Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har Apple kvar att göra


Hunter_78

Rekommendera Poster

Tyvärr är det alltför många mac-användare som gått på Apples myter, titta bara på imatte.

386929[/snapback]

 

Tyvärr är det alltför många wc-användare som gått på Microsofts myter, titta bara på Reefer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
Tror faktiskt att Apple inte vill ge sig in i spelmaskinernas värld.

Mac ska framstå som ett arbetsredskap.

386548[/snapback]

 

Vill och vill... Det är vad de bör göra om de ska börja konkurrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Vill och vill... Det är vad de bör göra om de ska börja konkurrera.

387035[/snapback]

 

 

Är det verkligen så många som spelar? Hur stor vinst gör företagen på sådana datorer? Är det inte bara komponenttillverkarna som tjänar... och datorbyggarna som lockar till sig framtida möjliga kunder med att introducera varumärken så tidigt som möjligt till de stackars små barnen... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så många som spelar? Hur stor vinst gör företagen på sådana datorer? Är det inte bara komponenttillverkarna som tjänar... och datorbyggarna som lockar till sig framtida möjliga kunder med att introducera varumärken så tidigt som möjligt till de stackars små barnen... ?

387070[/snapback]

 

Logga in på Battle.net t.ex. Konstant 50-70 tusen som spelar samtidigt. Och det är endå bara Blizzards spel (exkl. WoW!). Lägg sedan till alla som lirar CS, WoW, Quake etc, samt alla som spelar spel offline! Det blir ett par stycken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så många som spelar? Hur stor vinst gör företagen på sådana datorer? Är det inte bara komponenttillverkarna som tjänar... och datorbyggarna som lockar till sig framtida möjliga kunder med att introducera varumärken så tidigt som möjligt till de stackars små barnen... ?

387070[/snapback]

 

Men debatten borde väl handla mera om vad Apple har att erbjuda jämfört med MS?

Jag bryr mig inte så värst mycket om Maccarna har 2, 4 eller 55% av marknaden, jag vill ha en dator som 1) fungerar utan att man får nervsammanbrott lite då o då 2) är snygg (faktiskt!) 3) har program jag behöver i mitt användande.

 

Det är mycket möjligt att PC:n kostar mindre och har all möjlig lull-lull, det är inte väsentligt för mig. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det alltför många mac-användare som gått på Apples myter, titta bara på imatte.

386929[/snapback]

 

Tyvärr är det alldeles för många som tar allt på blodigt allvar......... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det alldeles för många som tar allt på blodigt allvar......... :elaktflin:

389360[/snapback]

 

Ja, det hade vart fint med lite allvar i reklamerna och kanske lite mer trovärdiga belägg för varför OSX är bättre än Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas Apple ger sig in i mobiltillverkningen.. =) Vore häftig att ha en snygg Apple mobil!  :skondans:

389323[/snapback]

 

Ja varför ej! skulle säkert köpa en men alla mina arbetspolare sku bli galna på en då! :fundersam:

Ha fått några av mina kollegor att gå över till SE telefoner men det är svårare att få dom att gå över till Mac! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill Apple växa så måste de dela upp sin verksamhet, separera hårdvara och mjukvara. låta alla göra hårdvara till deras mjukvara och mjukvara till deras hårdvara. Se bara vilken genomslagskraft första steget i denna riktning fick när de öppna sin hårdvara för annan mjukvara (windows). eller tänk er hur liten ipod hade varit om den inte fungerat med windowsanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror många har glömt vad OS X respekive Windows är (och Apple och Microsoft gör ju allt för att dölja detta också). Vad jag menar är att när vi pratar om OS X eller Windows är det oftast de användarapplikationer som kommer med operativsystemet. Det har liksom flutit ihop till ett. Men egentligen är det ju två olika saker. Det "egentliga" operativsystemet är något (nästan) osynligt som finns under och servar de olika applikationer vi ser.

 

I det menar jag ingår ramverket för att använda diskar, tangentbord möss mm. Det grafiska ramverket, fönster ikoner mm. Schemaläggning, mulittasking mm., säkerhet, användare konton, läsoch skrivbehörigheter mm.

 

Om man tar Leopardpresentationen på senaste keynoten var det väl egentligen bara Core-image som jag menar var ett riktigt tillägg till det egentliga operativsystemet.

 

Det andra är naturligtvis också trevligt men jag tycker nog på ett sätt att det är en styggelse att bunta ihop det med operativsystemet. Mail eller iLife är inte operativsystem. Klart det är bra att få mycket färdigt när man köper en dator men det dödar också all konkurrens. MS och Windows gör samma sak.

 

Och skall man prata bara min definition operativsystem så tycker jag det verkar som Apple med OS X har ett försprång på de flesta områden med Unix basen och den stabila supportfunktionerna för grafik, ljud mm.

 

Däremot verkar Windows erbjuda ett stabilare ramverk för klient/server applikationer databaser mm. (till priste av att det ska vara rena Windows-nätverk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och skall man prata bara min definition operativsystem så tycker jag det verkar som Apple med OS X har ett försprång på de flesta områden med Unix basen och den stabila supportfunktionerna för grafik, ljud mm.

 

Däremot verkar Windows erbjuda ett stabilare ramverk för klient/server applikationer databaser mm. (till priste av att det ska vara rena Windows-nätverk)

389438[/snapback]

 

Håller med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad macintosh saknar, är som i pc-världen att kunna bygga "sin" egen mac!

Sen varför har inte det kommit en Tablet-mac? Imacen är ju SÅ NÄRA!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi alla vet är Macen en fantastiskt väl genomtänkt dator med komponenter i en unik mix i ett unikt skal och med ett operativsystem som innehåller många finurligheter och småprogram som är värt en hel del - som exempelvis ColorSync och färgtemperaturmätare. Naturligtvis kan Apple göra en Mac OS X "light" med nedbantade funktioner och köra detta på en dator som innehåller standardkomponenenter, standardmoderkort och standarddesign - då skulle priserna också sjunka. Men, genom att priserna sjunker så sjunker också marginalerna och även fast Apples marknadsandel kanske skulle öka så skulle intäknterna minska. Ni jämför med Dell, men Dell är inget framgångsrikt företag om vi talar om cashflow. Det är ett företag med ekonomiska problem som har varit i gungning flera gånger med vinstvarningar och annat.

 

Apple är ett tryggt företag med stabil ekonomi och med en ackumulerad försäljning som nu ligger 50% högre än tidigare. Apples marknadsandel för exempelvis bärbara datorer i USA har ökat från 6 till 12% första halvåret 2006.

 

Jag är inte säker på att marknaden vill ha exempelvis en nedbantad MacBook med OS X Light och ingen kamera, ingen airport, med sladdrig nätkabel a'la PC budget och dåligt tangentbord, mindre stötsäker, större, tyngre, med sämre batteritid och så vidare... Inte ens om detta skulle innebära en prissänkning med ett par tusen. Tvärtom tycker jag Mac gör prisvärda datorer!

Känslan är värd så mycket mer.

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som många inte tänker på när de jämför OS X och Winodws XP är att windows XP är gammalt om man jämför med OS X.. Jag kommer inte ihåg exakt när windows XP kom men tror det var år 2000-2001 eller något sådant.. OS X kom mycket senare.. För att få en snarlik jämförelse, får man nog jämföra de två kommande operativsystemen Leopard och Vista.

 

Försöker vara neutral.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som många inte tänker på när de jämför OS X och Winodws XP är att windows XP är gammalt om man jämför med OS X.. Jag kommer inte ihåg exakt när windows XP kom men tror det var år 2000-2001 eller något sådant.. OS X kom mycket senare.. För att få en snarlik jämförelse, får man nog jämföra de två kommande operativsystemen Leopard och Vista.

 

Försöker vara neutral.. :)

389466[/snapback]

 

Nja, XP kom väl 2001 (ungefär samtidigt med MacOS X) och har sen precis som OS X uppdaterats några gånger (ServicePack 1 2002 och ServicePack 2 2004). Vista är ju ännu inget operativsystem, utan mer en undflyende hägring... :) Microsoft får nog aldrig till det om de ska fortsätta bygga på samma grund som de gör nu. Det är som med ett hus - tänker man inte igenom grundkonstruktionen innan man börjar bygga blir det lätt stora problem när man kommer upp några våningar i bygget. Då kan man välja på att riva och börja om från början (som Apple med MacOS) eller att som MS fortsätta lappa över missarna med nödlösningar.

 

(Försöker aldrig att vara neutral...neutral är man som död)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja varken OS X eller Windows började så sent som 2001. Grunde för båda är lagd myckt tidigare. Windows får nog sägas började med Windows NT (New technology) som är från början av 90-talet tror jag. Därefter har det kontinuerligt finslipats och förbättrats. OS X bygger på en tidigare historia från Next och Unix som är ändå äldre.

 

Skillnaden är egentligen inte åldern utan att OSX kommer från en historia som började med "stordatorer" medan Windows kommer från desktopmiljö. Det betyder att OSX har ett bättre genomtänkt system för rättigheter och säkerhet i botten. Detta har liksom hakats på Windows.

 

Men när de flesta pratar om hur nytt eller gammalt ett operativsystem känns så baserar man det på det grafiska intrycket och där är OSX en generation nyare. Windows idag bygger på det som togs fram till Windows 95/NT 4 från 1995 medan OSX baseras på Aqua från ca 2000. Däremellan tig den grafiska hårdvaran sådana steg att sådana saker som att skala fönster etc. blev möjliga att ha med i ett användargränssnitt.

 

 

Sen var det nån som menade att apples olika fiffiga program skulle vara omöjliga på "enklare" hårdvara som använd i en bygg-själv PC. Det håller jag nog inte med om. Hårdvaran i Apples burkar är egentligen inte speciellt avancerad. Men en bygg själv mac tror jag inte på. En av de riktigt stora finesserna med mac är just att allt funkar. Och det gör det nog mycket tack vare att det inte finns så många olika konfigurationer. Windows akilleshäl är nog just att det finns så många tredjepartsleverantörer av diverse utrustning och långt ifrån alla drivrutiner är välkodade och vältestade. Jag tror Apple för länge sedan experimenterade med större frihet för tredjeparstleverantörer men övergav det pga kompatibilitetsproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda mac kan göra är att göra alla xp program kompatibla till mac ! Jag är en färsk switcher och har märkt att det är en del "roliga men otroligt onödiga" program som inte kan köras på mac (msn,dc osv).Man kan tex inte köra handelsbankens Bank id med safari som webbläsare. Jag börjar nästa ångra inköpet av min MB ,jag skulle installera en extern hd och det fanns knappt instruktioner till macen ! Det var en väldigt stor tillverkare av HD.

En stor del av "felet" ligger i att Microsoft har en så ENORM andel i dator världen .

 

 

Så ser en färsk switcher på saken och jag är absolut ingen proffsanvändare .

 

Parre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tex inte köra handelsbankens Bank id med safari som webbläsare.

389961[/snapback]

Handelsbankens BankID fungerar alldeles utmärkt med Safari, på min dual-G5 i alla fall.

Det som inte funkar med Safari på Handelsbanken är att betala räkningar och göra överföringar, eftersom deras plugin inte funkar ihop med Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbankens BankID fungerar alldeles utmärkt med Safari, på min dual-G5 i alla fall.

Det som inte funkar med Safari på Handelsbanken är att betala räkningar och göra överföringar, eftersom deras plugin inte funkar ihop med Safari.

390107[/snapback]

 

 

Att inte kunna betala räkningar eller göra överföringar summerar nog upp dom flesta människors definition av "inte funkar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en färsk switcher och har märkt att det är en del "roliga men otroligt onödiga" program som inte kan köras på mac (msn,dc osv)

389961[/snapback]

 

Både msn messenger (omän äldre version) och Adium finns för OSX.

Sedan finns ShakesPeer OCH Direct Connect för OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle installera en extern hd och det fanns knappt instruktioner till macen ! Det var en väldigt stor tillverkare av HD.

Parre

389961[/snapback]

 

Installera en extern HD??? Det är väl bara till att plugga in USB/FW och formattera? Vad menar du för instruktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte kunna betala räkningar eller göra överföringar summerar nog upp dom flesta människors definition av "inte funkar".

390116[/snapback]

Men nu var det ju BankID, som parre skrev att det inte funkade. BankID fungerar dock alldeles utmärkt från Safari. Jag loggade in på Handelsbanken med Safari i våras och beställde BankID, utan problem. Detta BankID har jag sedan använt bland annat för att fixa min deklaration via internet.

 

Att sedan andra banktjänster inte fungerar på Handelsbanken har ju inget med BankID att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tror på att Apple kommer att få hela Ilife serien bärbart

 

dvs Nya digital kameror mm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill att Apple ska göra exklusiva, lite lyxiga datorer som är bättre än Windows, och de ska (fortsätta) marknadsföra sig mot kreativa användare med snygg design och hög kvalitet som signum. Om det innebär högre priser så inte mig emot. Jag vill ha en bra, snygg och exklusiv dator som jag kan skryta med, ungefär som man kan välja en lyxigare bil som får folk att vända sig om på gatan. Det är vad jag vill att Apple gör! Gör det Steve! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...