Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3000 Ghz inom en nära framtid?


Homy

Rekommendera Poster

Vad är det för mening med det :S alltså 3000 ghz onödigt enligt mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mening med det :S alltså 3000 ghz onödigt enligt mig...

390737[/snapback]

 

"640K ought to be enough for anybody." :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mening med det :S alltså 3000 ghz onödigt enligt mig...

390737[/snapback]

För dig och mig kanske men inte för univeritet och företag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är intressantare är processorer som får mer gjort per klockcykel................... men det är ju inte lika mycket status i det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är, om det nu är Denna artikeln du tänker på så är det ju att det är en helt ny teknik, som om man nu törs tro det, ger mindre värmeutveckling och ska vara avsevärt energisnål. Då får det gärna gå i 3000 knyck, om priset för dem är rimligt givetvis.

Kostar de 1000 ggr mer är det inget för herr Svensson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en stordator ryms i en armbandsklocka och gör allt på nolltid… då stannar väl utvecklingen av processorer, och de får börja tänka ut en massa onödiga saker vi skall använda all kraft till så att vi inte slutar köpa… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för mening med det :S alltså 3000 ghz onödigt enligt mig...

390737[/snapback]

 

Jobbar man som jag med många komplexa mjukvarusynthar, kan man aldrig få för mycket kraft/snabbhet. Logic's underbara "Sculpture" och andra mjukvarusynthar som bygger på olika modeling synteser (physical modeling, function modeling, etc) kräver enorma mängder kraft. Och vi har bara sett början av modeling-utvecklingen... det finns mycket kvar att göra inom utvecklingen av dessa syntesmetoder.

 

Men visst, majoriteten användare har inte behov av sån kraft. För mig, drömer jag om den dag jag kan ha 80 eller fler modelingsyntar som kör simultant för att bygga upp en "riktig" orkester som kan spelas i realtid! Nu, måste jag ibland redan vid 4 simultana Sculptures frysa spåren, beroende på hur komplexa ljuden är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att det är bra med en snabbare dator?

Framtiden innehåller ju applikationer som vi ännu bara kan ana och kraften kan ju användas till det. Jag sitter för tillfället på en iMac DV som på sin tid var en ytterst habil dator. Detta för en 6-7 år sedan. Idag fixar den internet men jag kan inte använda Logic eller Garageband. Att jobba med film är otänkbart och jag kan inte ens kolla på film utan att det hackar. Jag har dessutom stängt av automatisk mailhämtning och har inget väderprogram igång. Inga livsviktiga grejer men det begränsar ju helt klart.

Jag har varit med en del vid forskning på biologiska data angående mänskliga genomet och trots rejält snabba datorer så får man sätta igång beräkningar på kvällen och hämta data på morgonen efter. Tänk om man kunde göra det på bara någon minut? HUGO skulle väl tagit en vecka istället för fem år t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000 GHz är väl att ta i.... de bästa macarna ligger just nu på 3

jag tycker att 30 GHz låter rimligare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturlagarna gör det ganska svårt att komma så mycket längre med att höja frekvenser.

 

Vad tillverkare som Intel, IBM och Texas Instruments, m.fl., gör är att försöka konstruera processorer som kan göra mer parallellt och det inte bara i flera kärnor och processorer utan även i *en* där utmaningen borde vara att hålla alla delar så aktiva som möjligt när en eller flera processer ska köras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas de inte kommer på typ 20år för jag vill använda min macbook minst 5år nät jag får den :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Den stora frågan är hur det skall gå att kunna verifiera detta?

 

Så vitt jag vet finns det idag ingen utrustning som kan mäta svängningar på 3000 miljarder i sekunden. Det blir till att göra gissningar utifrån beräkningar/tidsenhet. Men då får man ju inte ut exakta värden då mjukvaran och andra faktorer påverkar resultatet!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...