Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PC » Mac?

MacJoel

Recommended Posts

Hej,

Har kört PC hela livet men nu är jag är så trött på allt strul som jag har med min Acer laptop så jag funderar på att "byta sida". Har aldrig använt en Mac förutom i skolan men det var många år sedan - tror det var -97 och att modellen hette 7300 PowerPC eller något liknande!?

Nåväl, allt verkar så mycket bättre på Mac av det man läst samt alla dom kreativa filmer man har sneglat på hos bla Youtube. Det enkla upplägget i OS:et verkar genialt och att det inte finns några virus(?) gör det hela mer intressant för varenda sida är ju nerlusad med virus och spyware idag.

Funderar nu på att köpa en MacBook 2,0GHz som kostar 12,800:- inkl frakt då jag ej är studerande. Är det ett bra val som en instegsdator i Macvärlden?

PS: Mitt nick MacJoel syftar inte på Mac som i Apple utan mitt namn som är Joel Mac :skondans:

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply
marcushedenstrom

Ja det tycker jag är ett bra val av startdator. Klart du ska ha Mac om du heter det... :ThumbsUp:

Tja mannen! Kul att du funderar på att byta sida. Har själv inte så många års erfarenhet men kan prata väl om mina upplevelser sedan jag "bytte sida". Var precis som du, less på allts strul o virus som finns.

En sak som ja brukar höra från mac-användare ( rätta mig om ja har fel) men det är att "ALLT BARA FUNKAR" med andra ord inget strul.

De har jag verkligen uppleft, inget strul.

HADE!!

allt har sina för och nackdelar. Som laptop dock har min ibook tjänat mig bättre än någon laptop någonsin. OSX är genialt som du säger. har för det mesta bara trevliga anekdoter att dela med mig utav. TRots att jag hade lite trouble med kvaliteten på mitt tangentbord som gått sönder 3 gånger pga tillverkn.fel.

därav tänker jag också att jag inte vågar köpa en ny mac, som verkar ha ännu flera problem.

i dagsläget hade jag ev. köpt en begagnad powerbook.

och jo, kan tillägga att det är KUL att hålla på med macen. kul med annorlunda (är ju också "switcher"), kul att lära sig något nytt, kul att uppleva alla som finns till mac.

Hej,

Tja mitt namn och nick passar ju som handen i handsken så... :ThumbsUp:

Vad bör man tänka på när man köper en Mac? Är det några program man bara måste ha och stämmer det verkligen att man kan surfa utan att använda någon brandvägg och antivirusprogram?

Sedan undrar jag över garantin som verkar väldigt dålig - bara ett år som standard och 2 år till kostar 3000:-. Fy Apple!

marcushedenstrom
Är det några program man bara måste ha och stämmer det verkligen att man kan surfa utan att använda någon brandvägg och antivirusprogram?

388325[/snapback]

Ja det kan du ju, för det finns 0-4 virus om man räknar in trojanska hästar. Risken är noll. Men OS X har ju en inbyggd brandvägg om du känner dig osäker.

Sedan undrar jag över garantin som verkar väldigt dålig - bara ett år som standard och 2 år till kostar 3000:-. Fy Apple!

Jupps, hoppas att din burk inte går sönder.

Tycker också att du ska ha minst 1 GB minne i maskinen...

OS X älskar minne och kan också använda det effektivt.

Jag körde med 512 MB i min första mac, det räckte inte, nu kör jag med 2 GB och det är underbart!

Jag bytte från PC till MAC för en vecka sedan och det har varit det bästa jag gjort någonsin..

Om du skulle behöva windows av någon anledning så kan man alltid avara en partition med windows och köra bootcamp.. Helt suvervänt.. Enkelt att installera oxå. Själv ska jag aldriga köpa PC mer.. Har redan planerat att köpa en mac-mini för att ha som en HTPC till hemmabiosystemet..

Minnet kostar multum på Applestore, någon som kan tipsa om billigare ställen samt vilka minnen som rekommenderas?

Passar på att tacka för all input jag fått :geros:

marcushedenstrom
Minnet kostar multum på Applestore, någon som kan tipsa om billigare ställen samt vilka minnen som rekommenderas?

Passar på att tacka för all input jag fått :geros:

388338[/snapback]

Till exempel inwarehouse är rätt bra.

388325[/snapback]

Köper du i Sverige så har du garanti enligt svensk lagstiftning. Ett år oavsett fel och ytterligare ett (eller två?) för fabrikationsfel. Det sistnämnda kan dock vara svårt att hävda...

Produktionsfel brukar visa sig ganska tidigt så man får väl hoppas på det bästa...

388329[/snapback]

Mitt tangentbord började att flagna efter ett par månader. Då hade jag fortfarande fabriksgaranti,och fick det utbytt, sen tog det en månad så flagnade det nya. Då fick jag det utbytt, eftersom reservdelsgarantin täcker 3 månader. Efter 3 månader och 2 veckor "typ", börjar även det nya att flagna, nu är det kört: nu har fabriksgarantin precis gått ut, eftersom datorn är strax över 1 år gammal, plus att reservdelsgarantin är också slut eftersom det började flagna precis EFTER 3 månader.

alla av dom tangentborden tillhör en dålig produktionsserie, som är vida känt. MEN APPLE BRYR SIG INTE ETT SKIT OM DET. Utan man fastnar i den "onda spiralen" av garantier som "tar ut varandra".

Sen är det slut på det roliga. Jag måste alltså betala för ett tangentbord som aldrig varit helt, eftersom alla jag fick, var det produktionsfel på. Jag fick alltså sämre förutsättningar än dom som fick hela tangentbord.

Kul om processorn pajar, eller någon annan skitdyr del. Skärmen kanske... sen hamnar man i spiralen jag hamnade i, då kan man verkligen gråta blod.

Så kan det gå !

Du har fel angående garanti och lagstiftning. I Sverige är det inte lag på garanti, det är alltid upp till säljaren men praxis i Sverige är 1 år.

Reklamationsrätten är 3 år (2år på produkter köpta innan 1/4 -05) och det är upp till köparen att påvisa att felet är ett ursprungsfel/fabrikationsfel på produkten vilket är svårt.

precis som nån långt här ovanför skrev är inte jag heller så gammal användare näre kommer till mac. och jag kan bara säga att jag ska aldrig nånsin igen ha en pc. never again! så mycket strul. ibland när man ska göra nått så är det så komplicerat och invecklat och oftast (tycker jag) VÄLDIGT OLOGISKT! :fundersam: men med mac blir allting så mycket enklare. du sparar sjukt mycket tid. allt är så genomtänkt och så perfekt att det är okej att en mac är dyrare än en pc. det är verkligen bara dra och släpp. komplicerare än så blir det inte. åhh det är som att vara i himlen :tarskratt:

MEN sen är det ju jävligt tråkigt att apple care pp är så fruktansvärt dyrt. :byrakrat:

BYT SIDA IDAG!!! :skondans:

Du kommer inte att ångra dig om du köper en MacBook.

Själv klev jag över till "den ljusa sidan" med min iBook 12" för ca 1 år sedan och jag ångrar mig inte en sekund!

Det där med minne är jag inte så haj på men jag har 1,5 Gig RAM i min och att flyter på hur fint som hälst :ThumbsUp:

Köpte datorn när jag var i Filippinerna och RAM-minnet fick jag svinbilligt av en snubbe som kom över från Japan

Nu kommer det....beslutet vi alla väntat på....det...blir...en...Mac :skondans:

Måste dock bara fråga en sista sak, läste någonstans att man inte behöver köpa AppleCare vid köpet utan att man kan göra det inom ramen av första året. Stämmer detta?

Det undrar jag också. Man kan ju köpa en via macoteket t.ex. så det kan ju inte alltid vara i samband med köpet? När jag hörde efter hur det var i butiken i Holland så tyckte han att det inte gick. Men de ljuger en ju rakt upp i ansiktet här för att få sälja saker. Skulle vara kul att veta hur det egentligen ligger till.

AppleCare kan man köpa under hela första året om man vill. Det görs smidigast via Applestore där man också fyller i sin dators serienummer och så är det registrerar och klart.

Skönt att veta att Apple personal i butiken jag var hos ljög... Ska nog beställa från nätet, känns mycket säkrare.

Eftersom du studerar så fråga om ett Officepaket! det är värt nått senare när du behöver pengar att betala nått för! PS! 7600 kan ta OS X! om du har den kvar?

Så har du en stationär o en mobil!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...