Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har Apple kvar att göra


Hunter_78

Rekommendera Poster

• Apple måste framförallt höja standar garantierna.

• Apple behöver en bättre servis jämte privat personer men framförallt företag, gärna typ Dell. T.ex. med att inom 24 timmar vara hos privatkund och inom 4 timmar till företag. Att skicka iväg sin dator till ett servisställe är så 90 – Tal.

• Apple måste bli mer priskraftig i mellansegmentet 12000 – 18000 kr klassen. En enklare version av Mac Pro med t.ex. singel Cpu för ca 16000 Kr men behålla resten.

Sänka priserna något på övriga sortimentet när det gäller bärbart och iMac m.m.

 

När detta är genomförbart av Apple så tror jag att Apple verkligen kan sno marknadsandelar från Dell, Hp eller Acer. Apple är på god väg med att börja konkurrera med Mac Pro rent prismässigt.

Man ska definitivt inte tro att Dell kommer att slänga in handduken och ge upp nu, utan snarare kommer de att sänka priserna och komma att försöka matcha Apple, eller ren av lägga sig något under Apple pris. Det är därför viktigt att apple även börjar konkurera med de punkter jag har skrivit övan. Priset är inte Allt ibland kan servis vara minst lika viktig som priset speciellt för företag.

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Konkurera? Jag tycker inte ens Apple spelar på samma bana som budget Dell å hans gäng.

 

Men lite mer garantier kunde sitta fint!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att utrymmet mellan iMac och Mac Pro är alldeles för stort och borde fyllas med en budgetvariant av Mac Pro (Mac?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ändra nått annat än garantin och service?

 

låt dell gör skitlådor som inte klarar mer än en sak. massproducera burkar med det allra billigaste av hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple verkligen vill ta större marknadsandelar måste de erbjuda datorer i prisklassen för skolor, kontor och "vanliga" användare. De flesta kontor och skolor behöver burkar som klarar ordbehandling, epost, webbläsare och dylika uppgifter. De flesta organisationer och instutitioner har så tajt budget att uttryck som "design och kvalitet" kommer långt bak i kön. Datorer köps in och skrivs av på två eller tre år - hållbarhet har därför inte heller något större värde. Inte ens jag kan motivera inköp av Imac för 13000 till de företag jag hjälper, om datorerna ska användas till enbart kontorsgöromål eller undervisning.

Jag säger inte att Apple ska ge sig in i lågbudgetkonkurrensen, men vill de ha större marknadsandelar har de inget annat val. Med dagens affärsstrategi får man nöja sig med det kundsegment som har resurser och ställer högre krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkurera? Jag tycker inte ens Apple spelar på samma bana som budget Dell å hans gäng.

 

Men lite mer garantier kunde sitta fint!

386274[/snapback]

 

 

varför ändra nått annat än garantin och service?

 

låt dell gör skitlådor som inte klarar mer än en sak. massproducera burkar med det allra billigaste av hårdvara.

386319[/snapback]

 

Kan du förklarar hur Dells "lådor" bara kan göra en sak? Vilken sak är det du syftar på? Jag kommer på ett gäng saker. Lika mycket som en mac.

 

Herregud...har ni glömt helt att Apple har vad....3 % av marknaden??? Inte hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycka vad man vill om Apples service... men hos Dell är du inte värd ett sketet öre om du inte tecknat deras service avtal. Har själv varit med om det. De tyckte mer eller mindre att jag kunde dra åt h-vete och att det inte är deras problem alls. Om du dessutom beställer någonting fel av Dell så kan du glömma att få byta eller få pengar tillbaka även om du inte packat upp varorna. Aldrig mer Dell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycka vad man vill om Apples service... men hos Dell är du inte värd ett sketet öre om du inte tecknat deras service avtal. Har själv varit med om det. De tyckte mer eller mindre att jag kunde dra åt h-vete och att det inte är deras problem alls. Om du dessutom beställer någonting fel av Dell så kan du glömma att få byta eller få pengar tillbaka även om du inte packat upp varorna. Aldrig mer Dell.

386343[/snapback]

 

Konstigt, jag har bara bra erfarenheter av dell. Apples service/kundtjänst/garanti/kvalité däremot....löjligt. Synd att man föredrar OSX framför XP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple verkligen vill ta större marknadsandelar måste de erbjuda datorer i prisklassen för skolor, kontor och "vanliga" användare.

 

Med dagens affärsstrategi får man nöja sig med det kundsegment som har resurser och ställer högre krav.

386340[/snapback]

Instämmer. Men kanske är det så att de nöjer sig med det kundsegment de har. Inte vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Är ni helt morgonblinda eller :P:D:rolleyes::lol::blink::angry::w00t::w00t:

 

Mac minin tillsammans med en skärm kostar ju runt 10 000 inkl moms, en iMac lite mer. Varför ska Apple komma med något nytt i samma prissegment? Speciellt om ni hävdar att det saknas datorer till skolor och kontor. iMacen och minin klarar väl redan nu skicka e-post och webba Aftonbladet...

 

Men kanske är det, för att kunna anses som kontorsdator så måste det vara ett torn...

 

Enda jag håller med om är till sånadär som vill spela spel. Om man nu vill locka över dom till Apples sida. Dom kanske behöver nåt megasnabbt till priset av en iMac. Vet inte riktigt... Men jag tycker mina kompisar som väl spelar, och sånadär galningar på webben ändå lägger ut 20000+ på speldatorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ändra nått annat än garantin och service?

 

låt dell gör skitlådor som inte klarar mer än en sak. massproducera burkar med det allra billigaste av hårdvara.

386319[/snapback]

 

Känner inte direkt att min ibook skulle ha de finaste komponenterna i sig.

 

Mitt tangentbord är dessutom trasigt pga dålig tillverkning (kännt fel)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ni helt morgonblinda eller  :P  :D  :rolleyes:  :lol:  :blink:  :angry:  :w00t:  :w00t:

 

Mac minin tillsammans med en skärm kostar ju runt 10 000 inkl moms, en iMac lite mer. Varför ska Apple komma med något nytt i samma prissegment? Speciellt om ni hävdar att det saknas datorer till skolor och kontor. iMacen och minin klarar väl redan nu skicka e-post och webba Aftonbladet...

 

Men kanske är det, för att kunna anses som kontorsdator så måste det vara ett torn...

 

Enda jag håller med om är till sånadär som vill spela spel. Om man nu vill locka över dom till Apples sida. Dom kanske behöver nåt megasnabbt till priset av en iMac. Vet inte riktigt... Men jag tycker mina kompisar som väl spelar, och sånadär galningar på webben ändå lägger ut 20000+ på speldatorn...

386386[/snapback]

 

Huh? Jag snackarinte om kontorsdatorer som kostar 10 lakan, jag snackar om kompletta datorer som kostar 5000. Kanske verkar vara lite skillnad, men om du ska köpa 50 datorer så börjar det glida iväg... (250 lakan i skllnad för att vara exakt...) Begnantmarknaden för PC är stor och vill man köpa 50 exakt lika datorer finns leverantörer som ger 1 års garanti och supersnabb support/service. Jag köpte nyligen in 20 bra begagnade datorer till en skola (IBM 1,8 GHz/512Mb RAM/40 GB HD/17" TFT-skärm med DIV-I/WIN2000) för mindre än 60 000. Slå det med Apple-datorer om du kan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Huh? Jag snackarinte om kontorsdatorer som kostar 10 lakan, jag snackar om kompletta datorer som kostar 5000. Kanske verkar vara lite skillnad, men om du ska köpa 50 datorer så börjar det glida iväg... (250 lakan i skllnad för att vara exakt...) Begnantmarknaden för PC är stor och vill man köpa 50 exakt lika datorer finns leverantörer som ger 1 års garanti och supersnabb support/service. Jag köpte nyligen in 20 bra begagnade datorer till en skola (IBM 1,8 GHz/512Mb RAM/40 GB HD/17" TFT-skärm med DIV-I/WIN2000) för mindre än 60 000. Slå det med Apple-datorer om du kan...

386444[/snapback]

 

Jaha, du menar sådana datorer som behöver support dygnet runt och som man måste byta ut efter 2 års användande. Ja, dom är nog billiga...

 

:P

 

Men, kan dom Mac OS X?

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne men jag kan nog hålla med om att Apple har inga kompletta datorer för 5000 kr. Så att ja, där fattas det något. Om dom nu vill täcka alla människors behov.

 

Hur stora är Dell? STOOORA. Har dom något med inbyggt skärm och fint hölje för 13000 kr? Ne. Men dom är stora ändå.

 

Allt handlar bara inte om att ha fetingfeta produktlinjer.

 

Men man kan väl tänka så med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tycker jag måste fixa bättre support & servis, det är minst lika viktigt som priset på datorn. Angående dell’s servis så går det ut på att datorn är fixad inom en viss tid hemma hos kunden, med andra ord kunden bör ha en fungerande maskin när tekniken lämnar kunden.

Man går/skickar alltså inte iväg datorn vare sig det gäller lokala återförsäljare eller till Holland. Dell fixar det på plats det kallar jag servis.

En god vän till mig hade sin mac på servis och det tog ca 3 veckor på sig för att fixa datorn, mestadels tid gick på att vänta på reservdel som apple skulle skicka.

En annan vän hade problem med sin Dell och Dell kom dagen efter och fixade problemet

( moderkort fel / moderkort byte ) och kunden hade en fungerande dator inom 24 timmar från att kunde anmälde problemet. 1 dag för ( Dell ) Vs 21 dagar ( Apple ) = Vilket är bäst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som dom har kvar att göra: Sluta snacka så mycket skit. Jag gillar verkligen OS X och jag älskar apples design men det är tråkigt med den dryga attityden och allt ryggdunkande och fjanteri bland mac-användare. Kolla bara på reklamfilmerna: Im a Mac, Im A PC....uuugh va kassa dom är. Trendig kaffe latte-bohem möter humorlös kontorsnisse som inte förstår det "balla" med iLife. Här är en bra artikel: http://www.winsupersite.com/showcase/macos...ard_preview.asp

 

Killen har rätt i väldigt mycket han skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kusin köpte en HP för 6000 kr på SIBA. Den kan han köra HL2 på i full fart med det mesta ställt på max.

 

För samma summa pengar får man en Mac Mini, som typ klarar Nanosaur (okej en överdrift, men ni förstår vad jag menar!).

 

Visst, det är skillnad i kvalité, design och operativsystem (det man vill åt från Apple), men konkurrera på allvar... - det kan Apple göra först då de övertygar kidsen om att Macen är en speldator av samma dignitet som en PC i samma prisklass!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trendig kaffe latte-bohem möter humorlös kontorsnisse som inte förstår det "balla" med iLife.

386490[/snapback]

 

Men allvarligt talat tror jag att det är just där skon klämmer för Microsoft. Deras företagskultur bygger för mycket på fyrkantiga plugghästar och pengaräknande svärmorsdrömmar, för att de ska få något att svänga. För att skapa bra mjukvara - framförallt operativsystem - krävs äkta kreativitet och konstnärlig begåvning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kusin köpte en HP för 6000 kr på SIBA. Den kan han köra HL2 på i full fart med det mesta ställt på max.

 

För samma summa pengar får man en Mac Mini, som typ klarar Nanosaur (okej en överdrift, men ni förstår vad jag menar!).

 

Visst, det är skillnad i kvalité, design och operativsystem (det man vill åt från Apple), men konkurrera på allvar... - det kan Apple göra först då de övertygar kidsen om att Macen är en speldator av samma dignitet som en PC i samma prisklass!

386529[/snapback]

 

 

Tror faktiskt att Apple inte vill ge sig in i spelmaskinernas värld.

Mac ska framstå som ett arbetsredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt talat tror jag att det är just där skon klämmer för Microsoft. Deras företagskultur bygger för mycket på fyrkantiga plugghästar och pengaräknande svärmorsdrömmar, för att de ska få något att svänga. För att skapa bra mjukvara - framförallt operativsystem - krävs äkta kreativitet och konstnärlig begåvning.

386541[/snapback]

 

Njaae...Apple har 2% av marknaden totalt. Tror du att resten är pengaräknande svärmorsdrömmar utan äkta kreativitet och konstnärlig begåvning? Jag håller inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla framgångsrika multinationella företag bygger varumärke. De säljer inte grejor.... Det tar en väldig tid att byga ett varumärke och det finns många fällor att ramla i. Ett starkt varumärke gör att folk betalar mer för produkten, firman tjänar mer pengar, aktieägarna tjänar mer pengar och den kapitalistiska drömmen är fullkomnad. Om man besvarar rubriken utifrån detta så kanske Apple inte VILL göra vad som helst när som helst och sälja sig så billigt det går.

 

Men vi ser en omsvängning i det att MacPro är billigare än motsvarande Dell. Apple går så bra och har tjänat så mycket pengar att de vågar konkurrera med priset. Kan man nu få till priset, kvaliten, designen och operativet så ligger framtiden hos Apple utstakad.

 

Det man ska satsa på nu är en iPhone och ett mediacenter med enkla och smarta funktioner. Med iPoden och Macmini finns en grundplåt att bygga på men det behöver ta ett par steg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi ser en omsvängning i det att MacPro är billigare än motsvarande Dell. Apple går så bra och har tjänat så mycket pengar att de vågar konkurrera med priset. Kan man nu få till priset, kvaliten, designen och operativet så ligger framtiden hos Apple utstakad.

386626[/snapback]

 

:ThumbsUp: Precis...jag är riktigt positivt överraskad när det gäller priset på MacPro, hoppas vi slipper höra om tillverkningsfel osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ropas ofta på en Gamer-Mac... men frågan är om det är där som Apple vill vara? Ett alternativ vore om Minimacen fick en pc-card-slot för ett externt grafikkort för dem som vill "Gama" eller att iMacen kom i en verison med häftigare grafikkort. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaae...Apple har 2% av marknaden totalt. Tror du att resten är pengaräknande svärmorsdrömmar utan äkta kreativitet och konstnärlig begåvning? Jag håller inte med.

386620[/snapback]

 

Nu syftade jag på företagskulturen, inte kunderna.

Men visst finns det överskott på fyrkantiga tråkmånsar och brist på kreativa snillen i världen alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som dom har kvar att göra: Sluta snacka så mycket skit. Jag gillar verkligen OS X och jag älskar apples design men det är tråkigt med den dryga attityden och allt ryggdunkande och fjanteri bland mac-användare. Kolla bara på reklamfilmerna: Im a Mac, Im A PC....uuugh va kassa dom är. Trendig kaffe latte-bohem möter humorlös kontorsnisse som inte förstår det "balla" med iLife. Här är en bra artikel: http://www.winsupersite.com/showcase/macos...ard_preview.asp

 

Killen har rätt i väldigt mycket han skriver.

386490[/snapback]

 

 

Tyvärr är det alltför många mac-användare som gått på Apples myter, titta bara på imatte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...