Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Gör även Trådnätverket Slött


nicoallergren

Rekommendera Poster

nicoallergren

Många trådar handlar om slöa nätverk med Airport.

Förklaringarna verkar vara av två huvudtyper:

1) Mac fungerar sämre än PC mot bredband. Detta kan man delvis lösa genom att trimma med t ex MacPilot, Apple Broadband Tuner e dyl.

 

2) Att den trådlösa förbindlsen kan variera i fart pga avstånd mellan Airport och dator.

 

Jag har ett annat problem. Har ett nätverk med drygt tio Macar. Som Router använder vi en Airport Base Station(i dagsläget firmware 4.0.9). Denna är kopplad till en switch som servar trådnätverket.

 

Tycker att nätet varit segt en tid och när jag pingar externa servrar får jag runt 500-1000kb/s, vilket ju inte känns så bra. Har en fiber in i huset på 10MB/s.

Men om jag tar min PB och kopplar in mig direkt på fibern, dvs tar bort airporten och ersätter den med min PB (med TCP/IP manuellt inställt med vårt publika IP) ökar hastigheten mångdubbelt.

 

Vad beror detta på?? Min bredbandsleverantör pratar om att det kan vara något tjall mellan deras router och Airporten vad gäller duplex/halduplex. Kan dock inte välja detta i min Airport.

Det kan väl inte vara rimligt att Airport, som ju faktiskt är avsedd att kunna vara router även för trådnätverk, ska dra ner prestandan så mycket??

 

Har någon en idé??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett annat problem. Har ett nätverk med drygt tio Macar. Som Router använder vi en Airport Base Station(i dagsläget firmware 4.0.9). Denna är kopplad till en switch som servar trådnätverket.

386534[/snapback]

Jag antar att du har kopplat från fiber-modemet till WAN-porten på din AirPort basstation, och sedan anslutit switchen till LAN-porten på basstationen. Varför har du förresten en så gammal firmware? Har du en äldre basstation, som inte stödjer nyare firmware? I min AirPort Extreme-basstation är det version 5.7 av firmwaren.

 

Tycker att nätet varit segt en tid och när jag pingar externa servrar får jag runt 500-1000kb/s, vilket ju inte känns så bra. Har en fiber in i huset på 10MB/s.

386534[/snapback]

Hur får du fram hastigheten i bitar per sekund med ping? Ping brukar vanligtvis svara med hur många millisekunder det tar för ett pingpaket att komma tillbaks. Är det kanske 500-1000 milliskunder du menar? Om det är det så kan jag hålla med om att det är lång tid, men pingtiden beror på många faktorer, och inte bara på din basstation.

 

Vad beror detta på?? Min bredbandsleverantör pratar om att det kan vara något tjall mellan deras router och Airporten vad gäller duplex/halduplex. Kan dock inte välja detta i min Airport.

Det kan väl inte vara rimligt att Airport, som ju faktiskt är avsedd att kunna vara router även för trådnätverk, ska dra ner prestandan så mycket??

386534[/snapback]

Vilken version har du av AirPort Administratörsverktyg? I den version jag har, 4.2 (420.31), kan jag i alla fall välja mellan halv och full duplex, och mellan 10 och 100 Mbit/s. Nu står den på automatiskt, vilket innebär att den handskakar med min leverantörs router för att komma överens om bästa möjliga hastighet. Hos mig fungerar detta alldeles utmärkt.

 

Det verkar dock som om din leverantörs utrustning inte klarar av denna automatiska handskakning, och därför vill de att du sätter din basstation på 10Mbit/s, och sedan vet jag inte om de vill ha full eller halv duplex. Dock borde de ju stödja full duplex, efter du kör via fiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicoallergren

Tack för svar.

Siffrorna jag anger är eg inte från TP-test e dyl utan svar från en tjänst som finns på vårt staddsnät i Umeå. Den levererar svaren på detta vis. Jag använde utrrycket "ping" lite slarvigt. Men även om jag "pingar" med TP-test är siffrorna lika nedslående tyvärr.

 

Det är en Air Port Base station, således äldre. Versionen just före extreme. Bara det kan ju göra att den är slöare men så stor ska skillanden inte vara när man kör tråd.

Jag har senaste firmware för denna och här kan man inte välja dublex manuellt. Den ska dock automatiskt välja rätt duplex och prata med lev:s router. Har också pratat med lev. om detta, men vi hittar inga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Tack för svar.

Siffrorna jag anger är eg inte från TP-test e dyl utan svar från en tjänst som finns på vårt staddsnät i Umeå. Den levererar svaren på detta vis. Jag använde utrrycket "ping" lite slarvigt. Men även om jag "pingar" med TP-test är siffrorna lika nedslående tyvärr.

 

Det är en Air Port Base station, således äldre. Versionen just före extreme. Bara det kan ju göra att den är slöare men så stor ska skillanden inte vara när man kör tråd.

Jag har senaste firmware för denna och här kan man inte välja dublex manuellt. Den ska dock automatiskt välja rätt duplex och prata med lev:s router. Har också pratat med lev. om detta, men vi hittar inga fel.

387085[/snapback]

 

Minns inte specarna på Apples tillbehör så väl som jag minns dem på Macarna, men den gamla Basstationen är ju gammal som gatan i de här sammanhangen. Till och med de trådlösa sändaren/kretsarna är i veteranklass. Den klarar nog inte ens att hantera sin nominella 10 mbit på WAN-porten om det är flera aktiva klienter samtidigt. Även om den har en 10/100 mbit-port på basstattionen är det inte säkert den är snabbare för det. Den trådlösa genomströmning är förmodligen också bättre på en Airport Express ställt i 802.11b-läge!

 

Du skriver 10 MB/s på fibern, men du menar väl 10 megabit. Eller är det 100 megabit? För 1000kb/s är en typisk maxning av en 10 mbitslina. Du säger att du får mångdubbelt med Powerbooken vilket tyder på 100 megabit. I det läget är det verkligen dags att pensionera det gamla UFO:t!

 

Det är för övrigt få routrar i konsument/småföretagarklass som klarar att fylla en 100 mbitslina, så det kan vara värt att snoka runt efter kraftfullare prylar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicoallergren

Linan ska vara max 10 mbit. Är 1000kb/s verkligen max på en 10mbit lina??

Hur kan det då komma sig att jag får över 10 000kb/s när jag kopplar min PB direkt på linan, dvs kopplar bort airport?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Misstolkade dit "1000kb/s" som 1000 kilobyte per sekund och det är typiskt maxvärde för en 10 mbitlina. Och jag är inte bättre själv med tydligheten. Dags att återgå till de tydligare benämningarna.

 

Den gamla Airportstation är nog inte snabbare än så. Jag googlade specar och fann denna jämförelse:

 

http://www.vonwentzel.net/ABS/Evolution/index.html

 

Detta skrivs om "snow"-versionen som du har:

 

"Some criticism was levied on Apple for the slow speed of the WAN port in Snow base stations - it made them unsuitable for heavy-duty commercial use."

 

Det kan ju vara något annat som spökar till det, kopplingen till switchen till exempel. Koppla ur switchen och kör Powerbooken direkt på lina in i UFO:t. Är det bara 1000 kbit/s när Powebooken får 10.000 kbit/s direkt på bredbandet vet du att basstationen är flaskhalsen.

 

Jag tror att det är den som just är flaskhalsen. Utvecklingen har gått för snabbt. Den allra första basstationen från 1999 blev till exempel ruskigt långsammare med kryptering aktiverat. Processorn orkar inte med alla uppgifter. "Snow" är från 2001 någongång och det är veteranmaterial i de här sammanhangen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nicoallergren

Tack för bra svar. Det verkar nog vara så att "Snow" är problemet. Trodde inte att det var sådan skillnad på dessa WAN port jämfört med Extreme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...