Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Emac på hela natten ?


alle112

Rekommendera Poster

Tja ba kan jag ha min eMac på under natten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Så klart du kan ha, se bara till att skärmen stängs ner eller att du använder skärmsläckare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du står ut med ljudet från fläkten, och den varma och torra luften som blir som resultat av värmen från datorn.

Själv blir jag lätt torr i halsen av att sova i samma rum som jag har en dator igång, vilket gör att man lättare blir förkyld och får ont i halsen. Torra slemhinnor är känsligare för infektioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om man har datorn på natten kanske man skall komma ihåg att ha ljudet av ifall msn står på och dylikt! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om man har datorn på natten kanske man skall komma ihåg att ha ljudet av ifall msn står på och dylikt! ;)

386080[/snapback]

tänkte bara ha de under natten o sova i ett annat rum istället för samma rum ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja ba  kan jag ha min eMac på  under natten?

386073[/snapback]

 

 

För datorns skull är det bäst att lämna den på. Det som sliter mest på en dator är av- och påslagning. Men en annan aspekt är ju elförbrukningen - datorn drar ju helt klart mindre ström om du stänger av den... :P Om du låter den gå ned i vila helt och hållet så drar den förvisso inte mycket ström, men som sagt, mer än om du stänger av den.

Många datorer används ju som servrar. Då kan de ju stå på och gå utan avbrott år ut och år in. Jag körde en iMac G3 som databasserver på ett tidigare jobb - den rullade utan ett enda avbrott i fyra år. Efter ett hårddikbyte på någon timme rullade den igång igen och går kanske än i dag. En NT-server på mitt nuvarande jobb har rullat i princip utan avbrott i 7 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv föredrar jag att sätta den i vila istället för att ha igång den.

Man spar mycket ström på längden och du förlänger hårdvarans liv på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Min Mac stänger jag av varje dag. Till den har jag både en LaCie mini FireWire-hårddisk och en LaCie d2 CD-brännare. Båda har nätdelar som blir varma när de har varit i gång en stund. Hur länge tål nätdelarna att vara inkopplade utan att stängas av? Själva Macen går ner i viloläge efter kanske en timme. När den är i gång, är jag dessutom ständigt inkopplad på nätet på grund av mitt bredband. Slitage? Under de tre år jag har haft Macen, har den gamla hårddisken kraschat. Det hände i mars. Ni som har Mac mini har väl också nätadaptrar till dem? Hur gör ni med dem? Enligt ett inlägg i en insändardebatt i Vestmanlands Läns Tidning om avstängning av datorer i allmänhet, fick Mälardalens Högskola sista ordet: de stänger av sina datorer, och ansåg att det var för att spara el. Datorerna ansågs inte heller ta skada av den behandlingen, om bara avstängningen görs på rätt sätt, genom menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt ett inlägg i en insändardebatt i Vestmanlands Läns Tidning om avstängning av datorer i allmänhet, fick Mälardalens Högskola sista ordet: de stänger av sina datorer, och ansåg att det var för att spara el. Datorerna ansågs inte heller ta skada av den behandlingen, om bara avstängningen görs på rätt sätt, genom menyn.

386165[/snapback]

 

På min förra skola stängdes datorerna av med en stor strömbrytare av den "dator-ansvarige" :D

 

Detta kunde ske när hon skulle gå hem eller när hon helt enkelt var på dåligt humör och ville lära några elever som lekte vid datorn en läxa, fast egentligen lärde hon då ALLA en läxa: Arbeta ej i datorsalen om arbetet är dig kärt :P

 

Sen undrade hon varför vissa datorer inte kom längre än till BIOS Diagnostic Screen vid uppstart ibland :D

 

 

Äntligen ska man till ny skola...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv föredrar jag att sätta den i vila istället för att ha igång den.

Man spar mycket ström på längden och du förlänger hårdvarans liv på det sättet.

386157[/snapback]

laddade ner ett program som va väldigt segt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...