Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gåta 3/4


Axelman

Rekommendera Poster

Drängen skulle få en belöning för ett gott årsarbete, men bonden var SNÅÅL. :armskeptisk: Bonden hade lovat "en halv kalv halv och en fjärdedel därifrån" som bonus.... men hur mycket blev det? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag förstått det rätt så blir det väl ... vill inte avslöja gåtan för fort... :whistling:

 

jochum hann före...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inget eftersom bonden var så snål.

387164[/snapback]

 

MEN VARFÖR SÄGER DU SÅ...? :tappahakan::tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag förstått det rätt så blir det väl ... vill inte avslöja gåtan för fort... :whistling:

 

jochum hann före...

387163[/snapback]

Inte om jag har fel. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt med sån här dialektik, man fattar ju inte vad bönderna säger, men om och betyder dessutom så borde det väl bli 5/16 kalv annars blir det väl 1/16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halv kalv halv = 1/4 kalv - 1/4 = ingen kalv alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En halv kalv halv = 1/4 kalv - 1/4 = ingen kalv alls.

387179[/snapback]

Det var det jag menade med dialektik. Fan, kan dom inte uttrycka sig ordentligt?

Dumma bonde!! :elaktflin:

niffen har ju rätt naturligtvis (med bondens ögon sett)

men min advokat hade sett till att jag fått 5/16 kalv i bonus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5/16 kalv, inte mycket till bonus för ett gott årsarbete. Men bättre än ingen. Smart bonn och dum dräng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5/16 kalv, inte mycket till bonus för ett gott årsarbete. Men bättre än ingen. Smart bonn och dum dräng.

387189[/snapback]

Precis, jag tror att bonn utnyttjat drängens ev. okunskap.

Ingen bra personalpolitik :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låte bli att smyga in en lite historia om bonn och dräng, fast här är drängen smartast.

 

Bonn skickar in drängen att hämta hans stövlar. Drängen kommer in i köket och där sitter bonnmora och pigan.

-Bonn har sagt att jag skall sätta på er säger drängen. Det tror jag inte säger bonnmora, varpå drängen går ut på furstun och ropar till bonn "skall jag ta båda?" Jag det tror f.n det, skriker bonn tillbaka. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte låte bli att smyga in en lite historia om bonn och dräng, fast här är drängen smartast.

 

Bonn skickar in drängen att hämta hans stövlar. Drängen kommer in i köket och där sitter bonnmora och pigan.

-Bonn har sagt att jag skall sätta på er säger drängen. Det tror jag inte säger bonnmora, varpå drängen går ut på furstun och ropar till bonn "skall jag ta båda?" Jag det tror f.n det, skriker bonn tillbaka. :dumstrut:

387192[/snapback]

:tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt svar är O, zero, nada.......

 

Halv kalv halv är en fjärdedel. Tar man bort den blir det inget kvar. Hur logiskt som helst. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl mer att man inte förstod klyket, hade det stått "dra en fjärdedel därifrån" hade jag nog hajat bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl mer att man inte förstod klyket, hade det stått "dra en fjärdedel därifrån" hade jag nog hajat bättre.

387339[/snapback]

 

"Klyket" är ju en del av gåtan ju..... :chockadskeptisk: Samma gåta på klockren svenska är ju ingen gåta........ :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...