Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nästa version av InDesign - när och vad gör den?


Genberg

Rekommendera Poster

Jobbar parallellt med QxP och ID just nu, det ena är bättre på vissa saker och vice versa.

 

Skulle gärna gå över till ID helt och hållet, men känner att det saknas möjlighet att jobba riktigt snabbt, för de tillfällen när man bara ska dunka sidor. Jag jobbar uteslutande med tidningar.

 

Det är för omständligt att komma åt objekten för att kunna utföra de saker jag vill med/i dem -- dvs jag måste hela tiden fara mellan olika markeringsverktyg för att kunna göra ganska enkla saker i sekvens. I QxP finns rätt saker i paletter och möjligheter med det valda verktyget *oftare* precis när man behöver dem.

 

Det är egentligen min enda invändning, men den är så stor att jag kanske undviker ID. Att det inte är så snabbt hoppas jag att de får åtgärdat i nästa Intel-version. MEN: kommer den upp i QxP:s direkta styrkänsla? Där känns det som att man nästan håller objekten i handen.

 

Bortsett från det här strulet är ID i mitt tycke överlägsen i möjligheterna den ger.

 

Vad tror ni, kommer Adobe att jobba vidare med den här inutitiva delen, eller tycker de att man har kommit långt nog?

 

Kommer nästa uppdatering att förenkla det jag beskriver? (Och när kommer den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

indesign funkar ju som alla de andra programmen i adobeserien vad gäller navigation. är man van att arbeta i illustrator och photoshop är det busenkelt att ratta runt i indesign.

 

quark har jag ingen erfarenhet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet sträcker sig till Quark 3.3nånting och nu har jag väl en ganska gammal InDesign å inte layoutar jag så mycket så vad jag tycker är nog inte så mycket värt men skillnaden i styrkänslan känner jag inte igen riktigt, men jag tänkte bara för säkerhets skull du vet Genberg att man kan välja verktyg med ett tryck på en bokstavstangent? Alla fall i photoshop och jag är övertygad om samma sak i ID, orkar inte starta upp den just nu för att kolla men… :)

Förresten bytet till ID gick lätt som van man var vid PS etc som tjorven skrev, ifall jag skulle byta tillbaka tror jag skulle gå segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funnits en artikel om nästa CS (3) InDesign för Intel Mac på

www.thinksecret.com eller www.macrumors.com. Vad det var för ändringar vet jag inte men fort skulle det gå. Adobe brukar ligga på releaser med 12-18 månaders mellanrum så CS 3 borde komma i höst eller till våren. Dom är ju lite hemliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för CS2 funkar ju inte rakt av på den nya MacIntel

388818[/snapback]

Vad då "funkar inte"??? Att emuleras i Rosetta kan väl knappast sägas att inte fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad då "funkar inte"??? Att emuleras i Rosetta kan väl knappast sägas att inte fungera?

388827[/snapback]

det går inte fullt lika fort som det borde.. men det funkar.. och det sätter inga stopp för mig som jobba mycket i CS2 och ska köpa en iMac intel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att man kan välja verktyg med ett tryck på en bokstavstangent?

 

ja om man inte använder snabbkommandon så kommer det ju gå trögt i vilket program du än använder.

 

snabbkommandon är grejjen.

 

och ja kommandona är samma som i resten av adobe-suiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja om man inte använder snabbkommandon så kommer det ju gå trögt i vilket program du än använder.

388833[/snapback]

Jo tack, jag excellerar gärna i snabbkommandon! ;)

 

Men min poäng var att i QxP behöver man inte byta verktyg alls lika ofta, man kan göra det man behöver ändå. Kanske är det en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite osäker på det där att byta verktyg när det var så länge sen jag körde Quark.

Förövrigt en sak som snabbade på bytet var att ID hade en bättre automatisk optisk spärrning som var bättre än den i Quark, men detta var en tid sen, har Quark kommit ifatt ifråga om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till: Ett av problemen är förstås att det inte går att använda en-bokstavs-snabbkommandona för att byta verktyg när man står i ett textblock.

 

PS: Ville göra en edit med den här infon i mitt förra inlägg... men ehrm... hur gör man det? :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, finns det en "edit"-knapp någonstans?

 

Ännu en ID pet peave: Varför finns det två olika sätt att få fram "flytta-runthanden"? Space normalt och alt när man är i textblock. Förenkla, tack.

 

/Kräsen användare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du pilverktyget och snabbt vill duplicera ett objekt håller du in alt-tangenten, det är smidigt.

Space-handen är väl kvar därför att det man flyttar runt sig så i Photoshop och Illustrator.

 

Hade oxå problem med det i början men nu har jag vant mig och tycker det är riktigt smutt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, finns det en "edit"-knapp någonstans?

 

Ännu en ID pet peave: Varför finns det två olika sätt att få fram "flytta-runthanden"? Space normalt och alt när man är i textblock. Förenkla, tack.

 

/Kräsen användare

388955[/snapback]

 

 

 

eh....är du inne i textblocket och trycker mellanslag för att flytta sidan, har du en rätt jobbig glugg efter ett tag. därför använder man alt när man är inne i textblocket.

 

som sagt flytta-verktyget använder mellanslag i alla andra adobeprogram (och börjar även bli standard hos andra tillverkare) så det vore idiotiskt att byta tangent bara i indesign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...