Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Quark License Server


LasseThid

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag behöver hjälp med installationen av Quark License Server.

 

Efter installationen av programmet skall man via Quarks hemsida skapa en licensfil och då måste man ange Serverns Värd-ID (Ethernet kort adress). Var hittar jag denna info?

Jag provade med att mata in Ethernet-ID från Systeminställningar - Nätverk - Ethernet, men denna adress är 17 tecken lång och jag kan bara mata in 16 tecken... :w00t:

 

Har pratat med Quarks svenska support men de kunde inte hjälpa mig.

 

Lasse

Billes Tryckeri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att skriva in den utan kolon mellan grupperna av siffror och bokstäver?

Alltså i stället för 00:34:4d:12:78:6b, så kan du testa 00344d12786b.

 

Det är i alla fall rätt adress du har hittat, om det nu är ethernetkortets adress de vill ha. Förmodligen måste man skriva in den på något annat sätt än det som är standard, vilket innebär att siffrorna (och bokstäverna) är grupperade två och två åtskilda av kolon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrmmm...

 

Det visade sig att "Västerns snabbaste fingrar" slagit till igen.... IP-adressen var felaktig... :whistling:

 

Nu funkar det fint.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur löste du det? Du skriver IP-adressen var felaktig. Var det den du försökte skriva in?

Hursomhelst så är ju även hårdvaruadressen 17 tecken, om man räknar in alla kolon.

Så jag förstår inte hur du lyckades lösa det. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller IP-adressen så hade jag skrivit 198.162 istället för 192.168 därav kunde QLA inte hitta rätt dator när den läste licensfilen.

 

Vad gäller Ethernet adressen så är det korrekt att den skall skrivas in UTAN kolon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...