Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dvd -rw Eller +rw


Raphael

Rekommendera Poster

Min kära syndiga svarta söting kan ju bränna i -RW och +RW, så vad ska jag göra?

Jag stod på Clas Ohlssons och... ja, jag köpte både -RW och +RW skivor för jag kan ju inte bestämma mig. Båda fungerar, jag märker ingen egentligen skillnad... Samma pris på skivorna också. Har jag missat något, eller är det som Aftonbladet och Expressen i den berömda sketchen?

Mitt syfte är backup... en för dokumenten, en för bilderna och en för musiken. :)

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kära syndiga svarta söting kan ju bränna i -RW och +RW, så vad ska jag göra?

Jag stod på Clas Ohlssons och... ja, jag köpte både -RW och +RW skivor för jag kan ju inte bestämma mig. Båda fungerar, jag märker ingen egentligen skillnad... Samma pris på skivorna också. Har jag missat något, eller är det som Aftonbladet och Expressen i den berömda sketchen?

Mitt syfte är backup... en för dokumenten, en för bilderna och en för musiken. :)

 

Hälsar

Raphael

387445[/snapback]

Om ditt backup-program använder så kallad "packet writing" som ska du välja +

+ är ett modernare format som är mer anpassat för "packet writing"

 

Om inte så är - mer kompatibelt för det är litet äldre och mer spritt (fler läsare stödjer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Om ditt backup-program använder så kallad "packet writing" som ska du välja +

+ är ett modernare format som är mer anpassat för "packet writing"

 

Om inte så är - mer kompatibelt för det är litet äldre och mer spritt (fler läsare stödjer).

387560[/snapback]

 

Jag rekommenderar inte paketskrivning då skivan rymmer mindre och får sämre läsbarhet. Vanlig DAO för framtida arkivering och TAO för pågående arbete duger gott.

 

Generellt tycker jag det inte spelar någon roll vad man väljer för format dock så är - lämpligare för videodata enligt mig medans + kanske är snäppet bättre på data men bara med en hårsmån.

 

Själv använder jag bara - och väljer då Verbatim eller TDK vilket är bra märken!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar inte paketskrivning då skivan rymmer mindre och får sämre läsbarhet. Vanlig DAO för framtida arkivering och TAO för pågående arbete duger gott.

 

Själv använder jag bara - och väljer då Verbatim eller TDK vilket är bra märken!.

387594[/snapback]

Paketskrivning har den fördelen att man när som helst kan lägga på mer data på disken (till den är full, förstås). Detta gäller ÄVEN +R och -R, inte bara +RW och -RW.

 

Kända märken är en självklarhet!

(Fast jag hade litet problem med en sats TDK 8x -R för ett tag sedan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte så är - mer kompatibelt för det är litet äldre och mer spritt (fler läsare stödjer).

387560[/snapback]

 

Hmmm... :fundersam:

Kan det vara det som spökar?

Jag har tidigare använt Toast för att göra DVD-skivor av inspelade filmer från tv (inte piratkopiering...). Det har varit sådär, eftersom det ofta blir pixligt och hackigt i scenväxlingar.

 

Nu har jag testat att gå via iMovie och iDVD istället. Det blir mycket jämnare - men då kan jag inte spela upp filmerna i familjens dvd-spelare vid tv:n.

 

Nu visar det sig att alla Toast-skivor är "-" och alla iDVD-skivor är "+".

En ren händelse. Men det kan alltså vara där felet ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu visar det sig att alla Toast-skivor är "-" och alla iDVD-skivor är "+".

En ren händelse. Men det kan alltså vara där felet ligger?

389001[/snapback]

Inte helt omöjligt. Vad står det i DVD-spelarens bruksanvisning angående uppspelning och kompatibilitet med skivor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt omöjligt. Vad står det i DVD-spelarens bruksanvisning angående uppspelning och kompatibilitet med skivor?

389004[/snapback]

I princip ingenting (lågprismärke med halvtafflig instruktionsbok) - men det visade sig att det nog var + och - som spökade. Jag kopierade över en +skiva till en -skiva och då fungerade det alldeles utmärkt. Enda nackdelen var att den var gjord i bredbild i iDvd och tv:n är av den gamla vanliga 4:3-modellen - det visade sig dock bara vara ett problem med menyerna - själva filmen körs i "brevlåda".

Bra att veta det. Bara minusskivor i fortsättningen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...