välja fotolabb, det är bara att skicka in ovanstående CD dit du vill. Du kommer dock inte att få några inbundna böcker, som hos Kodak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv drygt 5000 bilder (á drygt 3MB) och en iMac 800MHz G4. Går jättebra.

Hur många bilder har du innan det blir trögt?

 

Bränna CD: Om du får med hela katalogen gör du på fel sätt, du ska markera de bilder (eller album) du vill bränna. Du får visserligen med några extrafiler också, men de är små och stör inte mig. Dessa filer gör att det är lätt att öppna skivan i iPhoto.

 

Du kan välja fotolabb, det är bara att skicka in ovanstående CD dit du vill. Du kommer dock inte att få några inbundna böcker, som hos Kodak.

388541[/snapback]

 

Men hur gör du för att bara få jpeg-filerna på cd-skivan? När jag har testat att bränna så blir det något slags rullstolsformat a´la Microsoft, med en massa bjäfs på skivan. Jpeg-filerna hittar man knappt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här gör man för att få enbart jpg-filer (från hjälpmenyn i iPhoto)

 

post-11636-1156082749.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här gör man för att få enbart jpg-filer (från hjälpmenyn i iPhoto)

 

post-11636-1156082749.png

388556[/snapback]

 

 

Ja, då går det i alla fall, men ganska omständigt och bökigt att behöva exportera bilderna till en mapp, bränna mappen och sen kasta bilderna. Men tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då går det i alla fall, men ganska omständigt och bökigt att behöva exportera bilderna till en mapp, bränna mappen och sen kasta bilderna. Men tack för tipset!

388601[/snapback]

Om man sätter in en tom CD FÖRST, så man får en disksymbol på skrivbordet så kan man SEDAN exportera från iPhoto direkt dit. Då slipper man skapa en temporär mapp som måste kastas.

 

Men å andra sidan, jag har aldrig haft några problem med att ta en "direktbränd" iPhoto CD till fotohandlaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm,...

Om jag gör som ovan, får jag då med de filer jag modifierat? eller är det orginalen som bränns?

Hur många bilder har du innan det blir trögt?
Jag tycker nog att det börjar gå trögt runt 1500 bilder...

 

Jag tror att jag går tillbaka till vanlig mappstruktur och Photoshop.

När jag vill göra bildspel mm använder jag iViev eller Finder.

Det känns som om jag har bättre koll på vad som händer då.

Då kan jag också på ett enkelt sätt använda Crimson eller Pixaco båda labben tycker jag fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag håller med till tusen. Mitt iPhoto är sjukt segt.. ändå har jag nu tagit bort ca 1500 bilder, har drygt 1500 bilder kvar. Väldigt ofta så svarar inte programmet o jag är tvungen att tvångsavsluta.. Varför det??

 

Man blir ju lack.

 

Annars är jag en mycket nöjd mac användare :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa Lightroom kanske. Adobe släpper en betatestversion av programmet helt gratis. Du behöver bara registrera dig, då kanske du kan vara med och påverka utvecklingen av programmet.

Lightroom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...