Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kostar Windows pengar?


iOscar

Rekommendera Poster

Om jag ska köra windows måste jag betala för att ha windows i macen. Eller är det bara att göra på?

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag ska kunna köra windows på en mac mini så måste jag först köpa det? Och isåfall vad kostar det? Och är det windows xp eller nåt gammalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag ska kunna köra windows på en mac mini så måste jag först köpa det? Och isåfall vad kostar det? Och är det windows xp eller nåt gammalt?

386606[/snapback]

Det är windows XP service pack 2 (eller senare). Och det går inte med en uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är bland de dyraste programmen jag känner till, man för skamligt lite för pengarna man lägger ut. Det får t o m Mac OS X att framstå som billigt, vilket jag knappast ser det som med tanke på vilken fantastisk programvara man kan få gratis alt. för en väldigt låg kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Och är det windows xp eller nåt gammalt?

386606[/snapback]

 

Det gamla Windows Xp. :nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gamla Windows Xp.  :nanakudde:

Det gamla Windows i nyaste versionen som bara är två år gammal...

 

När man skriver det så känns det som om 85% av datorvärlden är grundlurad :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skriver det så känns det som om 85% av datorvärlden är grundlurad :-)

387554[/snapback]

Det är väl inte så konstigt. 90% av datoranvändarna är grundlurade.

 

Observera dock att 73.65% av all statistik är påhittad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska köra windows måste jag betala för att ha windows i macen. Eller är det bara att göra på?

:huh:

386603[/snapback]

 

 

Du kan alltid köpa en "äldre" pc som XP medföljer! då har du ditt XP! och PC!

Runt en krona MHZ är brukligt om du ska ha en "klar" för surfa" på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om WIndows. Hoppas någon Mac-användare kan svara.

 

Jag har två stycken Windows-licenser här hemma. En Home (tror jag) som medföljde min Laptop och så har jag Professional som är en corporate edition (helt laglig alltså)

 

Det Windows som medföljde Laptopen ligger på en sådan där förbaskad rescue/backup/restore-skiva med 40-11 program förinstallerade för Laptopen. Med andra ord, jag kan inte göra en ren Windows-installation med den skivan. Provade att skicka in den i Macen men det fungerade inte.

 

Corporate edition av XP inkluderar endast SP1, så den går heller inte att installera på Macen. Nu har jag pyttsat in Windows Vista Beta 2 i Laptopen och min gamla PC är utan OS. Jag har alltså två fullt ärliga och lagliga Windows-licenser som jag inte kan använda till Mac någon av dem. Så vad gör man? Vet att det ska gå att slipstreama SP2 med Windows XP för att få service pack 2 installerat med grundinstallationen. Har försökt detta vid något tillfälle men har inte lyckats.

 

Kan man få en skiva utskickad av Ms eller? Jag har ju faktiskt betalt för licenserna redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla MS hemsida. Jag tror du kan få en sp2 skiva. Eller hör efter i någon datorbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om WIndows. Hoppas någon Mac-användare kan svara.

 

Jag har två stycken Windows-licenser här hemma. En Home (tror jag) som medföljde min Laptop och så har jag Professional som är en corporate edition (helt laglig alltså)

 

Det Windows som medföljde Laptopen ligger på en sådan där förbaskad rescue/backup/restore-skiva med 40-11 program förinstallerade för Laptopen. Med andra ord, jag kan inte göra en ren Windows-installation med den skivan. Provade att skicka in den i Macen men det fungerade inte.

 

Corporate edition av XP inkluderar endast SP1, så den går heller inte att installera på Macen. Nu har jag pyttsat in Windows Vista Beta 2 i Laptopen och min gamla PC är utan OS. Jag har alltså två fullt ärliga och lagliga Windows-licenser som jag inte kan använda till Mac någon av dem. Så vad gör man? Vet att det ska gå att slipstreama SP2 med Windows XP för att få service pack 2 installerat med grundinstallationen. Har försökt detta vid något tillfälle men har inte lyckats.

 

Kan man få en skiva utskickad av Ms eller? Jag har ju faktiskt betalt för licenserna redan.

388574[/snapback]

 

Du får ta och köra med parallels desktop Det funkar med SP1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga om WIndows. Hoppas någon Mac-användare kan svara.

 

Så vad gör man? Vet att det ska gå att slipstreama SP2 med Windows XP för att få service pack 2 installerat med grundinstallationen. Har försökt detta vid något tillfälle men har inte lyckats.

 

 

Det är enkellt att slipstreama SP2 till din SP1 XP, Ladda hem nLite och även SP2 nätverksinstallationen (typ 270mb)

Sen kopierar du din XP cd till en mapp på din pc, och sen via nLite pekar på din SP2 fil, sen gör du en ny ISO fil som du bränner till cd.

Nu har du en XP SP2 cd att använda :skondans:

 

Om du har något program som kan öppna iso filer typ PowerISO eller UltraISO så öppna din nyskapade iso fil och se så att setup.exe är med, av någon anledning fattas den ibland när man skapar ny iso i nLite, om så är fallet så kopierar du bara den från din vanliga xp cd och lägger till den i din iso och sparar om den... sen bränner du en cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkellt att slipstreama SP2 till din SP1 XP, Ladda hem nLite och även SP2 nätverksinstallationen (typ 270mb)

Sen kopierar du din XP cd till en mapp på din pc, och sen via nLite pekar på din SP2 fil, sen gör du en ny ISO fil som du bränner till cd.

Nu har du en XP SP2 cd att använda  :skondans:

 

Om du har något program som kan öppna iso filer typ PowerISO eller UltraISO så öppna din nyskapade iso fil och se så att setup.exe är med, av någon anledning fattas den ibland när man skapar ny iso i nLite, om så är fallet så kopierar du bara den från din vanliga xp cd och lägger till den i din iso och sparar om den... sen bränner du en cd.

391822[/snapback]

 

Helt rätt. Precis så fick jag göra. Se dock till att det är samma språk på uppdateringen som på installationsskivan. Windows är riktigt kinkigt med att det ska vara samma språkversion. :finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows xp som medföljer en hp fj.siemen. är helt obruklig som operativ i andra datorer... (Funkar bara till den dator den medföljde) även produktnyckeln som finns på burken är helt obrukbar (ska vara obrukbar) vilket menas att du kan inte använda nyckeln att installera på någon annan dator (Windows låser produktnyckeln till själva datorn moderkort) bara på datorn med det specifika moderkortet windows är registrerad till (på fabriken) när du köper en oem version windows och installerar den på bruken så har du förbrukart licensen... men man kan altid pröva ringa till Microsoft och säga "jag har bytt moderkort!" så ger de dig en ny nyckel som du kan skriva upp (måste sitta med den gamla nyckeln och det windowset påslaget framför dig med registreringsdialogfönstret) den koden du får gör inte att du kan installera om windows igen på samma burk som du efter samtalet lyckats få windows installerad på... om du ska installera om winows så får du ringa igen. (samtalet tar ca 30min i snitt) detta har microsoft gjort för att windows användaren ska fatta beslut att köpa en ny kopia av operativet. =)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Ska prova det där programmet och slipstreama SP2 med XP SP1. Fungerar förmodligen bättre än det programmet jag testat tidigare.

 

Ok att licensen från min Laptop inte fungerar, det kan jag köpa. Men min corp edition av XP ska fungera. Den har jag installerat lite hur som haver på min andra PC utan att det någonsin krånglat. Får se, kanske blir problem när jag byter dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En OEM-licens av Windows XP SP2 kostar 1 196:- exkl moms och kan köpas på Dustin.

Dock måste följande krav uppfyllas;-)

 

Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.

Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

 

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

 

Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

 

OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all info om att slipstreama XP med SP2, idag har jag äntligen lyckats installera XP på min Mac och det fungerar klockrent. Har dock inte vågat koppla upp den på internet än :dumstrut:

 

Måste gardera alla hålen med vakter i form av brandväggar, antivirus osv innnan jag vågar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett nytt problem har dykt upp som jag vet någon annan har haft här på forumet. Vet dock inte vilken tråd det stog i.

 

Jag kan inte starta OS X längre. Varje gång jag startar datorn drar den igång Windows. Hur mycket jag än håller nere alt-tangenten så får jag inte upp menyn där jag kan välja Mac OS X eller Windows. Det lyckades en gång efter att installationen var klar, då startade jag om datorn och startade uppmed OS X helt utan problem. Men nu går det bara inte få fram menyvalet. Trycker jag på fel knapp? Kan jag göra något i Windows för att ändra detta? Jag vill ju ha OS X som default, Windows vill jag bara kunna starta någon gång ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, av någon lustig anledning fick jag fram bootmenyn igen och kunde starta OS X som vanligt.

 

Har ytterligare ett problem nu :)

 

Hur får jag reda på vilken DNS-server jag använder? I OS X har jag ingen info inkriven om DNS och i Windows kan jag inte surfa just på grund av utelämnade DNS-adresser i internet-anslutningen.

 

Vet att jag hade DNS inskrivet i min laptop förut, men efter testinstallation av Vista och tillbakagång till XP är de siffrorna borta.

 

Använder min 3G-nalle med operatören 3 som internetanslutning.

 

Minns inte vad man ska skriva i Terminal för att få fram all info om uppkopplingen. Den gamla windows-linjen ipconfig /all fungerar inge bra där. Får bara upp ip-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Jaha, av någon lustig anledning fick jag fram bootmenyn igen och kunde starta OS X som vanligt.

 

Har ytterligare ett problem nu :)

 

Hur får jag reda på vilken DNS-server jag använder? I OS X har jag ingen info inkriven om DNS och i Windows kan jag inte surfa just på grund av utelämnade DNS-adresser i internet-anslutningen.

 

Vet att jag hade DNS inskrivet i min laptop förut, men efter testinstallation av Vista och tillbakagång till XP är de siffrorna borta.

 

Använder min 3G-nalle med operatören 3 som internetanslutning.

 

Minns inte vad man ska skriva i Terminal för att få fram all info om uppkopplingen. Den gamla windows-linjen ipconfig /all fungerar inge bra där. Får bara upp ip-nummer.

393756[/snapback]

 

Du kanske hittar något kommando här? :fundersam::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns inte vad man ska skriva i Terminal för att få fram all info om uppkopplingen. Den gamla windows-linjen ipconfig /all fungerar inge bra där. Får bara upp ip-nummer.

393756[/snapback]

 

ifconfig

 

cat /etc/resolv.conf om du vill kolla vilka DNS-servrar du använder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få en skiva utskickad av Ms eller? Jag har ju faktiskt betalt för licenserna redan.

 

 

Nej.

 

Du har en OEM-licens, precis som med återställningsskivan av MacOS X som medföljer en nyköpt Mac, Microsoft lika lite som Apple kommer att ge dig en retail skiva (=paketerad i en flashig kartong) för att du betalt en "dold" avgift med maskinkostnaden.

Välkommen till den fria marknadsekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...