Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordbehandlings Program


aermartin

Rekommendera Poster

jag försökte mig på OpenOffice men det behöve X11 vilket verkade omständigt. va mer har ag för alternativ förutom microsoft office?.

 

textEdit var väll så där, tänkte lite mer avancerat.. likt word.

 

any suggestions..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1

textEdit var väll så där, tänkte lite mer avancerat.. likt word.

 

any suggestions..?

386918[/snapback]

 

Gamla fina AppleWorks håller ju än, även om det inte uppdaterats på 2-3 år. Då får du ju dessutom kalkylblad, databas, någon slags presentationsdel och grafikjox på köpet.

 

Sedan finns ju "efterträdaren" Pages, som jag inte har använt själv men som verkar ha sina fans. Det är dock inte något allt-i-ett-office-program som AppleWorks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neo Office, absolut. Det är lite mer åt MS Office/Wordhållet och ett bra program med många funktioner.

(Pages är också bra på sitt sätt, men ett helt annat "tänk" - rätt långt från Word... Och med färre funktioner)

 

HÄR hittar du NeoOffice :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i kören NeoOffice funkar fint!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om syftet är att arbeta med andra i Word-dokument så lär du har word själv. Funkar inte sådär jättebra med andra office-program att arbeta i varandras filer.

 

Om det är för eget bruk fungerar Textredigerare så länge du inte behöver layout på sidan, och behövs layout kan du använda Pages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom en bunt och kan säga följande...

 

Nisus Writer Express - fantastiskt och smidig på många sätt, verkligen - men saknar änke- och horungekoll (widow & orphan) så den tar inte hänsyn till paragrafer när den bryter stycken, det kan bli fult. Detta ska åtgärdas i framtida versioner enligt deras supportavdelning. En stor fördel är att den kör RTF och den har det bästa RTF stödet av de ordbehandlare som jag har testat. Importerar även Word godkänt.

Nisus

 

Mariner Write - finns på svenska och fungerar jättefint, snyggt och lättanvänt, ett härligt program. Färgglatt! På svenska. MEN - den svenska ordlistan är värdelös, totalt inkompetent. Istället för att köra mot Mac OS X:s inbyggda fina stavningskontroll, så har den en egen. Jag hade kört detta program annars, men bristerna i den svenska ordlistan gör att den går bort. I övrigt ett oerhört lovande program. Bra på att importera Word. Packas ofta med ett väldigt fint kalkylprogram till ett bra pris.

Mariner

 

Mellel II - en rolig och annorlunda ordbehandlare, många avancerade funktioner och oerhört mångsidig och kraftfull. MEN, bökig import av andra format än Mellels egna, kan ej importera styckeormat utan man måste skapa egna som man markerar för att ersätta de som ligger i dokumentet. Jag blir vansinnig på den... Tyvärr! Bra funktioner, värdelöst gränsnitt. Är på svenska (med viss engelska kvar), kör mot OS X inbyggda svenska ordlista = bra.

Mellel

 

Pages - Ja, det är denna jag använder. Fungerar fin-fint. En bra kombination av enkelt layoutprogram med de viktigaste ordbehandlingsfunktionerna. Vissa saker ligger inbäddade i menyer - som typsnitt och stilar (hade varit trevligt med fler ikoner på skärmen för snabb access!), men programmet är lättanvänt. Saknar flashiga funktioner som korrigering av skrivfel (som att sätta göra om små bokstav till stor i början av mening och liknande), men den funkar bra.

 

Word - tycker jag inte om. Nerlusad av funktioner och inget bra program att skriva i längre. Bökigt, omständligt, jobbigt... segt! Otrivsamt helt enkelt, och dyrt.

 

Ladda hem några testversioner och prova, se själv vad du behöver och gillar. Det gemensamma för Word-alternativen, är att de är mycket billigare. Pages är dyrast och finns i iWork tillsammans med Keynote (presentationsprogram, Apples svar på PowerPoint). Men ändå kostar det knappt 800 spänn. Word ligger ju på nästan 3 000 kr, om man inte är student.

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så finns det en tråd om ordbehandlare under Kontorsprogram, kanske borde denna tråd flytta dit då detta mer rör en viss typ av applikation som körs under OS X snarare än OS X i sig.

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öh! perfekt neo office är! Oo. utan x11 delen fan va sweet. ska börja ldda ner imorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...