Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

För stor för Bios


larso164

Rekommendera Poster

Har en gammal G3 350 som det sitter en 200GB disk i. Just nu är den brandvägg/router och det rullar OpenBSD på den (utan X).

 

Macens bios klarar bara disk upp till 120GB men MacOSX klarar ju givetvis mer. Finns det inget skivverktyg i terminalen (typ fdisk i OpenBSD) så man kan lägga till en större partition, typ skapa en 10GB boot-partition med MacOSX och sedan i terminalläge skapa en 190GB.

 

Tacksam för tips.

 

(Egentligen skulle frågan lika gärna kunna vara: Vad heter DarwinBSD:s motsvarighet till OpenBSD:s fdisk?)

 

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är inte BIOS, utan ATA-controllern i datorns som klarar max 128 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret, men jag tillåter mig att tvivla, för jag kör OpenBSD på burken nu och OpenBSD använder alla 200 gigabyten genom samma ATA-controller.

 

Problemet ligger i att MacOSX installations- och boot-program anropar bios för att tala med disken. Det är en nödvändighet av olika skäl, bl.a. för att du skall kunna byta startskiva "the Mac way" (the smart way).

 

Vad jag vill är att installations- och eller boot-programmet gott och väl kan få fråga bios om disken och få till [felaktigt] svar att den är 120GB och att första partitionen är 10GB så starta från den, och så startar den från den partitionen. När sedan bootloadern laddat MacOSX så läser MacOSX som alla andra *nixes direkt från disken och kan då "se" andra större partitioner. Så har jag gjort i Windows- och *nix sedan mitten på 90-talet och jag är säker på att det går även på en Mac G3!

 

Jag letar vidare och återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret, men jag tillåter mig att tvivla, för jag kör OpenBSD på burken nu och OpenBSD använder alla 200 gigabyten genom samma ATA-controller.

388969[/snapback]

Vänta bara till du verkligen försöker adressera något bortom 128GB...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en gammal G3 350 som det sitter en 200GB disk i. Just nu är den brandvägg/router och det rullar OpenBSD på den (utan X).

 

 

Tack för den upplysningen! och har du inte hittat nått om detta på bsdforumen?

Skulle kolla där också, tror inte att macforum är så informativt till BSD.

Annars så gör en installation med OS 9 och X sen en BSD-Partion?

Fins även Linux som brandvägg/router om man vill jobba med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det gå att formatera den i en nyare mac till 200 och sen sätta tillbaka den? alt skapa två partioner a 100 gb. Jag har gjort så på några gamla pc:ar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta bara till du verkligen försöker adressera något bortom 128GB...

388970[/snapback]

 

$ df -h

Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on

/dev/wd0a 148M 31.6M 109M 22% /

/dev/wd0h 183G 135G 47.7G 74% /home

/dev/wd0d 118M 2.0K 112M 0% /tmp

/dev/wd0g 3.0G 1.1G 1.7G 39% /usr

/dev/wd0e 1006M 748M 208M 78% /var

 

Det har jag redan. Nemas problemas.

 

Och sedan övriga frågor. Jag vill inte köra Linux, jag kör ju redan OpenBSD. Jag vill köra MacOSX på hela 200GB-disken.

Formatera disken på en annan Mac är naturligtvis bästa lösningen, men jag har inte tillgång till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA-kontrollern är en CMD Technology PCI0646. För mer läsning om dess möjligheter och begränsningar under *BSD kan man läsa på kontrollerns man-sida. Någon begränsning till 128 MB framgår inte där.

 

Jag är nästan helt säker på att det är samma driver till ATA-kontrollern i OpenBSD som i MacOSX. OpenBSD-teamet har (och nu börjar mina gissnigar på allvar) bara utvecklat drivers till några grafik-kort. Resten lånar man från övriga *BSD-kollektivet, där ju Darwin är en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så måste alltjämt adresseringen vara 28-bit via controllern.

OS X stödjer 48-bit.

Det är inte ovanligt (W2Ksp2 ex.v.) att man kan ställa bios för mer än 28-bit och disken verkar funka fint - tills man faktiskt använder utrymmet över 28-bit.

Lösningen är flera partitioner inom 28-bit.

 

Tycker det låter mysko att det funkar fint att använda adressutrymmet över 28-bit med openBSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroväckande läsning, jag kanske har en krasch att vänta...

 

Såg här också att jag har matematiken emot mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande fras vore kul att läsa mer utvecklad:

"A new 250G IDE hard disk will not work on older (pre >137G standards) interfaces"

för det är ju något annat än bootROM problematiken, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Det är de gammla macarnas ATA controller/BUS som sätter gränsen för användbart internt utrymme. iMac 350 har bara ATA-33

 

Lite fakta:

 

ATA/ATAPI-4 (Ultra ATA-33)

 

I detta protokoll bakas ATAPI kommandon in i ATA-Standarden. Man inför 3 nya modes ULTRA DMA mode 0-03. Man har också infört CRC(Cyclic Redunancy Checking) koll för dataverifiering. Överföringshastigheten är 33.3MB/s och för optiska enheter på half speed kanaler 16.7MB. 40 ledad ribbonkabel används!

 

ATA/ATAPI-5 (ULTRA ATA-66) Nu införs ytterliggare 2 modes Mode 3 med hastigheten 44.4MB/s och Mode 4 med 66.7MB/s. Nu införs också en 80 ledad ribbonkabel som blir obligatorisk pga ökad EMI med de högre hastigheterna(man jordade varannan ledare men behöll den 40 poliga kontakten).

 

ATA/ATAPI-6(ULTRA ATA-100)

 

En ny Mode införs, Mode 5 med hastigheten 100MB/s och nu införs kanske en av de viktigaste uppgraderingarna någonsin man uppgraderar LBA (Logical Block Addressing) från 28 bitar till 48 bitars addressering vilket bryter den gammla oformaterade 137GB barriären.(I verkligheten var dock begränsningen 128GB)

 

Om man formaterar en större disk än 128GB tex i en annan mac så kan den fortfarande användas även på ATA-33/66 men så fort man överskrider 128GB lagring på disken så blir dataintegriteten starkt nedsatt och risken för krash extremt hög. Inte rekommenderat således!. Näh lösningen om man behöver större lagringsutrymme är att använda extern FireWire disk som inte lider av begränsningen om kabinetten är ATA-100/133.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande fras vore kul att läsa mer utvecklad:

"A new 250G IDE hard disk will not work on older (pre >137G standards) interfaces"

för det är ju något annat än bootROM problematiken, väl?

389784[/snapback]

 

Absolut. Då är det ju kontrollerns begränsning.

 

Av Joakim Ågrens upplysande inlägg att döma bör jag ändå kunna använda hela disken eftersom den förefaller stödja ATA-100 enligt manualen. Eller läser jag fel?

 

Det är ingen iMac utan en PowerMac G3, i grått och turkosgrönt.

 

Tillägg: Har hittat mer info - den stödjer bara UDMA33. Så jag måste börja ta bort data för att vara stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp - en sista fråga bara. Ett nytt kontrollerkort borde väl vara vägen att lösa problemet? Tänker på t.ex. det här som har stöd i OpenBSD för macppc. Computercity.se säljer kortet så det är lätt att få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp - en sista fråga bara. Ett nytt kontrollerkort borde väl vara vägen att lösa problemet? Tänker på t.ex. det här som har stöd i OpenBSD för macppc. Computercity.se säljer kortet så det är lätt att få tag på.

390601[/snapback]

 

Kräver att du kan boota med kontrollerkortet, också..

Om du vill slippa åt >128GB området från OS X kan du använda http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

 

Du måste dock starta från en partition som bor under 128GB-gränsen

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kräver att du kan boota med kontrollerkortet, också..

Om du vill slippa åt >128GB området från OS X kan du använda http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

 

Du måste dock starta från en partition som bor under 128GB-gränsen

 

--

Martin

390609[/snapback]

 

Tack! Det där blir mest troligt min lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...