Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Monitor till gammal G3:a


tjorven

Rekommendera Poster

hej.

 

en kompis till mig sitter med 3 pc-datorer därhemma, varav 0 fungerar. den senaste som inköptes för 3år sedan hade fel med sig från start och har sedan dess aldrig blivit bättre. det som är galet är att kompisen bara gett upp och accepterat situationen istället för att byta upp sig till något bättre.

 

ok som macanvändare ser man ju ett ypperligt tillfälle till lite switch-propaganda.

 

har erbjudit mig att låna ut min gamla blåvita G3a (ok gammal, men fungerar fortfarande bättre än vilken pc som helst)

problemet är att den gamla studiodisplayen som hörde till förmodligen är helt körd. går det att ansluta vanliga monitors till G3an? den har ju en sån där särskild apple-kontakt?!

 

 

funkar det att lägga in tiger på den, eller kommer den explodera av ansträngning?

 

senast jag använde den körde den osx.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Blåvita G3:n använder den vanliga HD-15/VGA/D_SUB-varianten. Inga problem där.

 

Om du nu inte bytt grafikkort förstås som använder gamla Macars kontakt. Då kör du med adapter.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl "VGA"-kontakt på skärmortet så det borde väl funka med valfri gammal pezeskärm :-)

(Speciell Applekontakt BD15 försvann med introduktionen av beige G3 och återkom med ADC - men med ADC fanns det "alltid" antingen en VGA eller en DVI med VGA-signal i (via vanlig "pezeadapter".)

 

Har du bara hyfsat med minne i så är så nytt operativ som möjligt att föredra (då det är snabbare, men 10.4 drar lite mer minne...).

Men 10.3 eller 10.4 är ganska skit samma :-)

Raketfart jämfört med 10.1 :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp jag hittade vga-n...jag var så van vid att trycka in monitorn i adc-kontakten så jag har aldrig tänkt på att den fanns där.

 

 

 

minnet fungerade ok i x.1 så då borde det funka ok även i tiger?! det kan vara runt 700mb om jag minns rätt.

 

 

är det mycket av grafik i tiger som inte kommer fungera iom den gamla modellen? tänkte på typ exposé osv.

det krävs väl ett grafikkort som klarar av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exposse och sådant kommer funka. Eftersom grafikkortet inte orkar komemr det inte att bli samma "flyt", men det kommer gå lika fort då bara "frames" i rörelsen hoppas över. Förvånansvärt mycket av "grafiska effekter" funkar på gammal junk - även om ex.v. "vågeffekter" vid nya widgets etc. inte hinns med utan hoppas över.

 

Runt 700 i minne bör funka fint - dunka in 10.4 du bara (om du har ledig licens :-) )

 

Om han kompisen klagar på litet diskutrymme så förklara att datorn faktiskt är från förra årtusendet.

Försök inte få honom att peta in fler diskar eller stora diskar - det kan bli en tråkig upplevelse när det är en B&W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...