Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgkarta


woodztream

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är på jakt efter en färgkarta som jag kan använda vid fotografering för att senare kunna sätta svart och vitpunkt på ett enklare sätt. Jag vet inte om det heter färgkarta, men någon kanske kan hjälpa mig.

 

MVH

 

Micke S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en Colorsync färgprofil du ska ha, så att du får rätt färger genom hela arbetsflödet, från det att du tankar in bilder från kameran (eller skannar), genom hela redigeringen, till den slutliga utskriften.

 

Du ska alltså ha en färgprofil för kameran, en för bildskärmen och en för skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en Colorsync färgprofil du ska ha, så att du får rätt färger genom hela arbetsflödet, från det att du tankar in bilder från kameran (eller skannar), genom hela redigeringen, till den slutliga utskriften.

 

Du ska alltså ha en färgprofil för kameran, en för bildskärmen och en för skrivaren.

385651[/snapback]

 

 

Nja, det jag söker hjälper mig sätta svart och vitpunkt. En tryckt karta jag jag fotograferar framför motivet en gång, och sedan ett foto utan kartan, på så sätt blir det enklare att hitta det neutrala gråa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhh!

 

Det är för att korrigera vitbalansen alltså. Jag vet inte om de har något speciellt namn, men det används ofta något stort vitt, för att sätta vitbalans på videokameror innan filmning.

 

Eftersom det inte går att sätta vitbalans på stillbildskameror på samma sätt (mer än att man ofta kan ställa in för soljus, lysrör eller glödlampor) så får man korrigera det efteråt (i mörkrum eller på datorn). Så det du efterlyser är alltså en kartongbit med vita och svarta fält, som du först fotograferar för att få en referensbild, innan den egentliga tagningen.

 

Fast det är nog inte dumt att komplettera med ColorSync-profiler också. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "Gråkil" med svart, vitt och neutralgrått. Finns även i flera gråskalor men det räcker oftast med tre. Finns hos Mattons bl.a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De heter just "gråskiva" och bör finnas i välsorterade fotoaffärer.

385810[/snapback]

Väldigt välsorterade då, men proffsbutiker bör ju ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gråkort? :)

Är det inte typ 17 el 27% svart? Skulle väl kunna duga med att göra ett fält 27% svart i photoshop el illustrator och skriva ut? För så himla noga behöver det ju inte va. Egentligen räcker det väl med ett vitt papper, så korrigerar du i PS sen tills det ser vitt ut… el ett vitt papper och ett svart som du klistrar ihop för å ta svartpunkten… kanske skulle göra sig ett sånt…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mw hade en bra artikel för 6 år sedan (typ) om hur man gör en kurva att applicera på bilder, gjorde en sådan o det blev riktigt bra.

 

Scanna en bild (s/v) mät mörkaste o ljusaste punkterna (i ps) har jag för mig det var o spara :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mw hade en bra artikel för 6 år sedan (typ) om hur man gör en kurva att applicera på bilder, gjorde en sådan o det blev riktigt bra.

 

Scanna en bild (s/v) mät mörkaste o ljusaste punkterna (i ps) har jag för mig det var o spara :D

385835[/snapback]

 

 

Jo jag vet precis hur man gör detta, men har ibland problem med att hitta en bra gråpunkt, svart och vit är hur enkelt som helst, bara att använda sig av tröskelvärde mm. Men det är just när man ska sätta den gråa som hela bilden kan bli helkonstig.....om man inte har något man vet skall vara grått då. Men tack iaf.

 

Micke S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gråkort? :)

Är det inte typ 17 el 27% svart? Skulle väl kunna duga med att göra ett fält 27% svart i photoshop el illustrator och skriva ut? För så himla noga behöver det ju inte va. Egentligen räcker det väl med ett vitt papper, så korrigerar du i PS sen tills det ser vitt ut… el ett vitt papper och ett svart som du klistrar ihop för å ta svartpunkten… kanske skulle göra sig ett sånt…

385831[/snapback]

Nej, för det du skriver ut från en skrivare är rastrerat, dvs du har kolsvarta punkter på 17% (27%) av ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för det du skriver ut från en skrivare är rastrerat, dvs du har kolsvarta punkter på 17% (27%) av ytan.

385865[/snapback]

Det spelar väl ingen roll?! Om du inte fotar med makroobjektivet förstås… :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl ingen roll?! Om du inte fotar med makroobjektivet förstås… :D

385880[/snapback]

Jo, du kan få moirémönster. Har du sett på TV-nyheterna ibland när någon gäst har en smårutig kavaj?

http://en.wikipedia.org/wiki/Moire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du kan få moirémönster. Har du sett på TV-nyheterna ibland när någon gäst har en smårutig kavaj?

http://en.wikipedia.org/wiki/Moire

385888[/snapback]

Jo. :D Men betvivlar att det skulle ge upphov till ngt problem att läsa gråtonen alla fall om du inte har extremt högupplöst kamera eller zoomat in med makron mycket. Rastret går ju knappt att se med ögat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är på jakt efter en färgkarta som jag kan använda vid fotografering för att senare kunna sätta svart och vitpunkt på ett enklare sätt. Jag vet inte om det heter färgkarta, men någon kanske kan hjälpa mig.

 

MVH

 

Micke S.

385632[/snapback]

 

Om du är på jakt efter ett kort som du använder vid fotograferingen... Som modellen håller i vid första kortet eller som du ställer framför motivet du tänkt plåta. Så kolla QP Card

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är på jakt efter ett kort som du använder vid fotograferingen... Som modellen håller i vid första kortet eller som du ställer framför motivet du tänkt plåta. Så kolla QP Card

385925[/snapback]

 

 

JA! Precis det jag var ute efter, tack så mycket. Att jag inte gick in på yfo själv och kollade. Ibland är man allt trög :P

 

Tack allihopa för er hjälp!

 

Micke S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...