Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

16:9 problem!


glimmerman

Rekommendera Poster

Tjena!

 

 

jag sitter och ska slutföra ett dokumentärprojekt som ska levereras snarast. Nu har jag stött på ett problem.

 

 

Filmen är filmad i 16:9. När jag öppnar ett masterklipp i viewern ser det dock annorlunda ut än från timelinen. I viewern syns är klippet "utfyllt" med gråa fält uppe och nere. På Canvasen blir det istället svarta fält. När jag ändrar i "sequence/settings" till "anamorphic 16:9" krymps bilden ihop och blir väldigt smal.

 

 

Kommer detta ställa till problem på t.ex. en bredbildstv? Och hur ändrar jag i så fall inställningarna(aspect ratio?) så det blir rätt?

 

 

Tacksam för svar

 

Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

jag sitter och ska slutföra ett dokumentärprojekt som ska levereras snarast. Nu har jag stött på ett problem.

Filmen är filmad i 16:9. När jag öppnar ett masterklipp i viewern ser det dock annorlunda ut än från timelinen. I viewern syns är klippet "utfyllt" med gråa fält uppe och nere. På Canvasen blir det istället svarta fält. När jag ändrar i "sequence/settings" till "anamorphic 16:9" krymps bilden ihop och blir väldigt smal.

Kommer detta ställa till problem på t.ex. en bredbildstv? Och hur ändrar jag i så fall inställningarna(aspect ratio?) så det blir rätt?

Tacksam för svar

 

Johannes

387263[/snapback]

Du har inte skrivit vilket program du jobbar i, vilket kan underlätta om du vill ha hjälp.

 

Anamorphic ska du inte ställa ni på, om inte råmaterialet är filmat med en kamera som kör just anamorphic.

 

Vad är det för format du jobbar med? Är det HDV, okomprimerad HD, eller?

 

Och framförallt... Vad är det du vill åstadkomma? Vill du ha en aspect ratio på 4:3, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gå in i Motion-inställningarna i Viewerfönstret, öppna Distort och kolla så att Aspect Ratio står på noll. Så rackarns enkelt KAN det vara.

 

:whistling:

 

Isidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...