Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac;ar I Filmindustrin


Funk Monks

Rekommendera Poster

På senare år har man allt mer kunnat se MacIntosh datorer på vita duken och seriers, vilket är kannon bra eftersom det ger bra marknadsföring. Men nu på senaste tiden har man istället börjat dölja produktens logotype genom att sätta ett klistermärke över osv. Varför? Är det massa trams om rättigheter å så?

 

Har dock ingen exempeln på när de döljer logotypen, men ni förstår vad jag menar...

post-8356-1155692389_thumb.jpg

post-8356-1155692406_thumb.jpg

post-8356-1155692419_thumb.jpg

post-8356-1155692438_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu på senaste tiden har man istället börjat dölja produktens logotype genom att sätta ett klistermärke över osv. Varför? Är det massa trams om rättigheter å så?

 

Har dock ingen exempeln på när de döljer logotypen, men ni förstår vad jag menar...

386327[/snapback]

SVT och andra reklamfria kanaler gör det alltid. En del reklamkanaler gör det i t.ex diskussionsprogram, där de kanske kör Mac i studion. De vill inte göra reklam för Apple om de inte får in reklamintäkter för det.

 

De säljer hellre reklam mellan programmen. Visst kan de visa Appleloggan i rutan också, om de får betalt för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någon rättsläkarserie (inte jordan) på tv, som nu verkar ha slutat.

Där har huvudpersonen en iMac (och en iPod för den delen också, som hennes son snor i något avsnitt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu på senaste tiden har man istället börjat dölja produktens logotype genom att sätta ett klistermärke över osv. Varför? Är det massa trams om rättigheter å så?

386327[/snapback]

 

Scenografen vill ha en snygg grej i scenen. Man kontaktar tillverkaren och erbjuder produktplacering. Tillverkaren säger nej, men scenografen (eller regissören) vill ändå ha grejen i scenbilden. Man klistrar då över logotypen därför att man inte fick pröjs.

 

Ofta syns loggor i bild även om man inte får betalt av tillverkaren. Det är realistiskt helt enkelt. Vår vardag är smockfull av loggor - tar man bort dom så blir scenen orealistisk. Så - alla loggor som syns i en film är INTE resultatet av produktplacering.

 

Man kan inte heller klistra över alla loggor pga "rättighetstrams". Det skulle bli ohållbart. Mig veterligen har ingen tillverkare stämt ett filmbolag därför att terroristerna/bad guys/våltäktaren/psykopaten använde en (t.ex) Dell eller Mercedes i sin brottslighet :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT och andra reklamfria kanaler gör det alltid. En del reklamkanaler gör det i t.ex diskussionsprogram, där de kanske kör Mac i studion. De vill inte göra reklam för Apple om de inte får in reklamintäkter för det.

 

De säljer hellre reklam mellan programmen. Visst kan de visa Appleloggan i rutan också, om de får betalt för det.

386329[/snapback]

 

Ja precis, man ser det med andra datorer också ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någon rättsläkarserie (inte jordan) på tv, som nu verkar ha slutat.

Där har huvudpersonen en iMac (och en iPod för den delen också, som hennes son snor i något avsnitt)

386368[/snapback]

Tyst vittne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg framtidsfilmen The Island härom veckan.

Den utspelar sig några tiotal år framåt i tiden.

 

I den framtidsvisionen används macen fortfarande. :):ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veronica Mars, Bones, CSI etc etc ;) kul o se faktiskt.. Minns för nått år sen så såg man knappt nån.. Eller jag kanske inte tänkte på det då mest på senaste tiden jag börjat kolla efter det sen jag köpa min powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det bästa var ju när 24 "visade" upp alla Macintosh datorer i nästan var enda scen :P kul att se.. men efter säsong tre tror jag så bytte de till HP burkar :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om det utan tillstånd visas logotyper och finns det risker att blir stämd för varumärkesintrång. Apple skulle nog skicka fram en advokat om det spelades in en film där boven är ett internetpeddo sittandes i ett mörkt rum framför en lysande silvrig Appleskärm hela dagarna. Så för gardera sig mot juridiska problem ser man till att undvika detta helt. Nu är detta vanligen ett beslut som inte tas av själva filmproducenterna utan av bolagens jurister. :byrakrat: Eller kanske de som betalar juristerna. Man vill nog inte att de ska få jobba mer än nödvändigt.

 

Filmproducenterna/regissör kan däremot vilja "disassociera" filmen med verkligheten. De vill undvika att publiken låter filmintrycket färgas utifrån varumärken, vardagsituationer etc. Så de hittar på egna märken av läsk, företag och så vidare. Som alla sett är det vanligt med "Hollywood-OS" istället för Windows som för många är samma sak "jobb" där tittaren faller ur filmtrancen och istället börjar fundera på veckorapporten, sin sura chef eller senaste flörten i fikarummet. Eller "Va! Hjälten kör Windows!?! Sicken förlorare!", som en del här säkert skulle tänka! :elaktflin:

 

Debattprogram med mera vill inte att de ska framgå som sponsrade eller att de på något sätt promotar ett varumärke vilket de (in)direkt gör ifall de visar en Dell-logga i bild under hela programmet. Här handlar det om att gardera sig ifrån en ifrågasättande av oberoende och är ett redaktionellt beslut. Själv klär jag mig bara i kläder med företagsnamn när det är tvättdag eller när jag sitter hemma en söndag och pruttar i soffan. :totaltgalen:

 

Sedan har vi då reklamaspekten. Även om det säkert har hänt att "Vi frågade Apple men de vill inte köpa produktplacering och därför gömmer vi loggan", handlar det snarare om att filmblaget har avtal med andra om produktplacering. Då blir det svårt att få in stålarna om du ger andra märken gratis exponering. :armskeptisk:

 

Det kan också handla om reklam fast i ett andra led. Därför är det vanligare med klisterlappar i TV-serier som ska säljas vidare till TV-kanaler vilka är beroende av att sälja reklamtid för $$$$$$ per minut. Om då vissa varumärken exponeras "gratis" har de invändningar som kan försvåra försäljningen av TV-serien. :fundersam:

 

Vissa har nog en en ren reklamsyn. "Har de inte köpt tid får de heller inte synas". Blaskiga, reklamtunga kanaler som hela tiden som blurrar ut tröjor, läskburkar och liknande torde vara exempel på detta. :tyst:

 

Väldigt ofta skulle jag säga att det är en kombination av allt detta. Att visa Windows på skärmen kan vara problematiskt ur alla aspekter. :lol:

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och tänkte.. Eftersom shake användes till king kong. vilka andra program används till storfilmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veronica Mars, Bones, CSI etc etc ;) kul o se faktiskt.. Minns för nått år sen så såg man knappt nån.. Eller jag kanske inte tänkte på det då mest på senaste tiden jag börjat kolla efter det sen jag köpa min powerbook.

386616[/snapback]

 

Och inte att glömma Extreme Home makeover... fast där täcks Äpplet med klister, men i början hann man se att Ty hade en iBook.

 

Detta med produktplacering är BIG business.... Nokia hade ju sponsat telefonerma i Världarnas Krig med Tom Cruise.

 

:finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sveriges Television, som public service-företag skall alltid vara beroende. Därför får vi inte visa några som helst varumärken i bild (vilket jämt skapar problem).

Sättet att kringgå detta är enklast att visa flera olika varumärken samtidigt, men även där kan vi bli fällda för granskningsnämnden. Däremot så går det ofta bra att visa en produkt med täckta logotyper. Att alla ser att det är en Mac trots att äpplet är täckt är allt som oftast inget problem.

 

Fria kanaler, samt filmer har inte alls samma problem. Tvärt om är det oerhört enkelt att fixa sponsring med till exempel datorer eller bilar mot produktplaceringen. Ibland vill de inte ens att man returnerar produkterna efter inspelningen. Det är en stor bonus för de som jobbar med programmet/filmen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket att tillägga men jag var i Santa Monica nyligen (några dagar sen) där stötte jag på Tim Robbins i deras butik på 3:rd street promenade. Så han måste ju ha en Mac antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...