Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskproblem MacBook


Raphael

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag körde Skivkontroll på min nya MacBook, för jag är ju så van vid PC världen där man behöver göra det ofta... Jag räknade med felfritt, men den klagade!

Den säger "Enhetshuvudet behöver en mindre reparation".

Vad innebär detta?

Jag fick hem datorn för några dagar sedan.

Har den varit utsatt för något på vägen från fabriken måntro?

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den varit utsatt för något på vägen från fabriken måntro?

386299[/snapback]

Det är knappast troligt. Den troligaste förklaringen är att din nätspänning inte är stabil. Det kan förekomma både spänningstoppar och spänningsbortfall. Speciellt spikarna har en förmåga att slå igenom och komma in i datorerna, vilket kan resultera i att ettor blir nollor, och tvärtom. Med andra ord så kan det skrivas felaktiga data på hårddisken till följd av detta.

 

Detta är den absolut vanligaste orsaken till hårddiskkrascher.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du bara kan reparera genom att starta från din Installationsskiva som medföljde datorn.

 

Sätt i skivan, starta om datorn genom att hålla nere c-tangenten, när du valt svenska som språk, går du upp i menyn, och där väljer Skivverktyg och Reparera Skiva.

OBS Reparera aldrig Skivbehörigheter utifrån installationsskivan.

Det gör du enbart inneifrån Verktygsmappen som du har i din Programmapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS Reparera aldrig Skivbehörigheter utifrån installationsskivan.

Det gör du enbart inneifrån Verktygsmappen som du har i din Programmapp.

386330[/snapback]

 

Vad händer om man gör det då? asså reparerar skivbehörigheter via cd? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan knasa sig riktigt, om det inte är samma version på DVD-skivanssystem som på datorns System.

Anta att du har 10.4.7 på datorn, men du har 10.4.3 på din DVD-skiva, då kan Skivverktyget ha uppdaterats i de senare versionerna, och det är det som kan ställa till det.

Thomas Ytterberg gav en bättre förklaring än vad jag kan ge i en annan tråd.

 

Har också läst det i ett Appledokument som jag tyvärr inte hittar nu.

Där avrådes på samma sätt, kör inte Reparera Skivbehörighet om systemversionen är en nyare version på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan knasa sig riktigt, om det inte är samma version på DVD-skivanssystem som på datorns System.

Anta att du har 10.4.7 på datorn, men du har 10.4.3 på din DVD-skiva, då kan Skivverktyget ha uppdaterats i de senare versionerna, och det är det som kan ställa till det.

Thomas Ytterberg gav en bättre förklaring än vad jag kan ge i en annan tråd.

 

Har också läst det i ett Appledokument som jag tyvärr inte hittar nu.

Där avrådes på samma sätt, kör inte Reparera Skivbehörighet om systemversionen är en nyare version på datorn

386335[/snapback]

Är det inte så att skivverktyg från 10.3.9 och äldre inte får användas på 10.4 (och senare)?

Dvs Skivverktyg från 10.4 FÅR användas på datorer med 10.4.7.

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301266

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det också, säger sig nästan självt att man inte använder 10.3 för att reparera 10.4.

Skulle jag aldrig tänka mig att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det också, säger sig nästan självt att man inte använder 10.3 för att reparera 10.4.

Skulle jag aldrig tänka mig att göra.

386346[/snapback]

Du verkar ha missat själva poängen: Det spelar ingen roll om skivverktyg är några uppdateringar äldre än det system man kör, alltså den tredje siffran skiljer sig. Om man (som du skriver) har en systemskiva med 10.4.3 så är det den man SKA använda även om man har 10.4.7 på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, men bara för att Reparera Skiva, inte behörigheterna, såvida det inte är samma system på skivan som hårddisken..

 

Svarade på ett mail nyss från en grabb här i Göteborg, som använt Jaguarskivan och kört Reparera Skivbehörighet med i Panther. Riktigt struligt nu.

Rekommenderade honom att formattera om och installera ny Panther. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, men bara för att Reparera Skiva, inte behörigheterna, såvida det inte är samma system på skivan som hårddisken..

 

Svarade på ett mail nyss från en grabb här i Göteborg, som använt Jaguarskivan och kört Reparera Skivbehörighet med i Panther. Riktigt struligt nu.

Rekommenderade honom  att formattera om och installera ny Panther. :unsure:

386356[/snapback]

Jo, behörigheterna läses faktiskt från hårddisken, inte DVD:n. Alltså är det ingen fara att använda en äldre Tiger-skiva på Tiger, en äldre Panther-skiva på Panther osv.

 

Som både du och jag är överens om så ska man aldrig använda annat än Tiger på Tiger, inget annat än Panther på Panther osv.

 

http://www.macworld.com/2006/08/secrets/repairpermissions/

Se stycket "How does the Repair Disk Permissions function know what the “correct” permissions are?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den länken, hade jag inte läst förut. Lades till bokmärkena :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den länken, hade jag inte läst förut. Lades till bokmärkena  :ThumbsUp:

386364[/snapback]

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan knasa sig riktigt, om det inte är samma version på DVD-skivanssystem som på datorns System.

Anta att du har 10.4.7 på datorn, men du har 10.4.3 på din DVD-skiva, då kan Skivverktyget ha uppdaterats i de senare versionerna, och det är det som kan ställa till det.

386335[/snapback]

 

Ok, i datorns Skivverktyg är "Reparera" gråmarkerat, det är alltså inte valbart.

Det fel jag får uppträder precis när den är klar med kollen av skivan, där säger den "kontrollen avslutades med ett fel", och den pratar om "enhetshuvudet". Det låter som ett metalliskt, fysiskt fel på skriv/läs huvudet snarare än själva skivan, eller? Jag vet inte...

 

Gällande förslaget om nätspänning från föregående talare, det var intressant - men vad gör man åt det? Jag har kört i samma uttag som min PC och den har en hårddisk som är hur stabil som helst och alltid varit i flera år. Felet med den är att den har ett fel på IMAP32.DLL som gör att vissa saker inte fungerar, men kollen av hårddisken etc avlöper alltid felfritt i den.

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, i datorns Skivverktyg är "Reparera" gråmarkerat, det är alltså inte valbart.

386389[/snapback]

Det beror på att den inte kan reparera skivan den körs ifrån. Du måste starta från systemskivan (CD eller DVD).

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106214

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, i datorns Skivverktyg är "Reparera" gråmarkerat, det är alltså inte valbart.

386389[/snapback]

Du kan inte reparera den skivan som du har startat datorn ifrån. På den är en massa systemfiler och annat öppna, och Skivverktyget kan inte reparera då, eftersom den gör ändringar på skivan under reparationen. Det är ungefär som att såga av den gren man sitter på. Därför måste du starta från CD/DVD och köra reparationen därifrån.

 

Det fel jag får uppträder precis när den är klar med kollen av skivan, där säger den "kontrollen avslutades med ett fel", och den pratar om "enhetshuvudet". Det låter som ett metalliskt, fysiskt fel på skriv/läs huvudet snarare än själva skivan, eller? Jag vet inte...

386389[/snapback]

Nej, det är inget fysiskt fel, trots namnet. Enhetshuvudet (device header på engelska) är information i början av disken, som innehåller information om dess storlek, antal partitioner med mera. Det är kanske inte den bästa översättningen av device header direkt, så många säkerligen tänker som du, när de ser ordet enhetshuvud, som ju kan föra tankarna till läs- och skrivhuvudet. Enhetshuvudet har alltså ingenting med detta att göra. Se det istället som förorden i en bok.

 

Gällande förslaget om nätspänning från föregående talare, det var intressant - men vad gör man åt det? Jag har kört i samma uttag som min PC och den har en hårddisk som är hur stabil som helst och alltid varit i flera år. Felet med den är att den har ett fel på IMAP32.DLL som gör att vissa saker inte fungerar, men kollen av hårddisken etc avlöper alltid felfritt i den.

386389[/snapback]

För att åtgärda problem med nätspänningen så kan man skaffa en UPS, som jag tänker göra. Det finns dock billigare filter, som t.ex detta. Det skyddar mot överspänning, men hjälper inte vid spänningsbortfall. En UPS är i princip samma sak, men har också inbyggt batteri, som tar över strömförsörjningen till datorn, om nätspänningen försvinner. Det gäller inte bara längre strömavbrott, utan även vid kortvariga sådana. Det är inte alls ovanligt att man får små korta spänningsfall, som bara varar bråkdelen av en sekund.

 

Angående din PC, så kan den mycket väl fungera bra. Antingen har den ett bra filter inbyggt (extremt sällsynt), eller så blir det faktiskt små, små fel på den vartefter, som du inte ser förrän hårddisken kraschar bortom all räddning. Då menar jag inte fysiskt, utan just att data har blivit så förvanskat genom åren att det inte går att återställa. Då är det bara formatera om, och se till att man har ordentligt med backuper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Jag har nu kört Skivkontroll från startskivan och fick köra reparation två gånger innan den blev grön (första gången sa den "Skivan kunde inte repareras", så jag gav den en chans till). Har även inhandlat nätstörningsfilter och överspänningsskydd på Clas Ohlsson - jag har inte råd med en UPS i dagsläget, men jag hoppas den lilla box jag köpte underlättar livet för hårddisken på min MacBook.

 

Nu fick jag en bra idé också, borde testa den i min hi-fi :).

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...