Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt problem


Mizhou

Rekommendera Poster

En bortskämd yngling, med rika föräldrar, åkte till ett annat land. När han hade varit där ett tag, så tog pengarna slut. Han vågade dock inte säga rent ut att han slösat bort alla pengar, så han skrev det som en ett matematiskt problem, som hans far skulle få räkna ut.

 

 

post-238-1155655122_thumb.png

 

För uträkningen gäller följande:

Alla bokstäver motsvarar endast EN siffra. Alltså ingen bokstav kan ha lägre värde än noll, eller större än nio.

 

Alla lika bokstäver har samma värde, dvs om ett E = 7, så har alla E värdet 7.

 

Två olika bokstäver får INTE ha samma värde, dvs om E = 7, så får inte M eller någon annan bokstav ha det värdet.

 

Vidare ska ekvationen naturligtvis stämma, så att summan av SEND + MORE = MONEY.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bortskämd yngling, med rika föräldrar, åkte till ett annat land. När han hade varit där ett tag, så tog pengarna slut. Han vågade dock inte säga rent ut att han slösat bort alla pengar, så han skrev det som en ett matematiskt problem, som hans far skulle få räkna ut.

post-238-1155655122_thumb.png

 

För uträkningen gäller följande:

Alla bokstäver motsvarar endast EN siffra. Alltså ingen bokstav kan ha lägre värde än noll, eller större än nio.

 

Alla lika bokstäver har samma värde, dvs om ett E = 7, så har alla E värdet 7.

 

Två olika bokstäver får INTE ha samma värde, dvs om E = 7, så får inte M eller någon annan bokstav ha det värdet.

 

Vidare ska ekvationen naturligtvis stämma, så att summan av SEND + MORE = MONEY.

Lycka till!

386006[/snapback]

 

HAHA va:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bortskämd yngling, med rika föräldrar, åkte till ett annat land. När han hade varit där ett tag, så tog pengarna slut. Han vågade dock inte säga rent ut att han slösat bort alla pengar, så han skrev det som en ett matematiskt problem, som hans far skulle få räkna ut.

post-238-1155655122_thumb.png

 

För uträkningen gäller följande:

Alla bokstäver motsvarar endast EN siffra. Alltså ingen bokstav kan ha lägre värde än noll, eller större än nio.

 

Alla lika bokstäver har samma värde, dvs om ett E = 7, så har alla E värdet 7.

 

Två olika bokstäver får INTE ha samma värde, dvs om E = 7, så får inte M eller någon annan bokstav ha det värdet.

 

Vidare ska ekvationen naturligtvis stämma, så att summan av SEND + MORE = MONEY.

Lycka till!

386006[/snapback]

Lösningen är följande.

 

O = 0

M = 1

Y = 2

E = 5

N = 6

D = 7

R = 8

S = 9

 

9567 + 1085 = 10652

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Lösningen är följande.

 

O = 0

M = 1

Y = 2

E = 5

N = 6

D = 7

R = 8

S = 9

 

9567 + 1085 = 10652

386020[/snapback]

 

Grattis, jag hade kommit så långt som att M = 1. ^_^ (Plus att jag hade bestämt mig för att O inte kan vara lika med noll, för då måste E = N. Glömde att man kan ha i minne).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det på riktigt eller ett skämt.......? :huh:

386024[/snapback]

 

Det är på riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen är följande.

 

O = 0

M = 1

Y = 2

E = 5

N = 6

D = 7

R = 8

S = 9

 

9567 + 1085 = 10652

386020[/snapback]

Bra jobbat! :ThumbsUp:

 

Ett stort Grattis!!!

 

Vi fick detta som uppgift i åttonde klass, och vi lyckades lösa den. Jag satt i en grupp på fyra elever, och vi löste detta på en dubbellektion i matematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat! :ThumbsUp:

 

Ett stort Grattis!!!

 

Vi fick detta som uppgift i åttonde klass, och vi lyckades lösa den. Jag satt i en grupp på fyra elever, och vi löste detta på en dubbellektion i matematik.

386047[/snapback]

 

Jag vickade mycket som mattelärare i högstadiet när jag pluggade på universitetet. Den där uppgiften - och liknande - körde jag i bland med. Ofta uppskattat bland ungarna, faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vickade mycket som mattelärare i högstadiet när jag pluggade på universitetet. Den där uppgiften - och liknande - körde jag i bland med. Ofta uppskattat bland ungarna, faktiskt.

386066[/snapback]

Klarar ungarna i dagens skola av att lösa den uppgiften då?

 

Jag tycker att det har gått utför rejält med skolan, de senaste åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...