Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Genomskinlig iframe.

mickefrisk

Recommended Posts

Hej,

Har en html-fil med en bakgrundsbild. I den filen har jag en iframe, med textinnehåll utan bakgrund (varken bild eller färg).

När jag kikar på sidan i Camino, Firefox och Safari på mac så ser det bra ut, bakgrunden i den förstnämnda html-filen ligger över hela sidan.

Men om jag kollar på sidan i IE på både PC och Mac så får iframen en vit bakgrundsfärg. Går det att komma runt?

Har testat detta:

Steg 1

Det första ni skall göra är att lägga till denna kod i er iframe <IFRAME src="din_sida" name="main" width="bredd" height="höjd" frameborder="0" border="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="auto" ALLOWTRANSPARENCY="true"></iframe>

Steg 2

Det sista ni måste göra är att lägga in denna koden på alla sidor som skall hamna i iframen och som skall ha genomskinlig bakgrund. <BODY BACKGROUND="transparent" BGCOLOR="transparent">

OK, nu funkar det iaf på IE på pc.

Får duga! Men om någon vet hur det fixas på IE på mac får ni gärna berätta..

IE på Mac har inte uppdaterats på år och dar, så det är nog inte lönt att lägga så mycket energi på att få sidan att funka i den webläsaren.

I övrigt skulle jag vilja råda dig att gå över till xhtml och css. Det blir betydligt enklare att underhålla sidorna då. Du skapar "innehållet" (content) i xhtml, och talar sedan om hur detta ska presenteras mha css. Istället för att ange en massa attribut till taggen iframe, så ger du bara attributet class eller id.

Eexempel:

<iframe class="my_iframe"> ... </iframe>

Sedan specificerar du alla attribut för en iframe av klassen "my_iframe" i en css-fil. Detta kommer att fungera i de flesta moderna webläsare. IE för Windows är dock ett undantag. Du får förmodligen göra två versioner av din css-fil. En för alla webläsare utom IE för Windows, och en css-fil för den senare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...