Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gåta 2


knivskarp

Rekommendera Poster

Om bakersta killen är ett pucko och tar lite tid på sig att räkna ut sin hattfärg, så riskerar mittenkillen att bli skjuten....  :ph34r:

385935[/snapback]

 

Han kan ju ha fått en tupp i halsen, eller vara stum! Det borde stått i gåtan att ingen var stum eller blind!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar
Han kan ju ha fått en tupp i halsen, eller vara stum! Det borde stått i gåtan att ingen var stum eller blind!

385938[/snapback]

 

Precis! Där ser du att det fattades förutsättningar i alla fall.... :P

 

...eller kanske bakersta killen hade motiv att vilja ta dö på mittenkillen, då behöver han inte va stum för att hålla tyst... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite förvirrad för fångvaktaren ser ut att ha fel färg på kläderna… så som jag tänker mig en fångvaktare… vet ju inte eftersom jag aldrig sett nån annat än på teve men ändå.

 

Åsså var det liksom fyra vitklädda albinos, vad är sannolikheten för det i samma fängelse??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig lösning:

Killen i mitten märker att ingen annan svara, hade han samma färg som killen framför skulle ju bakersta killen kunna svara. I och med att bakersta killen inte kan svar måste det innebära att mittenkillen inte kan ha samma färg som killen längs fram!

Alltså killen i mitten kan svara rätt!

385926[/snapback]

 

Om nu förutsättningarna är att man svarar med livet som insats, skulle jag inte lita på att killen bakom kunde räkna ut vilken hatt han hade, oavsett vilka färger han ser. Det skulle ju kunna vara så att han är lite korkad och inte kände sig säker, även om han såg två hattar med samma färg... :)

 

 

edit: Nu såg jag att flera redan hade varit lika lustiga som jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är mittenkillen t h förresten.

För om inte killen bakerst vet nåt så måste han ha den motsatta färgen som han först.

Ehh… vad snabba ni va med svaret, fick jag ju inte va me å glänsa!

385931[/snapback]

Preceptor Jochum! Welldone :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu förutsättningarna är att man svarar med livet som insats, skulle jag inte lita på att killen bakom kunde räkna ut vilken hatt han hade, oavsett vilka färger han ser. Det skulle ju kunna vara så att han är lite korkad och inte kände sig säker, även om han såg två hattar med samma färg...  :)

edit: Nu såg jag att flera redan hade varit lika lustiga som jag...

385943[/snapback]

Nej det är sant dekanus iMatte, men om t ex Jochum eller Balooba stod bakom, ja du också iMatte, så skulle man vara rätt säker. I alla fall om man visste att du inte var på ditt

"iMatteprovokativa" humör :D:D

 

Stavfel igen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra och roligt. Men man kanske skulle förklarat hur och när de skulle gissa sin färg. Dvs i valfri ordning och högt inför varandra. Men jag antar att vi kunde fråga oss till den informationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man lägga in en ny "gåta" nu när den första är löst? :ermm:

 

Jag hittade den på nätet för ett tag sen. Rätt svår tyckte jag då och det gäller att läsa ordentligt:

 

 

Klara tänker på två positiva heltal, vars summa inte överstiger elva, och meddelar deras produkt till Lena och deras summa till Maria. Vi hör följande samtal:

 

Lena: Jag vet inte vilka tal Klara tänker på.

 

Maria: Jag visste att du inte skulle veta det.

 

Lena: Nu vet jag vilka tal Klara tänker på.

 

Maria: I så fall vet även jag det.

 

Vilka tal tänkte Klara på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lurig. Jag jobbade på ett tag men hittar inte någon lösning.

 

Jag tänker att det finns bara ett begränsat antal tal som uppfyller det första kriteriet summan mindre än 11.

 

Men om Lena inte vet svaret så betyder det att det finns minst två sådana kombinationer som har den produkten hon fått. Det utesluter en hel del tal. Men många finns kvar

 

Men eftersom Maria visste att Lena inte skulle vet det betyder det att den summa hon fått måste svara mot bara icke unika produkter. Låt mig förklara med ett exempel.

 

Om Maria fått summan 10 hade hon inte kunnat vara säker för 10 = 1+9, 2+8, 3+7, 4+6 eller 5+5. Men hade det varit 5 och 5 så hade Lenas produkt varit 5*5 = 25 och det är den enda kombination som ger 25 så då hade Lena vetat, altså kunde inte Maria vara säker på att lena inte skulle veta.

 

Men nu visste altså Maria att lena inte skulle veta altså måste Marias summa bara förekomma i form av icke-unika produkter. Men jag hittar mer än en sådan kombination.

 

Summan kan vara 5 eller 7 och produkten 4, 6, 10 elller 12. Så jag måste missa något.

 

Nån anna kanske kan ta vid.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man lägga in en ny "gåta" nu när den första är löst?  :ermm:

 

Jag hittade den på nätet för ett tag sen. Rätt svår tyckte jag då och det gäller att läsa ordentligt:

Klara tänker på två positiva heltal, vars summa inte överstiger elva, och meddelar deras produkt till Lena och deras summa till Maria. Vi hör följande samtal:

 

Lena: Jag vet inte vilka tal Klara tänker på.

 

Maria: Jag visste att du inte skulle veta det.

 

Lena: Nu vet jag vilka tal Klara tänker på.

 

Maria: I så fall vet även jag det.

 

Vilka tal tänkte Klara på?

385976[/snapback]

Det känns som det saknas något i förutsättningarna :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 och 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är sant dekanus iMatte, men om t ex Jochum eller Balooba stod bakom, ja du också iMatte, så skulle man vara rätt säker. I alla fall om man visste att du inte var på ditt

"iMatteprovokativa" humör :D  :D

 

Stavfel igen!!

385961[/snapback]

 

Nja, jag tror att vi tillsammans skulle konferera och sen muta vakten, sätta på honom alla mössorna och sen skulle han få gissa! Oavsett svar skulle vi skjuta honom ändå, sadisten!

 

Alternativet är väl att jag skulle bli lurad på något sätt så resultatet skulle bli en borgare färre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka en kort stund till fängelsegåtan.

Om muren är fängelsemuren så är antingen en eller tre fångar utanför fängelset och kan därför enkelt rymma eftersom det bara tycks vara en fångvaktare. Bättre att rymma och vara efterlyst än att svara fel och avrättas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 och 4 bör det vara

386036[/snapback]

Jo, det bör det vara. Man får sitta och stryka bort alternativ tills endast en kombination återstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det bör det vara. Man får sitta och stryka bort alternativ tills endast en kombination återstår.

386049[/snapback]

Jag håller med efter en kopp kaffe.

Jag uteslöt summan 7 på felaktiga grunder och såg att då enda lösningen var om det förutsattes vara olika tal. Men 2 och 3 är ju uteslutet av samma skäl som 1 och 6, fast tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror att vi tillsammans skulle konferera och sen muta vakten, sätta på honom alla mössorna och sen skulle han få gissa! Oavsett svar skulle vi skjuta honom ändå, sadisten!

 

386030[/snapback]

Varför krångla till det? Av bilden framgår ju tydligt att vakten är obeväpnad och att det dessutom finns en öppning i muren. Tre mot en - vakten snabbt övermannad och med minst tre av hattarna nedtryckta i halsen kan han inte ropa på hjälp.

Alla lyckliga, utom vakten som får ett kortare fängelsestraff för att ha köpt en massa hattar för kungens pengar. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det? Av bilden framgår ju tydligt att vakten är obeväpnad och att det dessutom finns en öppning i muren. Tre mot en - vakten snabbt övermannad och med minst tre av hattarna nedtryckta i halsen kan han inte ropa på hjälp.

Alla lyckliga, utom vakten som får ett kortare fängelsestraff för att ha köpt en massa hattar för kungens pengar.  :ThumbsUp:

386064[/snapback]

 

Varför eventuellt begränsa antalet till bara tre nedtryckta hattar? Eller tänkte du behålla en som minne!

Förklara dig!!!

Jag vidhåller dock att han skulle skjutas, så gjorde man förr!! (Franska revolutionen) Eller choppa huve!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför eventuellt begränsa antalet till bara tre nedtryckta hattar? Eller tänkte du behålla en som minne!

Förklara dig!!!

Jag vidhåller dock att han skulle skjutas, så gjorde man förr!! (Franska revolutionen) Eller choppa huve!

386067[/snapback]

 

Jag tänkte att det vore praktiskt att behålla varsin hatt, eftersom fängelset av den torra och platta omgivning som syns på bilden att döma, tycks ligga i en öken.

Visst kan vi avrätta vakten på något av de sätt du föreslår, men tiden det skulle ta att söka upp en pistol eller en giljotin skulle ju sinka oss något i flykten. Dessutom skulle det förföljande uppbådet bli än mer hätskt om vi avrättade honom.

Kanske vi skulle ta med honom som gisslan istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men? :blink: Är ni överens?? :blink::blink: Kors i taket.

Men det var väl tur, annars hade vi nog inte kunnat rädda oss. :)

 

Men det där 1 och 4 fattar jag inte, förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men?  :blink:  Är ni överens??  :blink:  :blink:  Kors i taket.

Men det var väl tur, annars hade vi nog inte kunnat rädda oss. :)

386125[/snapback]

 

Notera att det var Balooba som var överens med mig. Vore bra för honom att vara det oftare.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...