Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

behörighet


illbol

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och mina kolegor jobbar i ett litet blandat nätverk där vi hela tiden behöver ha access till varandras filer. Problemet är att de filer som skapas på en dator blir låsta för de andra och man måste låsa upp behörigheten. Irriterande. Jag skulle vilja ha en öppen behörighet till alla filer på nätverket redan då de skapas. Någon som har en lösning. Har Tiger på Macarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är förstås att ha en server, om man måste dela filer, men det kostar ju en del så det kanske inte är någon lösning för er.

 

Om du skapar filer på din dator, och sparar dem i din hemkatalog, så får filerna automatiskt vissa behörighetsinställningar för den inloggade användaren. Det finns dock en mapp /Användare/Delat som du kan använda just för delade filer. Observera att denna inte är detsamma som mappen "Delad" som ligger i repektive användares hemkatalog.

 

Man kan också ändra förinställningarna för nya filer, som skapas av en användare. I Terminalen kan man använda kommandot umask för detta, men det gäller bara tills du har loggat ut. När du sedan loggar in nästa gång, så måste man göra om detta. Lösningen är att lägga detta kommando i ett inloggningscript, så att dessa inställningar sätts varje gång användaren loggar in.

 

Vad filen heter som du ska lägga detta i, beror på vilken version av Mac OS X alla sitter i. Om vissa kör Panther så är det troligt att de kör med tcsh, som kommandotolk. Detsamma gäller om man har uppgraderat till Tiger från Panther. Om man däremot har installerat Tiger direkt, så är det bash som är den förinställda kommandotolken.

 

Filen heter för tcsh ~/.tcshrc och för bash heter den ~/.bash_profile (om jag inte minns fel).

För att läsa mer så kan du skriva "man umask" i terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordna en grupp, eller använd en befintlig (som inte används till annat) och ge gruppen fullständiga rättigheter och se till att alla är medlemmar i gruppen...

 

Rättigheter för fil och mapp ställer du i "inforutan" och om du inte hittar någon bra grupp så kan du skapa grupper i netinfomanager (håll tungan rätt i mun :-) ) samt lägga till medlemmar i gruppen.

 

Ang. NetInfo-Manager och grupper : Sök på google och apple.com/support innan så du känner dig bekväm. Fel där är väldigt väldigt jobbiga att får rätt igen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...