Semmelman Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Aah… det kanske var bra, kändes för ovant det där att ni skulle va överens. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
treebeard Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Men det där 1 och 4 fattar jag inte, förklara. 386125[/snapback] ska försöka sätta upp en tabell, som förklarar....försökte med ord innan, men det blev inget rba alls, så jag tog boort det helt. ha lite tålamod så komemr det snart Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
treebeard Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Först bör intervallet för produkten bestämmas. Det görs via att bestämma min och maxgränsen. Min är naturligtvis 1 (=1*1), max blir när de båda talen är så lika som möjligt, alltså 5*6=30. Jämför med maximal area på en rektangel med given omkrets, sidorna ska vara så lika som möjligt. Produkten av de båda talen ger ingen information om vilka tal det är. Det innebär att många produkter kan uteslutas, tex 7 eftersom det enbart går få fram genom att multiplicera 1 med 7. Utöver det, går tex 28 utesluta eftersom det bara kan delas upp som 14*2 eller 7*4, vilket båda ger en summa över 11. Kvar blir produkterna 4, 6, 8, 9, 10, 12, 16, 18 och 24 Dessa sätts upp i en tabell, och de möjliga x*y-kombinationerna skrivs ut, samt deras summa Givetvis kan man inte veta vilken kombination som är den korrekta enbart genom att veta produkten. Lena vet vilken produkt det gäller, och har bara 2 val av sifferkombinationer som är rätt. Maria i sin tur vet att det är en av kombinationerna i tabellen som har summan av just det värde som hon vet. Värt att notera är att summan 4 (2+2) bara förekommer en gång, och eftersom Maria inte vet svaret, kan det inte vara just den som är rätt. När Lena vet att Maria inte vet vilken kombination det är, och dessutom kan utesluta ett av de 2 alternativen som hon har, måste det vara just alternativet 2*2 som utesluts. Då återstår bara 1 och 4 som möjliga siffror. När Maria vet detta, kan även hon utesluta alla alternativ utan det rätta. Egentligen behöver hon inte veta något mer om summan än att den INTE är 4, utan att upppgiften ändras Hoppas att det var tillräckligt bra förklarat Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Det var säkert alldeles utmärkt förklarat, inte ditt fel att jag är rudis på matte, men det kanske kan hjälpa några andra! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
treebeard Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Det var säkert alldeles utmärkt förklarat, inte ditt fel att jag är rudis på matte, men det kanske kan hjälpa några andra! 386237[/snapback] kan man bara gångertabellen, behövs ingen mer matte resten är bara uteslutning Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Balooba Postad 15 augusti, 2006 Share Postad 15 augusti, 2006 Aah… det kanske var bra, kändes för ovant det där att ni skulle va överens. 386151[/snapback] Vi är alltid överens, det är bara det att vi har olika mening i ditt som datt, det mesta tror jag!! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.