Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gåta 2


knivskarp

Rekommendera Poster

Fyra fångar på ett fängelse. Två st har vita hattar två st har svarta hattar.Fångvaktaren säger: Jag ska ge en av er en chans att bli fri.

Ni får inte prata med varandra, ni får inte vända er om och ni får inte ta er hattarna. Ni ska gå ut och ställa er som jag säger. En på den ena sidan muren (fångarna kan inte se över muren) och dom andra tre på andra sida. Och så ställer han upp dom som på bilden. Det finns två vita och två svarta hattar. Den som kan säga vilken färg han har på hatten blir fri. Svarar han fel blir han avrättad. Vem kan svara och varför?

Riddle.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Ändrat eftersom jag inte läste förutsättningarna ordentligt. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att var och en sett färgen på den egna hatten kan den som står längst bak till höger tala om vilken färg som saknas. (Han vet en hatt, ser två till och kan därmed räkna ut vilken som saknas).

385898[/snapback]

 

Jag trodde tricket va att räkna ut färgen på sin egen hatt? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra fångar på ett fängelse. Två st har vita hattar två st har svarta hattar.Fångvaktaren säger: Jag ska ge en av er en chans att bli fri.

Ni får inte prata med varandra, ni får inte vända er om och ni får inte ta er hattarna. Ni ska gå ut och ställa er som jag säger. En på den ena sidan muren (fångarna kan inte se över muren) och dom andra tre på andra sida. Och så ställer han upp dom som på bilden. Det finns två vita och två svarta hattar.  Den som kan säga vilken färg han har på hatten blir fri. Svarar han fel blir han avrättad. Vem kan svara och varför?

Riddle.jpg

385885[/snapback]

 

Knepigt, men de får inte prata med varandra, men med fångvaktaren? Att bara stå tyst kan inte ge något svar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att var och en sett färgen på den egna hatten kan den som står längst bak till höger tala om vilken färg som saknas. (Han vet en hatt, ser två till och kan därmed räkna ut vilken som saknas).

385898[/snapback]

Ingen känner till färgen på egna hatten. Då hade det aldrig blivit någon gåta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt, men de får inte prata med varandra, men med fångvaktaren? Att bara stå tyst kan inte ge något svar?

385902[/snapback]

Ingen får prata, förutom att lämna svaret naturligtvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde tricket va att räkna ut färgen på sin egen hatt?  :blink:

385900[/snapback]

Exaktamente! Det är ju det som är gåtan/tricket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var mittenkillen på högersidan skulle jag gå på sannolikhet och gissa att jag har vit hatt... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var mittenkillen på högersidan skulle jag gå på sannolikhet och gissa att jag har vit hatt...  :whistling:

385909[/snapback]

50/50 med livet som insats...hmmm...nej tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde tricket va att räkna ut färgen på sin egen hatt?  :blink:

385900[/snapback]

:blushing::blushing::blushing::blushing:

Så går det när man inte läser ordentligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blushing:  :blushing:  :blushing:  :blushing:

Så går det när man inte läser ordentligt!

385912[/snapback]

På't igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50/50 med livet som insats...hmmm...nej tack

385911[/snapback]

 

Det blir väl inte 50/50 heller. Jag har ju två chanser av tre att det är rätt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl inte 50/50 heller. Jag har ju två chanser av tre att det är rätt.  ;)

385914[/snapback]

Si si, tolka mig inte bokstavligt. Det är mer som ett uttyck, comprende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äru riktigt säker på att vi har fått alla förutsättningar?

385917[/snapback]

Jepp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig lösning:

Killen i mitten märker att ingen annan svara, hade han samma färg som killen framför skulle ju bakersta killen kunna svara. I och med att bakersta killen inte kan svar måste det innebära att mittenkillen inte kan ha samma färg som killen längs fram!

Alltså killen i mitten kan svara rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig lösning:

Killen i mitten märker att ingen annan svara, hade han samma färg som killen framför skulle ju bakersta killen kunna svara. I och med att bakersta killen inte kan svar måste det innebära att mittenkillen inte kan ha samma färg som killen längs fram!

Alltså killen i mitten kan svara rätt!

385926[/snapback]

Professor Balooba :D Helt rätt :ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är mittenkillen t h förresten.

För om inte killen bakerst vet nåt så måste han ha den motsatta färgen som han först.

 

 

Ehh… vad snabba ni va med svaret, fick jag ju inte va me å glänsa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den var svettig!!! Hattbanden alltså!

385928[/snapback]

Respekt :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är mittenkillen t h förresten.

För om inte killen bakerst vet nåt så måste han ha den motsatta färgen som han först.

385931[/snapback]

 

Välkommen in i klubben!! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bakersta killen är ett pucko och tar lite tid på sig att räkna ut sin hattfärg, så riskerar mittenkillen att bli skjuten.... :ph34r:

 

Snyggt jobbat Balooba! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...