Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook eller MacBook Pro?


momek

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tänkt skaffa mej en bärbar mac. Jag kommer i första hand att använda den i skolan till att göra grafiska prylar med CS-paketet.

 

Har hört att nuvarande CS inte lirar så bra med nya Intel. Men det lutar ändå åt att jag skaffar en Intel Mac.

 

Frågan är bara Macbook eller Macbook Pro.

Vad är skillnaden egentligen? Är det någon förutom grafik kortet och skärmen? Och hur stor skillnad är det på grafik korten?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 

Det är en ganska stor skillnad mellan de olika grafikkorten, bara det faktum att MB använder ca 80 Mb till grafikkortet till skillnad från MB Pro som har minst 128 Mb.

 

Skärmen är något mindre, samt MB Pro har bakgrundsbelyst tangentbord (Jvligt coolt men kostar därefter).

 

Du saknar även PC-kort plats på MB:n. Sist men inte minst har den ju något snabbare processor.

 

Jag har själv en MB med 1024 Mb arbetsminne med denna har jag kollat film redigerat lite kort samt kortare filmer. Måste säga att den har hittills motsvarat det jag har behövt.

 

Det är ju svårt att veta hur hårt du kommer att belasta den eventuella dator men ovan har du ett gäng av det skillnader som jag identifierade när jag valde mellan MB och MB Pro.

 

Hoppas du har fått någon liten hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det är en ganska stor skillnad mellan de olika grafikkorten, bara det faktum att MB använder ca 80 Mb till grafikkortet till skillnad från MB Pro som har minst 128 Mb.

388231[/snapback]

 

Den riktiga skillnaden ligger ju i att Macbookens integrerade grafik (GMA950) använder RAM-minnet, och inte har riktigt dedikerat minne som Radeon-kortet i Macbook Pro.

 

För noggrannhetens skull skall sägas att ingen Macbook har plats för PC-card, utan MacBook Pro har Express/34-slot som är det nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man egentligen till med PCMCIA i framtiden, förutom att ansluta den hårdvara man kanske har som slår den man har i datorn redan? (mitt orinoco kort t.ex.) Allt finns ju redan i datorn, det man inte har kan man köra via USB / FW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den riktiga skillnaden ligger ju i att Macbookens integrerade grafik (GMA950) använder RAM-minnet, och inte har riktigt dedikerat minne som Radeon-kortet i Macbook Pro.

 

För noggrannhetens skull skall sägas att ingen Macbook har plats för PC-card, utan MacBook Pro har Express/34-slot som är det nya.

388241[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte citera Marcus´s inlägg men av någon konstig anledning går det inte att skriva något efter att jag tryckt på citeraknappen :bla:

Vad jag vill säga är att jag inte vet vad PCExpressloten på MBP skall användas till. Jag har hitintills inte sett något kort med det formatet. Någon som har sett det? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Tyvärr måste jag säga att jag inte äns vet vad man använder PC kort till???

Finns ingen som använder CS2 med Intel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen som använder CS2 med Intel?

388350[/snapback]

Jodå, och det finns massvis med trådar om det på forumet.

Sök på t.ex Intel och CS2, så lär du hitta en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man fått syrran till att köpa en Mac Book då och jag fick en iPod Nano för typ 300:- på köpet :skondans:

 

Var inte så svårt att övertala henne att skaffa en Mac efter att hon sett min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har tänkt skaffa mej en bärbar mac. Jag kommer i första hand att använda den i skolan till att göra grafiska prylar med CS-paketet.

 

Har hört att nuvarande CS inte lirar så bra med nya Intel. Men det lutar ändå åt att jag skaffar en Intel Mac.

 

Frågan är bara Macbook eller Macbook Pro.

Vad är skillnaden egentligen? Är det någon förutom grafik kortet och skärmen? Och hur stor skillnad är det på grafik korten?

 

Tack på förhand!

388227[/snapback]

 

Den stora skillnaden man märker först när man testar de båda bredvid varandra är att MB har glossy skärm, medan man kan välja mellan glossy och den gamla vanliga matta skärmen på MBP. Som jag ser det finns det ingen som helst fördel med glossy, men det kan väl vara en smaksak, jag har hört folk som vant sig vid det också. Grafiker lär föredra den matta skärmen som finns på MBP medan glossy lär vara bättre för att ex. se på DVD-film. Annars är det värt att lägga mer pengar på MBP bara för att få ett riktigt grafikkort med dedikerat minne så man kan använda RAM-minnet till annat.

Tangentbordet är också stor skillnad. Jag föredrar faktiskt det nya MB-tangentbordet, även om det är annorlunda än de flesta andra laptoptangentbord.

Jag rekommenderar att du tar dig till någon Apple-affär och tar ordentligt med tid att jämföra just skärm och tangentbord, för det är ändå det man kommer vara i kontakt med närmast när man använder datorn.

 

mvh

Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen som använder CS2 med Intel?

388350[/snapback]

 

Massor. Jag jobbar som supporttekniker på Adobe. Det är minst lika många som har Intel som ringer till oss. Acrobat fungerar inget vidare. Version Cue fungerar inte alls. InDesign har lite decimalproblem. Annars fungerar det, men lite slöare då naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Den stora skillnaden man märker först när man testar de båda bredvid varandra är att MB har glossy skärm, medan man kan välja mellan glossy och den gamla vanliga matta skärmen på MBP.

388371[/snapback]

 

Glossy eller ej, det är en smaksak, som du säger. Fördelen är att bilden upplevs färgstarkare och skarpare, och nackdelen är att starka ljuskällor reflekteras i skärmen.

Glossy-beläggningen är jämförbar med glansen hos en gammal CRT-skärm. Gå till nån affär och titta på båda skärmtyperna innan du bestämmer dig.

Pixlarna på Macbookens skärm är väldigt tätt packade. 1280x800 på en 13-tummare. Kasnke därav behovet av en klar bild.

 

Macbook_pa_Macforum_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle vilja säga att i kontors/skolmiljö är glossy riktigt irriterande i bland :bla:

 

men ser man en film med en lampa bak skärmen så är färgerna riktigt imponerande :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag skulle aldrig nånsin orka jobba med cs2 under intelmac på daglig basis med stora filer. Jag trodde det va ok, men eftera att ha öppnat ett par av mina tidigare webbgrejs i photoshop så inser jag hur enormt segt det är, ibland bara buggar det ur. kan iofs bero på att jag bara har 1 gb ram (rosetta käkar en del har jag förstått) så kanske blir stor skillnad om man maxar till 2 gb. Samma ps-fil på min gamla 1.25 g4 med 1.25 ram funkar hur snabbt som helst i jämförelse. Så om du i dagsläget tänkt sitta massor med ps etc så skulle jag inte köpa mig en intelmac föränn det kommer nya versioner av ps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag skulle aldrig nånsin orka jobba med cs2 under intelmac på daglig basis med stora filer. Jag trodde det va ok, men eftera att ha öppnat ett par av mina tidigare webbgrejs i photoshop så inser jag hur enormt segt det är, ibland bara buggar det ur. kan iofs bero på att jag bara har 1 gb ram (rosetta käkar en del har jag förstått) så kanske blir stor skillnad om man maxar till 2 gb. Samma ps-fil på min gamla 1.25 g4 med 1.25 ram funkar hur snabbt som helst i jämförelse. Så om du i dagsläget tänkt sitta massor med ps etc så skulle jag inte köpa mig en intelmac föränn det kommer nya versioner av ps.

388753[/snapback]

 

Jag jobbar på supporten för dessa program, jag vet hur mycket problem folk har. Dock ringer det ju inga som inte har problem. Men ja, du behöver nog minst 2Gb RAM. 1Gb RAM brukar ju vara bra att ha i en "native" dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden är ju så liten så varför köpa MacBook när du kan få en MacBook Pro med 17 tums skärm för nästan samma pris.

Du vet väl att studeranden har rabatt?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden är ju så liten så varför köpa MacBook när du kan få en MacBook Pro med 17 tums skärm för nästan samma pris.

Du vet väl att studeranden har rabatt?.

388767[/snapback]

 

Vaaaa? Tycker du prisskillnaden är liten mellan en Macbook och en 17" MBP??? Förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macbooken har MYCKET snyggare design än macbook pro, tycker den är ful. det grymma är dock aliminium chassit, men om den fanns i vit aliminium eller svart.

 

så hade jag kanske kunnat tänka mig en MBP; dock för stor skärm )= den blir inte så bärbar som jag vill ha den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macbooken har MYCKET snyggare design än macbook pro, tycker den är ful. det grymma är dock aliminium chassit, men om den fanns i vit aliminium eller svart.

 

så hade jag kanske kunnat tänka mig en MBP; dock för stor skärm )= den blir inte så bärbar som jag vill ha den.

388835[/snapback]

 

Alla har som sagt olika smak, jag tycker macbooken är skitful och plastig. Den ser verkligen ut som en "switcher-masin" medans MBP ser proffsig ut och andas mer kvalitét. Flickvännen kan få en Macbook, själv siktar jag på MBP :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ibland missar man det uppenbara i resonemanget. Efter att just varit med att köpa en Macbook till familjen så var det viktigaste argumentet storleken på datorn. (förutom storleken på den egna plånboken så klart ;-) Macbook 13 tum liten och lätt samt Macbook Pro från 15 tum och tyngre. Så skall det bäras omkring så blir valet ofta Macbook tror jag.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte citera Marcus´s inlägg men av någon konstig anledning går det inte att skriva något efter att jag tryckt på citeraknappen :bla:

Vad jag vill säga är att jag inte vet vad PCExpressloten på MBP skall användas till. Jag har hitintills inte sett något kort med det formatet. Någon som har sett det? :D

388276[/snapback]

 

Eftersom FireWire 800 inte finns som standard längre så kommer man att kuknna köpa FW 800 kort att stoppa i. Ett extra grafikkort kan också bli aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra det ser jag fram mot. Vidare vore det käckt med ett kort för trådlös internetanslutning. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...