Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Icab 3.0.3 Ute Nu

climacx

Recommended Posts

Fel av typen -1
www.icab.de

387888[/snapback]

För Mac OS X 10.4 tycker jag inte iCab verkar överdrivet bra, klart långsammare än Camino, Firefox och Safari.

För OS X 10.3 fyller den en funktion tack vare att den har RSS-stöd om man tycker det är för jobbigt att öppna ett separat RSS-läsarprogram.

Men den är kanon för OS 9 (som jag tvingas använda på jobbet eftersom min arbetsgivare är en snål och dum jävel som inte tänker byta ut min dator innan den säckar ihop och aldrig skulle investera i OS X till datorn även om det skulle göra den många gånger bättre) - eftersom det är den enda RSS-läsaren för OS 9 som jag känner till.

Håller med att iCab är relativt sett mycket bättre på pre-X system.

Men den har även många mycket bra funktioner i OS X-versionen, som ingen annan browser kan matcha/kommer i närheten av. Värdesätter man dessa står man ut med lite långsammare hantering av vissa typer av sajter. Jag gillar iCab, trots en del brister. Skulle sakna den enormt om dess utveckling upphörde, vilket kanske kommer att ske om inte fler använder sej av den.

För mej är till exempel cookie-och bokmärkeshanteringen viktig. Ingen slår iCab där. En annan funktion som jag inte kan tänka mej att byta bort är det sätt på vilket sidor kan sparas. Riktigt macigt! Synd att ingen av utvecklarna av alla dom andra browsers har kommit på hur sidor kan/bör/måste sparas (och återanvändas/öppnas igen/reloadas). Känns som rena vansinnet hos alla dom stora, efter att ha gjort det i iCab. Bra filkomprimering, snabbare nedladdning och så kan man enkelt browsa hela hårddisken genom att dra mapparna/bilderna till en öppen iCab sida. PrintPreview är också ganska unik, mest i pre-X, suveränt.

Och mycket mer :)

Fel av typen -1
En annan funktion som jag inte kan tänka mej att byta bort är det sätt på vilket sidor kan sparas.

Som i Internet Explorer på OS 9-tiden, eller på nåt annat sätt?

PrintPreview är också ganska unik, mest i pre-X, suveränt.

Och mycket mer :)

Det finns ju i Netscape 7 med?

Som i Internet Explorer på OS 9-tiden, eller på nåt annat sätt?

Det finns ju i Netscape 7 med?

387918[/snapback]

1. No no no ;) inte alls. Testa får du se. I nya versionen kan man dessutom spara hela sessioner, med alla öppna/aktiva flikar. Komprimeras kraftigt. Öppnar man sedan sessionen (eller sidan) igen ser allting exakt likadant ut som innan, alla url finns på plats, inga filer finns sparade i andra mappar eller på några andra ställen... plopp! När man klickar på kör-pilen eller reloadar kopplas man till dom aktuella sajterna på nätet, INTE till dom sparade på hårddisken, som i dom andra browserna. Mycket användbart och extremt tids- och platsbesparande, tycker jag.

2. Ja, men jämför funktionerna, möjligheterna och snabbheten. Stort+ för iCab där också.

Det kan kännas avigt att testa en "annorlunda" browser när man har vant sej vid de stora bjässarna. Kan ta lite tid att aklimatisera sej och utarbeta egna konfigurationer och vanor. iCab är för mej ett lysande exempel på att lågbudgetproduktioner kan matcha, och i vissa avseenden tillochmed vida överglänsa dom resursstarka. Allt till en tiondel av dom andras filstorlek. Otroligt kreativt jobbat av Alexander Clauss. iCab är som gjort för mej. Men visst saknar man ibland någon funktion men då tar jag oftast till Firefox, eller Safari.

Det skulle ta för mycket av min tid i anspråk just nu att beskriva och recensera iCab. Jag säger: testa :)

Bara en sak till, iCab kan ställas in till att följa standarder eller uppföra sej som dom flesta andra browsers. Man kan alltså välja uppförande och identitet. En del sajter godkänner inte alla browsers, men då byter man bara identitet och vips är man inne.

Nu ska jag sätta mej in i alla nyheterna.

Visst ja, den kan nu köras nativt på Intelmacar, utan Rosetta. Mycket snabbare än förut.

Tog några jämförande tider på rendering av ett par känt sega sajter. Skillnaderna i tid är försumbara, däremot kan dom upplevas olika på grund av olika renderingssätt. Kan dock ställas in på iCab i olika typer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...